Show simple item record

dc.contributor.authorHuuskonen, Anna
dc.date.accessioned2011-12-07T07:40:13Z
dc.date.available2011-12-07T07:40:13Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1190211
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37042
dc.description.abstractSähköopin ja sähkömagnetismin aihekokonaisuudet ovat lukion kurssien tuntimääriin nähden raskaita ja tietoa on hyvin paljon. Työn tavoitteena oli selvittää voisiko lukion sähköopin ja sähkömagnetismin tietorakenteita ja samalla koko aihekokonaisuuksia keventää. Työssä tarkastellaan käsitekarttoja käyttäen huomattavan laajoja aihekokonaisuuksia, tarkoituksena luoda pohjaa opintokokonaisuuksien edelleenkehittämiselle. Kokonaisuutena työ tarjoaa yksittäiselle opettajalle ideoita oman opetuksensa päivittämiseen ja laajemmin mahdollisuuksia oppimateriaalien kehittämiselle. Työn laaja tarkastelupohja lisää tulosten soveltamismahdollisuuksia. Tietorakenteita pyrittiin kartoittamaan koottujen käsitekarttojen avulla. Työssä käytetyt käsitekartat koottiin CmapTool ohjelman avulla, joka on graafinen työkalu käsitekarttojen tekemistä varten. Pohjamateriaalina käytettiin lukioissa paljon käytettyjä kirjasarjoja sekä yhtä ammattiopiston ja yhtä yliopiston kurssimateriaalia, jotta aiheesta saatiin laajempi näkökulma, lisää vertailupohjaa ja hyödyntämismahdollisuuksia. Koottujen käsitekartoje yhteydet jaettiin kokeellisiin ja kirjan tekstissä esiintyneisiin yhteyksiin. Käsitteestä lähtevien yhteyksien määrä ja laatu kertovat kuinka hyvin käsite on kytkeytynyt muuhun tietorakenteeseen. Laajaa materiaalia pystyttiin käsittelemään kattavasti yhteyksien muodostumista tutkimalla. Lisäksi perehdyttiin opetussuunnitelmiin, sähköopin ja sähkömagnetismin teoriaan hieman syvällisemmin sekä näiden aiheiden opetukseen liittyviin haasteisiin, jotta saatiin kattava kokonaiskuva muutosehdotusten tueksi. Kokeellisuus on lukiossa tärkeää kuten myös peruskäsitteiden hyvä hallinta. Monia pieniä parannusehdotuksia löytyi. Suurempana keskustelua kaipaavana huomiona on vaihtovirtapiirien ja puolijohteiden tarpeellisuuden kyseenalaistaminen lukio-opinnoissa. Niiden käsittely ei ole välttämätöntä myöhempiä lukiokursseja eikä edes yliopiston perusopintoja ajatellen. Vaihtovirtapiirit jäävät heikosti kytketyiksi kummankin tarkastellun kirjasarjan käsitekartoissa. Käsitekarttoja tarkastelemalla tehtiin myös huomio tarpeesta yhdenmukaistaa käsitteiden käyttöä. Vaikka käsitteiden käyttöä ei saataisi yhdenmukaiseksi koko lukiojärjestelmän osalta, tulisi jokaisen opettajan kiinnittää huomiota omiin esitystapoihinsa.
dc.format.extent66 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.titleLukion sähköopin ja sähkömagnetismin opetusmateriaalien tietorakenteiden kartoittaminen ja kehitysehdotusten etsiminen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011120711764
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosFysiikan laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Physicsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineFysiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysicsen
dc.date.updated2011-12-07T07:40:14Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi4021
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysosähköoppi
dc.subject.ysosähkömagnetismi
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record