”Mä halusin uskoo tulevaisuuteen että se on parempi sitte” : nuorten aikuisten tarinoita kiusaamisen uhriksi joutumisesta ja resilienssiä vahvistavista tekijöistä koulupolulla
Tekijät
Päivämäärä
2024Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.
Tämä tutkimus tarkasteli nuorten aikuisten kokemuksia kiusaamisen uhriksi joutumisesta ja resilienssiä vahvistavista tekijöistä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esiin kiusaamisen uhrien käsityksiä siitä, millaisena osana koulupolkua
kiusaaminen näyttäytyy ja millaiset tekijät voivat tukea kiusaamisen kanssa selviytymistä. Kiusaamisen uhrien itse kertomien tarinoiden kautta haluttiin saada lisää tilaa uhrien subjektiivisille kokemuksille kiusaamista koskevassa keskustelussa ja löytää mahdollisia uusia näkökulmia kiusaamisen vastaiseen työhön.
Tutkimuksen lähestymistapa käsiteltävään ilmiöön on narratiivinen. Tutkimusaineistona toimivat kahdeksan osana Jyväskylän yliopiston Koulupolku - hanketta tehtyä haastattelua, joissa kartoitettiin nuorten koulukokemuksia retrospektiivisesti. Narratiivisen analyysin avulla aineistosta muodostettiin kolme tarinatyyppiä, jotka edustivat erilaisia kokemuksia kiusaamisen uhriksi joutumisesta ja resilienssiä vahvistavien tekijöiden roolista koulupolulla. Tarinatyypit
olivat (1) Tarina voimaantumisesta ja kiusaamisen päihittämisestä, (2) Tarina palautumisesta kiusaamisen jälkeen sekä (3) Tarina kiusaamisen sietämisestä ja lopulta väsymisestä.
Tutkimus osoitti, että kiusaamisen uhriksi joutuminen on yksilöllinen kokemus ja se voidaan käsittää eri tavoilla. Kiusaamisella oli ollut kaikissa tarinatyypeissä uhrin hyvinvoinnin ja koulunkäynnin kannalta negatiivisia vaikutuksia, mutta myös resilienssiä vahvistavia tekijöitä kuvattiin. Tarinatyyppien välillä oli kuitenkin eroja tapahtumankulussa, resilienssiä vahvistavien tekijöiden runsaudessa sekä kerronnan piirteissä. Eroavaisuudet antoivat viitteitä siitä, että merkitykselliseksi koettujen resilienssiä vahvistavien tekijöiden läsnäolo koulupolulla voi tukea uhria kiusaamisesta yli pääsemisessä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Koulu- ja nettikiusaamisen uhriksi joutumisen esiintyvyys sekä yhteys koettuun psykologisen turvallisuuden tunteeseen
Rautiainen, Tuomas; Tanskanen, Manu (2024)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten paljon koulukiusaamista ja nettikiusaamista esiintyy suomalaisten 3.- ja 4.-luokkalaisten oppilaiden keskuudessa sekä missä määrin kiusaamisen eri muodot päällekkäistyvät. ... -
Kiusaamisen vastaisten menetelmien arviointi : seitsemän arviointiin valitun menetelmän käytettävyys, juurrutettavuus ja tuloksellisuus
Rumpu, Niina; Markkanen, Eeva-Liisa; Hyvärinen, Nelli; Anttila, Niina; Danschu, Pekka; Kuvaja, Marko; Romantschuk, Micaela; Sainio, Miia (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2023)Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) toteutti vuosina 2021–2022 kiusaamisten vastaisten menetelmien arvioinnin. Arviointi on osa opetus- ja kulttuuriministeriön toimenpideohjelmaa kiusaamisen, väkivallan ja ... -
Lukiolaisten kokemuksia liikuntatunneilla tapahtuneesta kiusaamisesta ja kiusaamisen yhteys heidän koettuun minäkäsitykseensä
Kilpeläinen, Sauli; Haapiainen, Mikael (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukiolaisten kokemuksia liikuntatunneilla tapahtuneesta kiusaamisesta sekä siitä, millä tavalla opiskelijat ovat kokeneet kiusaamisen yhteyden heidän minäkäsitykseensä. Tutkimuksessa ... -
Kiusaamisen ennaltaehkäisy ja kiusaamiseen puuttuminen kouluissa henkilökunnan kokemana
Kuusinen, Oona; Kauppinen, Mona (2022)Kiusaaminen on aiheena ajankohtainen, sillä tuoreen Kouluterveyskyselyn mukaan koulukiusaamisen kokeminen on lisääntynyt viime vuosiin verrattuna. Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, missä määrin koulujen henkilökunta ... -
Äitien tarinoita sosiaalisen median merkityksestä osana äitiyden rakentumista
Mäkäläinen, Jenni (2021)Sosiaalisen median käyttö on arkipäiväistynyt ja tutkimuksen kohderyhmälle – äideille – se tarjoaa luontevan ja helpon tavan olla yhteydessä muihin samassa elämäntilanteessa oleviin äiteihin. Tämän tutkielman tarkoituksena ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.