Mentaalinen kuvittelu ja metaforat orkesterimuusikon työssä
Orkesterimuusikon työ koostuu useasta eri osa-alueesta: se sisältää harjoittelua yksin ja yhdessä muiden soittajien kanssa kulminoituen esitystilanteeseen, jossa kommunikoidaan yleisölle. Harjoittelun tarkoituksena on saavuttaa teknisesti ja tulkinnallisesti mahdollisimman hyvä soittosuoritus, mutta muusikolta vaaditaan myös ymmärrystä siitä, mitä musiikissa sisällöllisesti tapahtuu ja mistä se kertoo. Yksi muusikon työkalu soittosuorituksen hiomisessa on mentaalinen kuvittelu, joka on mentaalisten
mielikuvien käyttöä apuna soittosuorituksen parantamisessa. Musiikin sisällön löytämisessä ja ymmärtämisessä taas voidaan hyödyntää metaforia, jotka tulevat esiin musiikin ja musiikillisen kokemuksen sanallistamisessa.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, millainen osuus mentaalisella kuvittelulla ja metaforilla on orkesterimuusikon työssä.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla Jyväskylä Sinfonian muusikoita, mistä
saatiin tutkimuksen empiirinen aineisto. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin hyödyntäen haastatteluteemoja aineiston jaottelussa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että mentaalisia mielikuvia käytetään monipuolisesti soittosuorituksen teknisen puolen tukena niin omassa harjoittelussa kuin yhteissoittotilanteissa. Teknisesti mahdollisimman hyvä soittosuoritus mahdollistaa musiikin sisällön esiin tuomisen ja välittämisen eteenpäin kuulijoille. Muusikot käyttivät musiikin sisällön löytämiseen ja ymmärtämiseen metaforia
omassa työskentelyssään, ja metaforat toimivat lisäksi kapellimestarin ja muusikoiden välisen kommunikaation keinona.
Tutkimustuloksia voidaan pohtia eteenpäin esittäen, että mentaalisella kuvittelulla ja metaforilla on merkittävä osuus musiikillisessa kommunikaatiossa esittäjältä kuulijalle: ne toimivat apukeinoina musiikillisen sanoman löytämisessä, korostamisessa sekä välittämisessä kuulijalle. Tästä tiedosta voisivat hyötyä sekä muusikot että musiikin opettajat siten, että mentaalisten mielikuvien ja metaforien
käytön tarkoitus tiedostettaisiin paremmin ja niitä hyödynnettäisiin aktiivisemmin. Tutkimusta voisi syventää jatkossa tarkastelemalla mentaalisten mielikuvien laatua ja toimintaa yhteissoittotilanteessa sekä tutkimalla metaforien käyttöä kapellimestarin ja muusikoiden välisessä sanallisessa kommunikaatiossa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kohti menestystä hyvällä maulla : imagon rakentuminen osana taidemuusikon brändäystä
Hänninen, Emilia (2011)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten taidemuusikoiden menestys nykyään rakentuu ja miten imago ja brändäys vaikuttavat heidän uraansa. Tämän lisäksi tavoitteena oli muodostaa kokonaiskäsitys siitä, minkälaisia ... -
Voluntary musical imagery in music practice : contextual meaning, neuroscientific mechanisms and practical applications
Meng, Chen; Luck, Geoff (Frontiers Media, 2024)Practice is acknowledged as a crucial facilitator for musicians to achieve performance excellence. Despite the rich literature on incorporating musical imagery intentionally to improve one’s practice efficacy, limitations ... -
Mentaaliharjoittelu osana pianonsoiton ammattiopiskelijoiden harjoittelustrategioita
Loimusalo, Nina (2012)Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää, millä tavoin pianonsoiton ammattiopiskelijat käyttävät mentaaliharjoittelua osana harjoittelustrategioitaan. Selvitin puolistrukturoidun kyselykaavakkeen avulla pianonsoiton ... -
Successful approaches to mental practice : A case study of four pianists
Loimusalo, Nina; Huovinen, Erkki; Puurtinen, Marjaana (Royal Northern College of Music, 2019)Musicians often use mental practice for enhancing performance, but individuals may have different preferences and skills in their characteristic, individually successful ways of carrying out such practice. In this study, ... -
Mielikuvien käyttö laulunopetuksen työvälineenä
Saari, Leila (2015)Laulunopiskelu vaatii useiden eri lihasten kontrolloinnin opettelemista. Koska suuri osa näistä lihaksista ei ole tahdonalaisia, käytetään niiden harjoittamisessa erilaisia mielikuvia. Tämän lisäksi mielikuvien käyttäminen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.