"Se lähtee ihan siitä, jos siellä yhteisössä on toimivat suhteet ja selvät pelisäännöt" : etnografinen tutkimus koulukiusaamista ennaltaehkäisevästä arjen työstä kiusaamisen vastaisessa hankkeessa mukanaolevalla alakoululla
Tutkimuksen tavoitteena on kuvata erään kiusaamisen vastaiseen Kouluhyvinvointihankkeeseen osallistuneen alakoulun kahden luokan arkea ja opettajan toimintaa kohdatuissa tilanteissa. Sitä kautta tähtäimessä on avata ymmärrystä siihen, mitä kouluhyvinvointi merkitsee kouluyhteisön jäsenten kannalta ja miten se rakentuu luokan oppilaiden, opettajan ja kouluyhteisön vuorovaikutuksessa. Aineiston keruun metodina käytin etnografista havainnointia ja teemahaastattelua. Seurasin kahden luokan arkea, oppilaiden ja opettajan toimintaa parin viikon ajan ja haastattelin kyseiset opettajat pyrkien saamaan lisäymmärrystä koulukiusaamisen ennaltaehkäisyn ja kouluhyvinvoinnin kannalta keskeisistä teemoista ja kysymyksistä. Näin tarkoitus on kuvata, kuinka opettajan toiminta voi olla vaikuttamassa yhteisön (luokka, ryhmä) myönteiseen kehitykseen ja oppilaiden kiinnittymiseen yhteisöön. Yhteisön merkitys yksilön kasvulle ilmeni keskeisesti.
Tärkeimpiä esiinnousseita teemoja olivat muun muassa oppilaan yksilöllisyyden huomiointi ja kunnioitus, opettaja-oppilassuhde, oppilaiden vertaissuhteet luokassa, opettajan auktoriteetti, haasteellisten tilanteiden ratkaiseminen, sääntöjen ja rutiinien merkitys, vuorovaikutteinen kommunikaatiokulttuuri sekä oppilaita aktivoiva ja innostava opetus. Haastattelut ja havainnointi osoittavat opettajan monitahoisen vastuun kouluhyvinvoinnin rakentamisessa eri näkökulmista. Tämä ilmenee ennen muuta opettajan asenteista lähtevänä eettisenä vastuuna oppilaiden oppimisen ja heidän kasvunsa edistämisessä eri alueilla sillä pedagogisella auktoriteetilla, joka rakentuu vuorovaikutuksessa opettajan, oppilaiden ja työyhteisön välillä yhteisön vaikutuksen korostuessa.
...
Muu nimeke
Etnografinen tutkimus koulukiusaamista ennaltaehkäisevästä arjen työstä kiusaamisen vastaisessa hankkeessa mukanaolevalla alakoulullaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lukiolaisten kokemuksia liikuntatunneilla tapahtuneesta kiusaamisesta ja kiusaamisen yhteys heidän koettuun minäkäsitykseensä
Kilpeläinen, Sauli; Haapiainen, Mikael (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukiolaisten kokemuksia liikuntatunneilla tapahtuneesta kiusaamisesta sekä siitä, millä tavalla opiskelijat ovat kokeneet kiusaamisen yhteyden heidän minäkäsitykseensä. Tutkimuksessa ... -
Kiusaamisen vastaisten menetelmien arviointi : seitsemän arviointiin valitun menetelmän käytettävyys, juurrutettavuus ja tuloksellisuus
Rumpu, Niina; Markkanen, Eeva-Liisa; Hyvärinen, Nelli; Anttila, Niina; Danschu, Pekka; Kuvaja, Marko; Romantschuk, Micaela; Sainio, Miia (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2023)Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) toteutti vuosina 2021–2022 kiusaamisten vastaisten menetelmien arvioinnin. Arviointi on osa opetus- ja kulttuuriministeriön toimenpideohjelmaa kiusaamisen, väkivallan ja ... -
”Mä halusin uskoo tulevaisuuteen että se on parempi sitte” : nuorten aikuisten tarinoita kiusaamisen uhriksi joutumisesta ja resilienssiä vahvistavista tekijöistä koulupolulla
Rauhala, Nelli (2024)Tämä tutkimus tarkasteli nuorten aikuisten kokemuksia kiusaamisen uhriksi joutumisesta ja resilienssiä vahvistavista tekijöistä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esiin kiusaamisen uhrien käsityksiä siitä, millaisena osana ... -
Koulukiusaaminen ilmiönä : yläkoulun oppilaiden kokemuksia kiusaamisesta
Hamarus, Päivi (Jyväskylän yliopisto, 2006)Hamaruksen mukaan kiusaaminen perustuu usein kiusaajan tavoittelemalle valta-asemalle yhteisössä ja alkaa jonkun oppilaan erilaisuuden nimeämisestä. Tästä piirteestä luodaan nimityksiä ja kiusatulle rakennetaan maine, joka ... -
Peruskoulukokemusten yhteys tulevaisuuden hyvinvointiin ja syrjäytymisriskiin
Pitkänen, Aino (2023)Nuoren koulussa tapahtuvalla elämällä on suuri vaikutus nuoren hyvinvointiin, elämään tyytyväisyyteen ja tulevaisuuden suunnitelmiin (OECD, 2017, s. 19). Työn tavoitteena on tutkia yhteyksiä sosiaaliseen kouluympäristöön ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.