Globaali K-pop : eteläkorealaisen popmusiikin brändäys ja markkinointi
Englanti koetaan monesti niin sanottuna pääkielenä, minkä vuoksi muunkielistä musiikkia voi lähtö-kohtaisesti olla haastavampaa markkinoida, etenkin kansainvälisesti. Kuitenkin suhteessa marginaalinen kieli voi menestyä musiikissa, kuten eteläkorealainen popmusiikki ”K-pop” on meille viime vuosikymmenillä osoittanut. K-popissa pääkielenä käytetään koreaa, mutta kappaleissa englantia, tai yhtä muuta vierasta kieltä käytetään lisämausteena.
Marginaalisten kielten tutkiminen musiikkiteollisuudessa on tärkeää, jotta siitä saatua tietoa voidaan hyödyntää tulevaisuudessa, ja saada musiikkimaailmaan enemmän kansainvälisesti menestyneitä marginaaliskielten edustajia. Tutkielma sisältää myös katsauksen fanikulttuurista, ja fanien voimasta musiikkiteollisuuden kannalta. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, ja se keskittyy musiikkitieteen lisäksi markkinoinnin, brändäämisen ja kansainvälisyyden näkökulmaan. Idolin imagon ja brändin rakentaminen ovat keskeisessä roolissa K-popin markkinoinnissa. Kielen vaikutus näkyy monelta osin, esimerkiksi lisäämällä englantia koreankielisten lyriikoiden sekaan, saadaan luotua kuvaa kansainvälisyydestä.
Tutkimuskysymykset:
- Kuinka K-popia markkinoidaan, ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat?
- Millainen vaikutus faneilla on sosiaalisessa markkinoinnissa?
- Millainen on kielen vaikutus K-popin markkinoinnissa?
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
24 strings bass solo : following the footsteps of successful YouTube-musicians in creating and building personal brands of YouTube
Kujanen, Päivi (2023)Liiketoiminta musiikin ympärillä, suurelta osin digitaalisen vallankumouksen myötä, on viimeisten vuosikymmenten aikana kokenut radikaalin muutoksen. Tämä ”vuosisadan suurin muutos” on mullistanut musiikin kuuntelun, ... -
Cognition of Korean-English secondary school teachers about intercultural dimension in EFL teaching
Choi, Yuri (2016)The importance of intercultural competence in education has been recognized in order to promote students’ tolerance and empathy towards others in the globalized world. Being the first and foremost foreign language subject ... -
Punainen viiva kartalla? : Suomen diplomaattisuhteiden synty ja kehitys Etelä-Korean kanssa vuosina 1953-1989
Mäkkylä, Laura (2014)Tutkielmani avaa Suomen Etelä-Korea-suhteiden syntyä ja kehitystä vuosina 1953-1989. Etelä-Korea oli vuonna 2012 Suomen kolmanneksi suurin kauppakumppani Aasiassa tavarakaupalla mitattuna. Suomen Etelä-Korea-suhteiden ... -
Kätkettyjä hahmoja : kirjoituksia Theodor W. Adornosta
Moisio, Olli-Pekka; Ampuja, Marko; Tapola, Lari (Jyväskylän yliopisto, 2008) -
Kohti menestystä hyvällä maulla : imagon rakentuminen osana taidemuusikon brändäystä
Hänninen, Emilia (2011)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten taidemuusikoiden menestys nykyään rakentuu ja miten imago ja brändäys vaikuttavat heidän uraansa. Tämän lisäksi tavoitteena oli muodostaa kokonaiskäsitys siitä, minkälaisia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.