Suomen kirjallisuushistorian opetus peruskoulun yhdeksännellä luokalla opettajien näkökulmasta
Tarkastelen pro gradu -tutkielmassani Suomen kirjallisuushistorian opetusta yläkoulussa äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien näkökulmasta. Peruskoulun yhdeksännen luokan kirjallisuudenopetuksessa painotetaan Suomen kirjallisuuden vaiheisiin ja klassikoihin tutustumista – kirjallisen yleissivistyksen pohjan luomista.
Työssäni esittelen ensin kirjallisuushistorioita, niille tyypillisiä piirteitä ja niiden historiaa. Tämän jälkeen käsittelen sitä, millaista on kirjallisuuden opetus – erityisesti kirjallisuushistorian opetus – perusopetuksen yläluokilla.
Tutkimuksen aineiston keräsin syyslukukauden 2011 aikana kyselytutkimuksena yläkoulussa äidinkieltä ja kirjallisuutta opettavilta opettajilta. Avoimia kysymyksiä sisältävään kyselyyn vastasi yhteensä 53 opettajaa. Tutkimuksen aineistoa analysoin pääasiassa laadullisin menetelmin. Tutkimukseni tulokset eivät ole yleistettävissä, mutta niitä voidaan kuitenkin pitää suuntaa antavina ja ajatuksia herättävinä.
Tutkimukseni tuloksista käy ilmi, että äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien koulutuksen antamia valmiuksia kirjallisuushistorian opettamiseen pidetään kohtalaisina. Opettajien mielestä kirjallisuushistoriaa tulee opettaa yläkoulussa – se on ennen kaikkea yleissivistystä ja suomalaisen kulttuuriperinnön siirtämistä. Suurelle osalle opettajista kirjallisuushistorian opettaminen onkin mieluinen äidinkielen ja kirjallisuuden osa-alue. Hyvä kirjallisuushistorian opetus on opettajien mielestä monipuolista ja vaihtelevaa. Se lähtee tekstistä ja linkittyy jo opittuun historiaan, taidehistoriaan ja nykypäiväänkin. Kirjallisuushistorian opetuksessa käytetään monipuolisia työtapoja. Oppimateriaaleista oppikirja on yleisimmin käytössä, mutta muutakin oppimateriaalia käytetään. Kirjallisuushistoria on selkeä ja laaja, reaaliainemainen kokonaisuus, jonka toteuttamisessa opettaja pääsee käyttämään luovuuttaan. Haasteita opetukseen tuovat oppilaiden motivaation puute, lukemisen haasteellisuus oppilaille sekä opetukseen käytettävän ajan vähyys. Oppilaiden kirjallisuushistoriatiedot ennen kirjallisuushistorian opiskelua ovat melko vähäiset ja pintapuoliset. Suhtautuminen kirjallisuushistorian opiskeluun vaihtelee ollen keskimäärin kohtalaista. Suurehko osa opettajista pitää kirjallisuushistoriasta kokeen oppilasarviointia helpottamassa ja oppilaita motivoimassa, mutta myös vaihtoehtoisia tapoja on. Kaiken kaikkiaan kirjallisuushistorian opetus voi melko hyvin, ja sitä tarvitaan tulevaisuudessakin kulttuuritietoutta välittämässä ja osoittamassa, että arvostamme omaa kulttuuriamme.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Koulukirjaston kirjallisuuden konstruktivistista opetusta tukevan materiaalin valintaperusteet peruskoulun yläluokilla
Viitasalo, Suvi (2011)Tutkimuksen tavoitteena on etsiä apua nykypäivän koulukirjaston kokoelman hoitoon. Erityisesti kysymys, millaista kaunokirjallisuutta koulukirjastoon tulisi hankkia, jotta se vastaisi 2004 perusopetuksen opetussuunnitelmassa ... -
Tuskan hauskaa! Tavoitteena tiedostava kirjoittaminen : kirjoittamisprosessi peruskoulun yhdeksännellä luokalla
Murtorinne, Annamari (Jyväskylän yliopisto, 2005)Annamari Murtorinne tutki väitöskirjassaan peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten kirjoittamis-, keskustelu- ja muokkausprosessia. Murtorinne havaitsi, että oppilaat työskentelevät erittäin mielellään pienryhmissä ja ymmärtävät ... -
Ystävien matemaattisten taitojen yhteys nuoren laskutaitoon seitsemännellä ja yhdeksännellä luokalla
Jalkanen, Erika; Kuusela, Iida (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella miten ystävät ovat yhteydessä toistensa matematiikan taitoihin yläkoulussa. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Alkuportaat-seurantatutkimusta, jossa lapsia on seurattu ... -
Kuullun ja luetun tekstin ymmärtämisstrategiat ja -vaikeudet peruskoulun kolmannella ja yhdeksännellä luokalla
Holopainen, Esko (University of Jyväskylä, 2003) -
Opetuksen vaikutus peruskoulun 8.-luokkalaisten käsityksiin luonnon monimuotoisuudesta ja sen suojelusta
Saksanen, Oona (2021)Luonnon monimuotoisuuden väheneminen on nopeasti etenevä kriisi, jonka ratkaisemiseksi tarvitaan välittömiä toimia. Aihetta ei kuitenkaan juuri opeteta peruskoulussa. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, kuinka luonnon ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.