dc.contributor.author | Korhonen, Anu | |
dc.date.accessioned | 2011-06-20T09:25:40Z | |
dc.date.available | 2011-06-20T09:25:40Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1163023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27204 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena on kuvata erään kiusaamisen vastaiseen Kouluhyvinvointihankkeeseen osallistuneen alakoulun kahden luokan arkea ja opettajan toimintaa kohdatuissa tilanteissa. Sitä kautta tähtäimessä on avata ymmärrystä siihen, mitä kouluhyvinvointi merkitsee kouluyhteisön jäsenten kannalta ja miten se rakentuu luokan oppilaiden, opettajan ja kouluyhteisön vuorovaikutuksessa. Aineiston keruun metodina käytin etnografista havainnointia ja teemahaastattelua. Seurasin kahden luokan arkea, oppilaiden ja opettajan toimintaa parin viikon ajan ja haastattelin kyseiset opettajat pyrkien saamaan lisäymmärrystä koulukiusaamisen ennaltaehkäisyn ja kouluhyvinvoinnin kannalta keskeisistä teemoista ja kysymyksistä. Näin tarkoitus on kuvata, kuinka opettajan toiminta voi olla vaikuttamassa yhteisön (luokka, ryhmä) myönteiseen kehitykseen ja oppilaiden kiinnittymiseen yhteisöön. Yhteisön merkitys yksilön kasvulle ilmeni keskeisesti.
Tärkeimpiä esiinnousseita teemoja olivat muun muassa oppilaan yksilöllisyyden huomiointi ja kunnioitus, opettaja-oppilassuhde, oppilaiden vertaissuhteet luokassa, opettajan auktoriteetti, haasteellisten tilanteiden ratkaiseminen, sääntöjen ja rutiinien merkitys, vuorovaikutteinen kommunikaatiokulttuuri sekä oppilaita aktivoiva ja innostava opetus. Haastattelut ja havainnointi osoittavat opettajan monitahoisen vastuun kouluhyvinvoinnin rakentamisessa eri näkökulmista. Tämä ilmenee ennen muuta opettajan asenteista lähtevänä eettisenä vastuuna oppilaiden oppimisen ja heidän kasvunsa edistämisessä eri alueilla sillä pedagogisella auktoriteetilla, joka rakentuu vuorovaikutuksessa opettajan, oppilaiden ja työyhteisön välillä yhteisön vaikutuksen korostuessa. | |
dc.format.extent | 114 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | koulukiusaaminen | |
dc.subject.other | koulukiusaamisen ehkäiseminen | |
dc.subject.other | kouluhyvinvointi | |
dc.subject.other | kouluyhteisö | |
dc.title | "Se lähtee ihan siitä, jos siellä yhteisössä on toimivat suhteet ja selvät pelisäännöt" : etnografinen tutkimus koulukiusaamista ennaltaehkäisevästä arjen työstä kiusaamisen vastaisessa hankkeessa mukanaolevalla alakoululla | |
dc.title.alternative | Etnografinen tutkimus koulukiusaamista ennaltaehkäisevästä arjen työstä kiusaamisen vastaisessa hankkeessa mukanaolevalla alakoululla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-2011062011032 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.subject.method | Etnografia | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | koulukiusaaminen | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | kouluyhteisö | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |