University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Globaali K-pop : eteläkorealaisen popmusiikin brändäys ja markkinointi

Thumbnail
View/Open
278.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ropponen, Sirja
Date
2023
Discipline
MusiikkitiedeMusicology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Englanti koetaan monesti niin sanottuna pääkielenä, minkä vuoksi muunkielistä musiikkia voi lähtö-kohtaisesti olla haastavampaa markkinoida, etenkin kansainvälisesti. Kuitenkin suhteessa marginaalinen kieli voi menestyä musiikissa, kuten eteläkorealainen popmusiikki ”K-pop” on meille viime vuosikymmenillä osoittanut. K-popissa pääkielenä käytetään koreaa, mutta kappaleissa englantia, tai yhtä muuta vierasta kieltä käytetään lisämausteena. Marginaalisten kielten tutkiminen musiikkiteollisuudessa on tärkeää, jotta siitä saatua tietoa voidaan hyödyntää tulevaisuudessa, ja saada musiikkimaailmaan enemmän kansainvälisesti menestyneitä marginaaliskielten edustajia. Tutkielma sisältää myös katsauksen fanikulttuurista, ja fanien voimasta musiikkiteollisuuden kannalta. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, ja se keskittyy musiikkitieteen lisäksi markkinoinnin, brändäämisen ja kansainvälisyyden näkökulmaan. Idolin imagon ja brändin rakentaminen ovat keskeisessä roolissa K-popin markkinoinnissa. Kielen vaikutus näkyy monelta osin, esimerkiksi lisäämällä englantia koreankielisten lyriikoiden sekaan, saadaan luotua kuvaa kansainvälisyydestä. Tutkimuskysymykset: - Kuinka K-popia markkinoidaan, ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat? - Millainen vaikutus faneilla on sosiaalisessa markkinoinnissa? - Millainen on kielen vaikutus K-popin markkinoinnissa? ...
Keywords
eteläkorealainen popmusiikki Etelä-Korea K-pop kansainvälisyys musiikkiteollisuus kulttuuriteollisuus kieli ja kielet popmusiikki markkinointi brändit musiikki muusikot imago kulttuuri brändäys Korean tasavalta populaarikulttuuri
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202309155133

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4786]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • 24 strings bass solo : following the footsteps of successful YouTube-musicians in creating and building personal brands of YouTube 

    Kujanen, Päivi (2023)
    Liiketoiminta musiikin ympärillä, suurelta osin digitaalisen vallankumouksen myötä, on viimeisten vuosikymmenten aikana kokenut radikaalin muutoksen. Tämä ”vuosisadan suurin muutos” on mullistanut musiikin kuuntelun, ...
  • Cognition of Korean-English secondary school teachers about intercultural dimension in EFL teaching 

    Choi, Yuri (2016)
    The importance of intercultural competence in education has been recognized in order to promote students’ tolerance and empathy towards others in the globalized world. Being the first and foremost foreign language subject ...
  • Punainen viiva kartalla? : Suomen diplomaattisuhteiden synty ja kehitys Etelä-Korean kanssa vuosina 1953-1989 

    Mäkkylä, Laura (2014)
    Tutkielmani avaa Suomen Etelä-Korea-suhteiden syntyä ja kehitystä vuosina 1953-1989. Etelä-Korea oli vuonna 2012 Suomen kolmanneksi suurin kauppakumppani Aasiassa tavarakaupalla mitattuna. Suomen Etelä-Korea-suhteiden ...
  • Kätkettyjä hahmoja : kirjoituksia Theodor W. Adornosta 

    Moisio, Olli-Pekka; Ampuja, Marko; Tapola, Lari (Jyväskylän yliopisto, 2008)
  • Kohti menestystä hyvällä maulla : imagon rakentuminen osana taidemuusikon brändäystä 

    Hänninen, Emilia (2011)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten taidemuusikoiden menestys nykyään rakentuu ja miten imago ja brändäys vaikuttavat heidän uraansa. Tämän lisäksi tavoitteena oli muodostaa kokonaiskäsitys siitä, minkälaisia ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publish Your Data
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre