#Urheilukaupunki? : urheilun ja liikunnan hyödyntäminen kaupunki-imagon kirkastamisessa, case Kouvola
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä pro gradu -työssä tutkitaan kaupunki-imagoja, niihin vaikuttavia tekijöitä ja niiden muuttamista. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, minkälaisten mekanismien kautta kaupungin imago syntyy ja miten siihen voi vaikuttaa. Tutkimus on tehty laadullisena case-tutkimuksena ja se jakautuu kahteen osaan: ensin tarkastellaan teoreettisista lähtökohdista imagon syntymistä kollektiivisen tajunnan, imagon käsitteen ja stigman kannalta. Sitten selvitetään käytännön osuudessa, millä tavoin case-kaupungissa pyritään vaikuttamaan sen imagoon. Imagoon vaikuttavana tekijänä ja imagotyön tekemisen keinona käytetään tässä työssä urheilua ja liikuntaa, sillä ne voivat vaikuttaa paikkaimagoon lukuisilla eri tavoilla.
Case-kaupunkina on Kouvola, joka kärsii talousongelmista ja muuttotappiosta, mutta joka on samalla keskisuurten suomalaiskaupunkien joukossa perinteikäs ja vahva urheilukaupunki. Case-osuudessa selvitetään, millä tavoin Kouvola hyödyntää urheilua ja liikuntaa parantaakseen tai muuttaakseen kaupunki-imagoa. Ainestonhankinta on toteutettu kaksiportaisena: ensin havainnoinnin, sitten haastattelujen avulla.
Tutkimuksessa käy ilmi, että kaupungin johtoporras pitää Kouvolaa urheilukaupunkina ja arvostaa urheilua ja liikuntaa imagotyön välineenä, mutta käytännössä niiden hyödyntämisen keinot ovat hajanaisia. Asiaan vaikuttaa se, että nykyinen Kouvola on syntynyt kuntaliitoksen kautta noin 10 vuotta sitten eikä uuden Kouvolan olemus ole vielä hahmottunut päättäjille tai kaupunkilaisillekaan. Urheilun ja liikunnan hyödyntäminen onkin kaupungissa vain yksi monista potentiaalisista imagotyön keinoista.
Tutkimuksen tärkein tulos on malli Kouvolan tekemästä imagotyöstä. Tuo työ on sekä suoraa että epäsuoraa. Tärkein suora tapa on kaupunki- ja matkailumarkkinointi, jonka osana Kouvolasta rakennetaan mielikuvaa urheilu- ja liikuntakaupunkina. Epäsuoria tapoja ovat muun muassa liikuntapaikkaverkoston ylläpito, junioriurheilun tukeminen ilmaisilla salivuoroilla ja kaupungin suurten palloiluseurojen ja tapahtumien tukeminen rahallisesti.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29535]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kohti menestystä hyvällä maulla : imagon rakentuminen osana taidemuusikon brändäystä
Hänninen, Emilia (2011)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten taidemuusikoiden menestys nykyään rakentuu ja miten imago ja brändäys vaikuttavat heidän uraansa. Tämän lisäksi tavoitteena oli muodostaa kokonaiskäsitys siitä, minkälaisia ... -
Urheilun ympäristövastuuverkosto liikunnan ja urheilun ympäristöhallinnan mahdollisuusrakenteena : kyselytutkimus Urheilun ympäristövastuuverkoston jäsenille
Mantere, Elsa (2019)Ympäristöongelmien lisääntyminen ilmastonmuutoksen seurauksena on vaatinut ympäristöhallinnan kehittämistä sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Myös liikunnassa ja urheilussa ympäristöasiat on pyritty ottamaan huomioon ... -
Päällekkäisjäsenyydet liikunnan ja urheilun organisaatioverkostoissa
Lehtonen, Kati; Laine, Kaarlo; Itkonen, Hannu (Hallinnon tutkimuksen seura, 2016)Interlocking directorates in sports organization network Focus in this article is on interlocking directorates in sports organization network. The aim is to study the networks ́ structure and how ... -
Nuorten minäpystyvyys liikunnan ja urheilun mahdollistajana
Rantanen, Niko (2021)Minäpystyvyys on ihmisen toiminnan ydin, sen avulla ihmiset pystyvät toimimaan erilaisilla tavoilla. Minäpystyvyys on tärkeässä roolissa varsinkin nuorten kasvussa ja kehityksessä. Minäpystyvyyden teoria on tutkimuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.