Opetuksen vaikutus peruskoulun 8.-luokkalaisten käsityksiin luonnon monimuotoisuudesta ja sen suojelusta
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Luonnon monimuotoisuuden väheneminen on nopeasti etenevä kriisi, jonka ratkaisemiseksi tarvitaan välittömiä toimia. Aihetta ei kuitenkaan juuri opeteta peruskoulussa. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, kuinka luonnon monimuotoisuutta ja sen suojelua käsittelevä opetus vaikuttaa oppilaiden osaamiseen aiheesta. Tutkimuskysymykset olivat: ”Millaisia ennakkokäsityksiä oppilailla on luonnon monimuotoisuudesta ja sen hupenemisesta?” sekä ”Miten laaditun oppimateriaalin pohjalta annettu opetus vaikutti oppilaiden osaamiseen aiheesta?” Aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä ennen ja jälkeen opetuksen neljältä oppilasryhmältä (n = 65). Kysely koostui oikein/väärin -väittämistä, luonnon monimuotoisuus -käsitteen selittämisestä sekä asenneväittämistä. Ennen opetusta oppilaat ymmärsivät luonnon monimuotoisuuden lähinnä lajien runsaudeksi. Oikein/väärin -väittämiin osattiin vastata hyvin jo ennen opetusta. Oppilaat myös ymmärsivät biodiversiteettikadon haitallisuuden luonnon lajeille. Opetuksen myötä monimuotoisuuden käsite osattiin selittää paremmin, ja käsitykset vaikutusmahdollisuuksista monimuotoisuuden tilaan muuttuivat myönteisemmiksi. Myös kriisin vaikutus ihmiselle ymmärrettiin paremmin. Tämän tutkielman perusteella monimuotoisuudesta opettaminen lisää oppilaiden ymmärrystä aiheesta. Sen myötä oppilaat voivat omilla toimillaan vaikuttaa biodiversiteetin hupenemisen hidastamiseen tai jopa pysäyttämiseen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Peruskoulun 8-luokkalaisten ymmärrys yhteyttämisestä ja opetuksen vaikutus ymmärrykseen
Mörsky, Virve; Pajunen, Maija (2010)Peruskoulun kahdeksasluokkalaisten ymmärrystä yhteyttämisestä ja opetuksen vaikutusta ymmärrykseen tutkittiin konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen pohjautuen. Tutkimuskysymyksiä olivat: miten kahdeksasluokkalaiset ... -
Lahopuun lisäämisen vaikutus kääpien monimuotoisuuteen suojelualueilla
Savukari, Siiri (2024)Laajalti harjoitettu metsätalous on muuttanut metsien häiriödynamiikkaa ja rakennetta paljon useiden vuosikymmenien ajan. Etenkin lahopuun määrä metsissä on romahtanut, jolloin useiden lahopuusta riippuvaisten lajien, kuten ... -
Oppilaiden kanssa vastuuta jakamassa : peruskoulun kahdeksannen luokan oppilaiden autonomian vahvistaminen englannin oppitunneilla samanaikaisopetuksen tuella
Saarenketo, Tiina (University of Jyväskylä, 2016)The aim of this ethnographic and autoethnographic research was to explore what kind of a learning culture existed in an 8th grade English class in a Finnish basic education school in the 2011-2012 academic year. The ... -
Ajatuksia peruskoulun musiikinopetuksesta sekä musiikin harrastamisesta 7. luokkalaisten oppilaiden näkökulmasta
Mäkelä, Artturi (2017)Tässä tutkimuksessa otin selvää peruskoulun 7. vuosiluokan oppilaiden ajatuksista peruskoulun musiikinopetukseen sekä musiikin harrastamiseen liittyen. Tulevana musiikkikasvattajana olen kiinnostunut lasten ja nuorten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.