University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Koulukirjaston kirjallisuuden konstruktivistista opetusta tukevan materiaalin valintaperusteet peruskoulun yläluokilla

Thumbnail
View/Open
353.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Viitasalo, Suvi
Date
2011
Discipline
KirjallisuusLiterature

 
Tutkimuksen tavoitteena on etsiä apua nykypäivän koulukirjaston kokoelman hoitoon. Erityisesti kysymys, millaista kaunokirjallisuutta koulukirjastoon tulisi hankkia, jotta se vastaisi 2004 perusopetuksen opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin, oli keskeinen tutkimusta tehtäessä. Tutkimuksessa pyritään löytämään systemaattisen tekstianalyysin avulla perusopetuksen kirjallisuuden opetuksen ydin, jonka pohjalta pystyttäisiin luomaan koulukirjaston kaunokirjallisen materiaalin valintaperusteita. Analysoitavana aineistona on vuonna 2004 voimaan tullut perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Tutkimus rakentuu alun aineiston taustoja ja kehitystä kartoittavista luvuista sekä analyysiluvusta. Tutkimuksessa kartoitetaan koulukirjaston (luku 2), konstruktivistisen oppimiskäsityksen (luku 3) ja kirjallisuuden opetuksen (luku 4) kehitystä ja taustaa. Luvussa 5 analysoidaan vuoden 2004 voimaan tullutta perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita. Analyysissa käy selväksi, ettei mitään konkreettisia kirjalistoja ja lukemistoja pysty tämän päivän koulukirjaston kokoelman hoitamisen ja kirjallisuuden opetuksen tueksi laatimaan. Jo pelkästään opetussuunnitelman perusteiden konstruktivistinen oppimiskäsitys tekee sen mahdottomaksi. Myös opetussuunnitelman perusteiden suuntaa-antava luonne ja laajat määritelmät kirjallisuuden opetuksen sisällöstä ja luettavista teoksista romuttaa ajatuksen kaikissa Suomen yläkouluissa toimivasta kirjalistasta tai yleisesti pätevistä valintaperusteista. Koulukirjaston kokoelman hoitoon voi kuitenkin saada apua luvussa 5.3 esitetyistä valintaperusteista. Niiden pohjalta kaunokirjallisuuden laajasta kentästä saa mahdollisesti rajattua sellaisia teoksia, jotka palvelevat nykyisen opetussuunnitelman määrittelemää kirjallisuuden opetusta ja ennen kaikkea opetussuunnitelman käsitystä oppimisesta. Jos kirjaston hoitaja muistaa kartoittaa oppilaiden ja henkilökunnan tarpeita, kiinnostuksen kohteita sekä ottaa huomioon 2004POPS:n analyysissa määritellyt kirjallisuuden opetuksen kohteet ja välineet, ei hän suuresti erehdy kaunokirjallisuutta valitessaan. Kaiken kaikkiaan kirjallisuuden opetus perusopetuksessa on selvästi vaativaa ja monipuolista työtä. Koulukirjastosta, jos se on taidolla ja käyttäjiään kuunnellen rakennettu, on suuri apu ja tuki opetustyötä tehtäessä. ...
Keywords
kirjallisuus opetus koulukirjastot opetussuunnitelmat konstruktivismi perusopetus yläkoulu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201102161777

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25559]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Hyötyä, huvia ja huijausta Internetissä" : Internetin käsittelyn näkökulmia yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa 

    Räihä, Heidi (2008)
  • Lukemisen linjaukset : lukutaito ja sen opetus perusopetuksen äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmissa 

    Kauppinen, Merja (Jyväskylän yliopisto, 2010)
  • Suomen kirjallisuushistorian opetus peruskoulun yhdeksännellä luokalla opettajien näkökulmasta 

    Kinnunen, Susanna (2011)
    Tarkastelen pro gradu -tutkielmassani Suomen kirjallisuushistorian opetusta yläkoulussa äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien näkökulmasta. Peruskoulun yhdeksännen luokan kirjallisuudenopetuksessa painotetaan Suomen ...
  • Oppimista, osaamista ja opetusta arvioimassa : mikä meitä puhuttaa juuri nyt? 

    Härmälä, Marita; Kauppinen, Merja (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2021)
  • Ryhmäviestintä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa 

    Sievänen, Ellinoora (2013)
    Tutkimus käsittelee sitä, miten ryhmäviestintä on esillä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa. Ryhmäviestintää ei ole koulukontekstissa tutkittu paljon. Oppikirjojen tutkimus hyödyttää sekä opettajia että ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre