Etä-, lähi- vai itsenäinen opiskelu : media-alan näkemyksiä verkko-opetuksen toteutuksesta
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Verkko-opetusta ja -oppimista on tutkittu viime vuosina erittäin paljon. Tutkitun tiedon määrä kuitenkin vähenee siirryttäessä käytännön näkökulmaan etätoteutuksista. Tämä tapaustutkimus selvittää yhden organisaation media-alan opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä siitä, miten eri opetussisältöjä ja -toimintoja halutaan opetettavan: lähiopetuksessa, webinaareissa vai itsenäisesti verkko-opetuksena. Toiseksi haluttiin selvittää, mitkä opiskelijaryhmät ovat halukkaimpia ja kykeneväisimpiä opiskelemaan itseohjautuvilla opetusmetodeilla.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2023 media-alan opettajille ja opiskelijoille suunnatulla verkkokyselyllä. Kyselyyn vastasi opettajista 76 % (16) ja opiskelijoista 35 % (138).
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että lähiopetukseen halutaan aikaan ja paikkaan sidotut opetussisällöt, ryhmätyöt, alkeis- ja perusopinnot sekä teknisten laitteiden opetus (kamerat ja painokoneet). Syventäviä opintoja, teoria-aineita ja opintotehtäviä voidaan toteuttaa etänä. Näyttöjen ohjeistus sekä henkilökohtainen palaute koettiin tärkeäksi käydä läpi edelleen kasvokkain.
Etäopetukselle suositeltavat ryhmät ovat 3. ja 4. vuoden opiskelijat ja aikuisopiskelijat. Etä- ja itsenäistä opiskelua voidaan hyödyntää heti koulutuksen alusta lähtien vaihtoehtona kehittyneemmille opiskelijoille, eriyttämään heidän opetustaan. Osaamisaloista eniten halukkuutta kaikkiin etäopetuksen eri muotoihin osoittivat alat, joissa on nimenomaan itsenäisesti toteutettavia tehtäviä (valokuvaus ja julkaisutuotanto). Vähiten halukkuutta osoittivat osaamisalat, joiden työskentelymuodot ovat vahvimmin aikaan ja paikkaan sidottuja (valorakentaminen, tapahtumien taltiointi ja painotekniikka).
...
In recent years, online teaching and learning have been extensively studied. However, the amount of researched information decreases when moving to a practical perspective. The purpose of this case study is to present the perspectives of teachers and students in the media sector of one organization regarding how they would like to teach and be taught different contents and activities: face-to-face, through webinars, or on their own through the Internet. The case study also sought to understand which student groups are most willing and capable of studying independently.
A survey was conducted online in the spring of 2023 among teachers and students in the media department. The survey was completed by 76% of teachers (16) and 35% of students (138).
Researchers found that teaching tasks tied to time and place, group work, initial classes, or teaching of technical equipment are preferred as face-to-face teaching. Studies in advanced subjects, theory subjects, and assignments may be conducted remotely. Furthermore, the study revealed that receiving personal feedback in person was important.
Distance education is recommended for students in their third and fourth years of study, as well as for adults. In order to differentiate teaching, distance and independent study can be used right from the beginning of the educational process for more advanced students. The fields of study where tasks are normally performed independently, such as photography and graphic design demonstrated the greatest willingness to participate in distance education. Fields of study such as light construction, event recording, and printing technology show the least willingness for distance learning.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29410]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Verkko-opetuksen haasteet ammatillisen koulutuksen opetushenkilökunnan kokemina
Laitinen, Mikko (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa ammatillisen koulutuksen opettajien sekä opetuksen tuki-, ohjaus- ja suunnitteluhenkilöstön kokemia haasteita verkko-opetuksessa. Verkko-opetus on kansallisesti ja kansainvälisesti ... -
Pienimuotoisen verkko-opetuksen toteuttaminen ilmaisia verkkotyövälineitä hyödyntäen
Kaski, Joonas (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia mahdollisuutta pienimuotoisen verkkoopetuksen toteuttamiseen ilmaisia verkkotyövälineitä hyödyntäen. Tutkimuksessa pyrittiin tunnistamaan verkko-opetuksen toiminnot, jonka jälkeen ... -
Verkko-opetuksen kehittäminen : case Oulun ammattikorkeakoulun Oulaisten kampus
Kangas, Sami; Pinola, Satu (2016)Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) Oulaisten kampuksen sairaanhoitajaopiskelijoiden tieto- ja viestintätekniikan käyttöä osana opiskelua sekä kokemuksia verkko-opiskelusta. ... -
Teaching Practices During the Covid-19 Pandemic in Austria, Estonia, Finland and Romania
Tuul, Maire; Tuul, Madis; Fenyvesi, Kristof; Yada, Takumi; Lázár, Csilla; Ferencz-Salamon, Alpár (Tallinna ülikool, 2022) -
Oppimislähtöisyys sulautuvassa opetuksessa
Siili, Janna (2018)Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvittää sulautuvan opetuksen oppimislähtöisyyttä muihin opetusmetodeihin verrattaessa. Yhteen toteutustapaan perustuva koulutus ei vastaa nykypäivän haasteisiin. Lähiopetus ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.