University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Liikkumista lisäävää opetusta lukion italian kielen IAB35-moduuliin

Thumbnail
View/Open
4.6 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Pirhonen, Rita
Date
2022
Discipline
Soveltavan kielitieteen maisteriopinnotMaster's Degree Programme in Applied Linguistics
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän monimuototutkielman tavoitteena on tuottaa liikkumista sisältävää opetusmateriaalia lukion IAB35-moduuliin. Tutkimukset ovat osoittaneet, että liiallinen istuminen on epäterveellistä, ja että liikkuminen parantaa muistia ja tehostaa oppimisprosessia. Liikkumisesta saa parhaimman hyödyn oppimisen tukemiseen, kun liike ja oppiminen suoritetaan samanaikaisesti. Erilaisin toiminnallisin menetelmin voidaan myös kielenopetukseen integroida liikkumista. Toiminnallinen opetus on viime vuosina yleistynyt ja sen avulla oppimiseen saadaan lisäarvoa, sekä fyysisiä, psyykkisiä, kognitiivisia ja sosiaalisia hyötyjä. Uudet lukion opetussuunnitelman perusteet ja liikkuva opiskelu -ohjelma tukevat käsitystä, että kaikkeen lukio-opetukseen olisi tuotava lisää liikkumista. Tutkielman toisena osana on materiaalipaketti, jonka tehtävien avulla opettaja voi sisällyttää kielenopetukseensa liikkumista tauottamaan pitkään jatkunutta istumista ja tukemaan oppimista. Opetuksesta saa myös monipuolisempaa tekemällä vaihtelevia harjoituksia. Paketissa on erilaisia liikettä sisältäviä tehtäviä kielen sanaston ja rakenteen harjoitteluun, kielen tuottamiseen sekä luetun ja kuullun ymmärtämiseen. Materiaalipaketti tukee Sanoma Pro:n Bella Vista II - kirjan kappaleita 5-8, mutta sitä voidaan käyttää myös muun opetusmateriaalin lisänä. Tehtävät ovat kestoltaan lyhyitä, 5-15 minuuttia, mutta niitä voidaan tilanteen mukaan jatkaa myös pidempään. Opettaja voi valita tehtävien joukosta aiheeseen parhaiten sopivan aktiviteetin ja saada näin opiskelijoiden vireystilaa nostettua, tauotettua istumista ja tehostettua kielenoppimista. ...
Keywords
toiminnallinen kielenopetus kielenopetuksen liikunnallistaminen lukion italian opetus italian kieli opetus lukio liikunta kieli ja kielet oppimateriaali kieltenopetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206133268

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24878]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Språkinlärning genom rörelse : ett verksamhetsbaserat materialpaket för svenskundervisning 

    Karppanen, Mira (2016)
    Toiminnallinen kielenoppiminen on lisännyt suosiotaan viime aikoina, koska sen on huo-mattu edistävän oppimista ja oppilaiden opiskelumotivaatiota. Käsite toiminnallisuus voidaan määritellä monella eri tavalla. Yleisimmin ...
  • Deâtel'nostnye metody obučeniâ russkomu âzyku kak inostrannomu na načal'nom ètape : issledovanie opyta detej i prepodavatelej-praktikantov 

    Meuronen, Meija (2015)
    Kommunikatiivisuus on ollut tärkeä osa vieraan kielen opetusta jo useiden vuosikymmenien ajan ja oppija nähdään oppimisprosessissa aktiivisena toimijana. Kokemuksellisten ja toiminnallisten työtapojen katsotaan vahvistavan ...
  • Toiminnallisuus kielen opettamisessa 

    Mäntylä, Katja (Turun yliopisto, 2021)
  • Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package 

    Hämäläinen, Ville (2017)
    Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ...
  • Interpretationen und Erfahrungen der Deutschlehrer/innen mit dem handlungsorientierten Unterricht 

    Lahtinen, Sarita (2022)
    Nykyaikainen oppimiskäsitys korostaa oppijoiden aktiivista toimijuutta. Viime vuosikymmeninä pinnalla on ollut konstruktivistinen oppimiskäsitys ja kielten opetuksessa erityisesti kommunikatiivinen kielenoppiminen. Näiden ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre