Oppimateriaalin laadukkuus ja sen arviointi POPPIQ-arviointityökalulla
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaista on laadukas oppimateriaali, miten oppimateriaalin laatua voidaan arvioida ja miten opettaja arvioi oppimateriaalin laatua. Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena, jonka kehittämistuotoksena syntyi verkkosivu-pohjainen POPPIQ-arviointityökalu oppimateriaalin laadun arviointiin. Arviointityökalua kehitettiin tutkimuksessa kahdessa kehittämissyklissä, joiden aikana työkalua testattiin, analysoitiin ja jatkokehitettiin.
Tutkimuksessa kerättiin aineistoa perusopetuksen opettajilta kyselyllä ja tätä aineistoa hyödynnettiin niin tutkimuksen teoriapohjan vahvistamiseen kuin POPPIQ-arviointityökalun kehittämiseen. Opettajat osallistuivat arviointityökalun kehittämiseen myös testaamalla arviointityökalua käytännössä, minkä jälkeen opettajia haastattelemalla selvitettiin arviointityökalun jatkokehittämisen tarpeita.
Tutkimuksessa koottiin laadukkaan oppimateriaalin ominaisuuksista 15 ominaisuuden yhteenveto, joka sisältää yhdeksän oppimateriaalin yleistä ominaisuutta ja kuusi digitaalisen oppimateriaalin ominaisuutta. Lisäksi selvisi, että opettaja arvioi oppimateriaalin laatua vahvasti oman työnsä kautta; laadukas oppimateriaali sopii opettajan opetustyyliin ja vastaa hänen oppilaidensa tarpeita. Oppimateriaalin laatua tuleekin arvioida laadukkaan oppimateriaalin ominaisuuksien näkökulmasta, mutta myös opetussuunnitelman, käytännön opetustyön ja oppimateriaalin kehittämisprosessin näkökulmasta. Tutkimuksessa kehitetyllä POPPIQ-arviointityökalulla tuetaan oppimateriaalin laadun arviointia ohjaamalla opettajia kiinnittämään huomiota arvioinnin kannalta oleellisiin seikkoihin. Arviointityökalulla oppimateriaalille saa myös laskettua prosentuaalisen laatuarvioinnin.
Opettajat kokivat POPPIQ-arviointityökalun hyväksi apuvälineeksi oppimateriaalin laadun arviointiin. Arviointityökalun merkittävimpänä hyötynä nähtiin se, että arviointityökalu ohjaa oppimateriaalin laadun arviointia nostamalla esiin laadun näkökulmasta huomionarvoisia asioita. Opettajat kokivat arviointityökalun hyödylliseksi, mutta he toivat myös esille, että arviointityökalun käyttö on kiireisen kouluarjen keskellä aikaavievää. Tästä johtuen tutkimuksessa kehitettiin myös yksinkertaistettu pdf-versio arviointityökalusta verkkosivupohjaisen arviointityökalun rinnalle.
...
The goal of this thesis was to find out what kind of features high-quality learning material has, how to evaluate the quality of learning material and how teacher evaluates the quality of learning material. The research was executed as design-based research. During the research there was developed a web-page based POPPIQ tool for evaluating the quality of learning material. The tool was developed in two development cycles where the tool was tested, ana-lyzed and developed further.
In this research the material was collected from elementary school teachers with the inquiry. The research material was utilized for establishing the theoretical framework and developing the POPPIQ tool. Teachers participated in the developing of the tool also by testing the tool in practice. After testing teachers were interviewed for developing the tool further.
In this research it was assembled a summary which includes 15 features of high-quality learning material: nine of them concerning learning material generally and six of them concerning digital learning material. In addition, it was found out that the teacher evaluates the quality of learning material strongly by everyday work; high-quality learning material is adapted to teacher’s teaching style and matches for students’ needs. The quality of learning material needs to be evaluated in perspective of high-quality features but also in perspective of the curriculum, practical work in the school and development process of learning material. With the POPPIQ tool the evaluation process is supported by guiding teachers to pay attention to important points which are notable when evaluating the quality of learning material. The tool makes also possible to count the percentage quality evaluation for learning material.
Teachers experienced that the POPPIQ tool was helpful when evaluating the quality of learning material. The main benefit was that the tool guides the evaluation process by highlighting points which are important when evaluating the quality of learning material. Teachers felt that the tool was useful, but they also brought out that usage of the tool is time consuming in the middle of everyday work. Because of that it was also developed a pdf version of the tool alongside the web-based tool.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Salainen kerho - kirjallisuudenopetuksen laadukas oppimateriaali
Arvaja, Sanni; Fagerholm, Sini (2002) -
Hyvää verkko-opetusta etsimässä: oppimista edistävät ja estävät tekijät verkko-oppimisympäristöissä – opiskelijoiden kokemuksen ja opettajien arviot
Nevgi, Anne; Tirri, Kirsi (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2003)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja opettajien käsityksiä hyvästä verkko-opetuksesta ja -opiskelusta. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti verkko- opettajan roolin ja tehtävien tarkasteluun. ... -
Digitaalinen portfolio oppimisen ja arvioinnin tukena virtuaaliyliopistossa
Kaisto, Jenni (2004) -
Health and Social Care Educators’ Competence in Digital Collaborative Learning : A Cross-Sectional Survey
Männistö, Merja; Mikkonen, Kristina; Kuivila, Heli-Maria; Koskinen, Camilla; Koivula, Meeri; Sjögren, Tuulikki; Salminen, Leena; Saaranen, Terhi; Kyngäs, Helvi; Kääriäinen, Maria (SAGE Publications, 2020)The ongoing change from traditional pedagogy to digital collaborative learning requires a new mode of teaching, learning, and educators’ responsibilities. For competence in digitally mediated teaching, educators need ... -
Teachers' beliefs about learning and language as reflected in their views of teaching materials for Content and Language Integrated Learning (CLIL)
Bovellan, Eveliina (University of Jyväskylä, 2014)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.