Liikkumista lisäävää opetusta lukion italian kielen IAB35-moduuliin
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän monimuototutkielman tavoitteena on tuottaa liikkumista sisältävää opetusmateriaalia
lukion IAB35-moduuliin. Tutkimukset ovat osoittaneet, että liiallinen istuminen on epäterveellistä, ja että liikkuminen parantaa muistia ja tehostaa oppimisprosessia. Liikkumisesta saa parhaimman hyödyn oppimisen tukemiseen, kun liike ja oppiminen suoritetaan samanaikaisesti.
Erilaisin toiminnallisin menetelmin voidaan myös kielenopetukseen integroida liikkumista.
Toiminnallinen opetus on viime vuosina yleistynyt ja sen avulla oppimiseen saadaan lisäarvoa,
sekä fyysisiä, psyykkisiä, kognitiivisia ja sosiaalisia hyötyjä. Uudet lukion opetussuunnitelman
perusteet ja liikkuva opiskelu -ohjelma tukevat käsitystä, että kaikkeen lukio-opetukseen olisi
tuotava lisää liikkumista.
Tutkielman toisena osana on materiaalipaketti, jonka tehtävien avulla opettaja voi sisällyttää
kielenopetukseensa liikkumista tauottamaan pitkään jatkunutta istumista ja tukemaan oppimista. Opetuksesta saa myös monipuolisempaa tekemällä vaihtelevia harjoituksia. Paketissa on erilaisia liikettä sisältäviä tehtäviä kielen sanaston ja rakenteen harjoitteluun, kielen tuottamiseen
sekä luetun ja kuullun ymmärtämiseen. Materiaalipaketti tukee Sanoma Pro:n Bella Vista II -
kirjan kappaleita 5-8, mutta sitä voidaan käyttää myös muun opetusmateriaalin lisänä. Tehtävät
ovat kestoltaan lyhyitä, 5-15 minuuttia, mutta niitä voidaan tilanteen mukaan jatkaa myös pidempään. Opettaja voi valita tehtävien joukosta aiheeseen parhaiten sopivan aktiviteetin ja saada näin opiskelijoiden vireystilaa nostettua, tauotettua istumista ja tehostettua kielenoppimista.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24878]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Språkinlärning genom rörelse : ett verksamhetsbaserat materialpaket för svenskundervisning
Karppanen, Mira (2016)Toiminnallinen kielenoppiminen on lisännyt suosiotaan viime aikoina, koska sen on huo-mattu edistävän oppimista ja oppilaiden opiskelumotivaatiota. Käsite toiminnallisuus voidaan määritellä monella eri tavalla. Yleisimmin ... -
Deâtel'nostnye metody obučeniâ russkomu âzyku kak inostrannomu na načal'nom ètape : issledovanie opyta detej i prepodavatelej-praktikantov
Meuronen, Meija (2015)Kommunikatiivisuus on ollut tärkeä osa vieraan kielen opetusta jo useiden vuosikymmenien ajan ja oppija nähdään oppimisprosessissa aktiivisena toimijana. Kokemuksellisten ja toiminnallisten työtapojen katsotaan vahvistavan ... -
Toiminnallisuus kielen opettamisessa
Mäntylä, Katja (Turun yliopisto, 2021) -
Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package
Hämäläinen, Ville (2017)Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ... -
Interpretationen und Erfahrungen der Deutschlehrer/innen mit dem handlungsorientierten Unterricht
Lahtinen, Sarita (2022)Nykyaikainen oppimiskäsitys korostaa oppijoiden aktiivista toimijuutta. Viime vuosikymmeninä pinnalla on ollut konstruktivistinen oppimiskäsitys ja kielten opetuksessa erityisesti kommunikatiivinen kielenoppiminen. Näiden ...