Lukiolaisten kokemuksia liikuntatunneilla tapahtuneesta kiusaamisesta ja kiusaamisen yhteys heidän koettuun minäkäsitykseensä
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukiolaisten kokemuksia liikuntatunneilla tapahtuneesta kiusaamisesta sekä siitä, millä tavalla opiskelijat ovat kokeneet kiusaamisen yhteyden heidän minäkäsitykseensä. Tutkimuksessa kartoitettiin sekä tilanteita, joissa kiusaamista tapahtuu sekä sitä, millä tavalla kiusatut kokevat muiden opiskelijoiden ja opettajien reagoineen kiusaamiseen.
Tutkimus oli laadullinen ja tutkimusaineisto hankittiin keväällä ja kesällä 2020. Aineisto kerättiin lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoilta Webropol 3.0 -ohjelman avulla käyttäen puolistrukturoitua kirjallista haastattelua. Haastattelussa kysymykset olivat avoimia ja ne perustuivat kolmeen asettamaamme tutkimuskysymykseen. Tutkimukseen osallistui 11 Keski-Suomen alueen opiskelijaa. Aineisto analysoitiin käyttämällä teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimustuloksista ilmeni, että kiusaamista tapahtui kilpailullisissa tilanteissa, palloilu- ja joukkuepeleissä, kehoon ja sen ominaisuuksiin huomiota kiinnittävissä lajeissa sekä pukuhuoneissa. Kiusaamisen muotoja olivat suora- ja epäsuora verbaalinen kiusaaminen, nonverbaalinen kiusaaminen ja fyysinen kiusaaminen, joista suoraa verbaalista kiusaamista oli kokenut lähes jokainen tutkimukseen vastannut opiskelija. Syyt kiusaamiseen jakautuivat sekä kiusaajaan että kiusattuun liittyviin tekijöihin. Osa vastanneista näki myös opettajan kiusaajana. Lähes kaikki vastanneista olivat raportoineet kiusaamisen vaikuttaneen heidän minäkäsitykseensä. Itsetunto oli heikentynyt noin 80 prosentilla vastaajista, ja se näkyi muun muassa omien ominaisuuksien, kuten vartalon, häpeämisenä. Kiusaaminen vaikutti myös vastaajien kehonkuvaan, mikä näkyi kielteisinä ajatuksina omasta kehosta. Vastauksissa tuli esille myös kiusaamisen yhteydet mielenterveyden häiriöihin. Noin puolet vastaajista kokivat ahdistusta ja pahaa mieltä. Lisäksi esille tuli erilaisia mielenterveysongelmia.
Opettajien tulisi tarkkailla kiusaamista tarkemmin ja pyrkiä kitkemään sitä aktiivisemmin pois. Pelkkä kiusaamisen havainnointi liikuntatuntien aikana ei selkeästi ole riittävää kiusaamisen ehkäisemiseksi, minkä takia opettajat tarvitsevat monipuolisempia työkaluja kiusaamista vastaan. Opettajien on tärkeää tiedostaa myös kiusaamisen yhteys kiusatun minäkäsitykseen ja ymmärtää kiusaamisen seurausten vakavuus.
...
The aim of this study was to find out high school students’ experiences about bullying during physical education classes and how bullying is connected to student’s self-concept. We studied in which situations bullying occurs in physical education classes and how students experience the other students’ and teachers’ reactions to bullying.
The study was qualitative and research material was gathered in spring and summer of 2020. Research material was gathered from high school first graders through Webropol 3.0 -program using a half structured written interview. Questions were open and they were based on our three research questions. 11 students took part in this study from the Central-Finland area. Material was analyzed using theory-driven analysis.
The findings of this study indicate that most of the bullying occurs in competitive situations, ball- and team games, swimming, dancing, gymnastics and in locker rooms. Forms of bullying that participants experienced were straight- and indirect verbal bullying, nonverbal bullying and physical bullying. The most common form of bullying was straight verbal bullying which was experienced by almost every participant. Reasons to bully were divided into factors related to the bully and the victim. Some of the participants also saw the teacher as a bully. Almost every participant reported that bullying has affected their self-concept. Self-esteem was weakened in 80 % of the participants and for example it was shown as shaming their own actions. Bullying also affected participants’ body-images, which was shown for example as negative thoughts about their own body. Answers also indicated that bullying is connected to mental health issues. Half of the participants reported anxiety and bad mood. In addition, some mental disorders were mentioned.
Teachers should be able to monitor bullying more efficiently and strive to prevent bullying with more effort. Only observing bullying during classes isn’t simply enough to prevent bullying, which is why teachers need more tools against bullying. It’s important for teachers to acknowledge the connection between bullying and the victims’ self-concept and the seriousness of the consequences of bullying.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Pukukopissa on varmasti vertaillu itteensä muihin ja on sit poseerattu peilin edessä. Et se on semmonen poikien juttu.” : itsetuntoon ja kehonkuvaan vaikuttavat tekijät liikuntatunneilla lukiolaisten kokemana
Jaatinen, Sanna; Kainulainen, Saara (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kuvata, millaisia kokemuksia lukiolaisilla on itsetuntoa ja kehonkuvaa rakentavista sekä heikentävistä tekijöistä liikuntatunneilla. Tutkielmassa käytettiin laadullista ... -
Koulukiusaaminen ilmiönä : yläkoulun oppilaiden kokemuksia kiusaamisesta
Hamarus, Päivi (Jyväskylän yliopisto, 2006)Hamaruksen mukaan kiusaaminen perustuu usein kiusaajan tavoittelemalle valta-asemalle yhteisössä ja alkaa jonkun oppilaan erilaisuuden nimeämisestä. Tästä piirteestä luodaan nimityksiä ja kiusatulle rakennetaan maine, joka ... -
Lukiolaisten tyttöjen kokemuksia koululiikunnasta ja minäkuvasta
Huhtala, Jenna (2022)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten koululiikunta vaikuttaa nuorten ajatuksiin ja käsityksiin omasta itsestä lukiolaisten tyttöjen näkökulmasta tarkasteltuna. Tavoitteena oli pyrkiä ymmärtämään koululiikuntaan ... -
Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden ja heidän liikunnanopettajiensa kokemuksia koulukiusaamisesta liikuntatunneilla
Paljakka, Janne (2020)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää liikuntatunneilla tapahtuvan koulukiusaamisen tapoja, syitä sekä liikunnanopettajan mahdollisuuksia ehkäistä kiusaamista ja puuttua siihen tehokkaasti. Tekemäni tutkimuksen ... -
7.- ja 9.-luokkalaisten sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunteen yhteys koettuun itsetuntoon liikuntatunneilla
Erikkilä, Emmi; Virtanen, Janna (2022)Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena oli selvittää 7. ja 9.-luokkalaisten sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunteen ja koetun itsetunnon yhteyttä liikuntatunneilla. Sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunteen yhteyttä itsetunnon ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.