Kohti menestystä hyvällä maulla : imagon rakentuminen osana taidemuusikon brändäystä
Abstract
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten taidemuusikoiden menestys nykyään rakentuu ja
miten imago ja brändäys vaikuttavat heidän uraansa. Tämän lisäksi tavoitteena oli muodostaa
kokonaiskäsitys siitä, minkälaisia haasteita taidemuusikko kohtaa uransa alkuvaiheessa ja
minkälaisin ulkomusiikillisin keinoin hänen on mahdollista erottua edukseen muista
muusikoista.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla sekä klassisen musiikin esiintyviin taiteilijoihin
erikoistuneita taiteilija-agentteja että solistista uraa tekeviä taiteilijoita. Tutkimusaineisto
koostui yhdeksästä teemahaastattelun keinoin toteutetusta yksilöhaastattelusta. Tutkimus oli
luonteeltaan kvalitatiivinen ja kartoittava.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että taidemuusikoiden imagoon ja brändäykseen
panostaminen on jossain määrin vierasta taidemusiikin kentällä. Haastatellut henkilöt
suhtautuivat hyvin eri tavoin imagon vaikutukseen ja brändäykseen riippumatta siitä edustivatko
he agentteja vai taiteilijoita. Haastateltujen asenteissa ja toimintatavoissa oli kuitenkin suuria
eroja. Tulosten perusteella näyttää kuitenkin siltä, että myös klassisen musiikin taiteilijoiden
imagoon ja markkinointiin tullaan kiinnittämään enemmän huomiota tulevaisuudessa.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2011
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011062211050Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish