dc.contributor.author | Villanen, Paula | |
dc.date.accessioned | 2011-06-15T09:49:10Z | |
dc.date.available | 2011-06-15T09:49:10Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1162626 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27180 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen kiinnostuksen kohteena on sukupuolten määrällinen esiintyminen oppikirjoissa. Erityisesti kiinnostuneita ollaan kirjojen päähenkilöiden sekä opettajahahmojen sukupuolijakaumasta. Tutkimuksessa analyysin kohteena on joukko kolmannen luokan matematiikan, äidinkielen ja kirjallisuuden sekä ympäristö- ja luonnontiedon oppikirjoja. Tutkimukseen valituista oppikirjoista laskettiin manuaalisesti feminiinisten, maskuliinisten ja neutraalien hahmojen lukumäärät.
Maskuliinisten hahmojen havaitaan olevan feminiinisiä yleisempiä tarkasteltaessa sukupuolten esiintyvyyttä tässä tutkimuksessa mukana olevien oppikirjojen teksteissä. Kuvituksissa on runsaasti vaihtelua siinä, minkä verran niissä esiintyy eri sukupuolten edustajia. Useimmissa oppikirjoissa kuvien enemmistö kuvaa maskuliinisia hahmoja, mutta myös muunlaisia jakaumia on havaittavissa. Oppikirjojen teksteissä opettaja kuvataan lähes poikkeuksetta sukupuoleltaan neutraalina. Kuvituksissa sukupuolineutraalius poistuu ja jopa 24 oppikirjojen 29:stä opettajan kuvasta on maskuliinisia. Oppikirjojen yhteiskunnallinen merkitys on suuri, ohjaavathan ne koulujen työtä ja oppilaiden ajattelua toimien opetussuunnitelman korvikkeena. Tulokset osoittavat uusimpienkin oppikirjojen korostavan voimakkaasti maskuliinisuutta. | |
dc.format.extent | 42 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | sukupuolijakauma | |
dc.subject.other | tasa-arvo | |
dc.subject.other | oppikirja | |
dc.title | Armas, Tero ja Moilanen : sukupuoli kolmannen luokan oppikirjoissa | |
dc.title.alternative | Sukupuoli kolmannen luokan oppikirjoissa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-2011061511014 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | sukupuoli | |
dc.subject.yso | tasa-arvo | |
dc.subject.yso | oppikirjat | |
dc.subject.yso | sukupuolittuminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |