Kohti menestystä hyvällä maulla : imagon rakentuminen osana taidemuusikon brändäystä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten taidemuusikoiden menestys nykyään rakentuu ja
miten imago ja brändäys vaikuttavat heidän uraansa. Tämän lisäksi tavoitteena oli muodostaa
kokonaiskäsitys siitä, minkälaisia haasteita taidemuusikko kohtaa uransa alkuvaiheessa ja
minkälaisin ulkomusiikillisin keinoin hänen on mahdollista erottua edukseen muista
muusikoista.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla sekä klassisen musiikin esiintyviin taiteilijoihin
erikoistuneita taiteilija-agentteja että solistista uraa tekeviä taiteilijoita. Tutkimusaineisto
koostui yhdeksästä teemahaastattelun keinoin toteutetusta yksilöhaastattelusta. Tutkimus oli
luonteeltaan kvalitatiivinen ja kartoittava.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että taidemuusikoiden imagoon ja brändäykseen
panostaminen on jossain määrin vierasta taidemusiikin kentällä. Haastatellut henkilöt
suhtautuivat hyvin eri tavoin imagon vaikutukseen ja brändäykseen riippumatta siitä edustivatko
he agentteja vai taiteilijoita. Haastateltujen asenteissa ja toimintatavoissa oli kuitenkin suuria
eroja. Tulosten perusteella näyttää kuitenkin siltä, että myös klassisen musiikin taiteilijoiden
imagoon ja markkinointiin tullaan kiinnittämään enemmän huomiota tulevaisuudessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29535]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mentaalinen kuvittelu ja metaforat orkesterimuusikon työssä
Räsänen, Outi (2016)Orkesterimuusikon työ koostuu useasta eri osa-alueesta: se sisältää harjoittelua yksin ja yhdessä muiden soittajien kanssa kulminoituen esitystilanteeseen, jossa kommunikoidaan yleisölle. Harjoittelun tarkoituksena on ... -
Globaali K-pop : eteläkorealaisen popmusiikin brändäys ja markkinointi
Ropponen, Sirja (2023)Englanti koetaan monesti niin sanottuna pääkielenä, minkä vuoksi muunkielistä musiikkia voi lähtö-kohtaisesti olla haastavampaa markkinoida, etenkin kansainvälisesti. Kuitenkin suhteessa marginaalinen kieli voi menestyä ... -
24 strings bass solo : following the footsteps of successful YouTube-musicians in creating and building personal brands of YouTube
Kujanen, Päivi (2023)Liiketoiminta musiikin ympärillä, suurelta osin digitaalisen vallankumouksen myötä, on viimeisten vuosikymmenten aikana kokenut radikaalin muutoksen. Tämä ”vuosisadan suurin muutos” on mullistanut musiikin kuuntelun, ... -
#Urheilukaupunki? : urheilun ja liikunnan hyödyntäminen kaupunki-imagon kirkastamisessa, case Kouvola
Olkku, Tapani (2020)Tässä pro gradu -työssä tutkitaan kaupunki-imagoja, niihin vaikuttavia tekijöitä ja niiden muuttamista. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, minkälaisten mekanismien kautta kaupungin imago syntyy ja miten siihen voi vaikuttaa. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.