Kohti menestystä hyvällä maulla : imagon rakentuminen osana taidemuusikon brändäystä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten taidemuusikoiden menestys nykyään rakentuu ja
miten imago ja brändäys vaikuttavat heidän uraansa. Tämän lisäksi tavoitteena oli muodostaa
kokonaiskäsitys siitä, minkälaisia haasteita taidemuusikko kohtaa uransa alkuvaiheessa ja
minkälaisin ulkomusiikillisin keinoin hänen on mahdollista erottua edukseen muista
muusikoista.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla sekä klassisen musiikin esiintyviin taiteilijoihin
erikoistuneita taiteilija-agentteja että solistista uraa tekeviä taiteilijoita. Tutkimusaineisto
koostui yhdeksästä teemahaastattelun keinoin toteutetusta yksilöhaastattelusta. Tutkimus oli
luonteeltaan kvalitatiivinen ja kartoittava.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että taidemuusikoiden imagoon ja brändäykseen
panostaminen on jossain määrin vierasta taidemusiikin kentällä. Haastatellut henkilöt
suhtautuivat hyvin eri tavoin imagon vaikutukseen ja brändäykseen riippumatta siitä edustivatko
he agentteja vai taiteilijoita. Haastateltujen asenteissa ja toimintatavoissa oli kuitenkin suuria
eroja. Tulosten perusteella näyttää kuitenkin siltä, että myös klassisen musiikin taiteilijoiden
imagoon ja markkinointiin tullaan kiinnittämään enemmän huomiota tulevaisuudessa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25049]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Mentaalinen kuvittelu ja metaforat orkesterimuusikon työssä
Räsänen, Outi (2016)Orkesterimuusikon työ koostuu useasta eri osa-alueesta: se sisältää harjoittelua yksin ja yhdessä muiden soittajien kanssa kulminoituen esitystilanteeseen, jossa kommunikoidaan yleisölle. Harjoittelun tarkoituksena on ... -
#Urheilukaupunki? : urheilun ja liikunnan hyödyntäminen kaupunki-imagon kirkastamisessa, case Kouvola
Olkku, Tapani (2020)Tässä pro gradu -työssä tutkitaan kaupunki-imagoja, niihin vaikuttavia tekijöitä ja niiden muuttamista. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, minkälaisten mekanismien kautta kaupungin imago syntyy ja miten siihen voi vaikuttaa. ... -
Toimialaan liitetyt mielikuvat ja maineen rakentuminen : tarkastelun kohteena uutispäälliköiden ja toimittajien mielikuvat sosiaalialasta
Juurikka, Suvi (2011)Julkisten sosiaali- ja terveyspalvelujen ohjaus ja rooli ovat muuttuneet viimeisten 20 vuoden aikana huomattavasti. Laman jälkeen 90-luvulla valtion ja kuntien menoja leikattuiin, ja leikkaukset kohdistuivat usein ... -
Maineen rakentuminen organisaatiomuutoksessa : mainemuutosten arviointia kahden tapausorganisaation näkökulmasta
Mäkikangas, Mirja (2012)Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin organisaatioiden yhdistymisen mukanaan tuomia mainemuutoksia uusille organisaatioille. Tutkimuskohteena oli kaksi julkisen sektorin tapausorganisaatiota, Terveyden ja ... -
Kamppailua asukkaista : Alahärmän imago ja retoriset keinot selviytyä kuntasektorin rakennemuutoksesta
Övermark, Niina (2008)Tutkimus koski Alahärmän kunnan imagoa vuonna 2002. Tutkimuskohteina olivat Alahärmän kunnassa sijaitsevan Lillbacka Oy:n työntekijät sekä Alahärmän kunnan kuntamarkkinoinnin mainokset ja Ilkka lehden artikkelit Alahärmän ...