Liikkeen ja voiman kuvitus yläkoulun ja lukion fysiikan oppikirjoissa
Kuvat ovat kiistattomasti olennainen osa ihmisen kokemusmaailmaa ja kommunikointia, ja ne ovat tärkeä osa etenkin luonnontieteitä, joissa kuvallisella ilmaisulla on aina ollut merkittävä asema niin asiantuntijoiden kuin oppilaidenkin kommunikoinnissa. Kulttuurin ja oppikirjojen kuvallistumisen myötä nykyiset oppikirjat voidaan nähdä yhä selkeämmin multimediaoppimisen materiaaleina, joissa tietoa välitetään ja ymmärrystä rakennetaan sekä tekstin että kuvien välityksellä. Tässä tutkimuksessa selvitetään luokitteluun perustuvan kuva-analyysin avulla, miten kuvia käytetään tekstin rinnalla yläkoulun ja lukion fysiikan oppikirjojen liikettä ja voimaa käsittelevissä kappaleissa. Tutkimusaineiston kuvat luokitellaan tyypin, tehtävän, kuvatekstin ja kuvan sijoittelun mukaan, minkä lisäksi selvitetään tekstin yhteydessä käytettyjen kuvien määrä ja miten kuviin viitataan tekstissä. Tutkimuksen tarkoituksena on lisätä tietoa fysiikan oppikirjoissa käytettävistä kuvista sekä kuvituksen roolista ja tehtävistä tiedon välittämisessä ja ymmärryksen rakentamisessa oppikirjatekstin rinnalla. Näin pyritään lisäämään myös ymmärrystä kuvien roolista luonnontieteiden oppimisessa.
Tutkimus osoittaa liikkeen ja voiman kuvituksen painottuvan realistisiin kuviin ja etenkin valokuviin. Kuvien määrä lisääntyy oppikirjoissa luokkatason kasvaessa, jolloin myös graafien ja erilaisten vektorikaavioiden osuus kuvituksessa kasvaa. Lisäksi kuvituksen merkitys tekstin sisältöjen esittämisessä, selittämisessä ja täydentämisessä kasvaa luokkatason noustessa. Yläkoulussa kuvituksen pääasiallisia tehtäviä ovat tekstin sisältöjen esittäminen ja havainnollistaminen sekä tekstin somistaminen. Lukion oppikirjoissa kuvituksen tehtävät painottuvat selvemmin tekstin sisältöjen esittämiseen. Nämä tulokset osoittavat kuvituksen roolin korostuvan tekstin rinnalla tiedon välittämisessä ja ymmärryksen rakentamisessa luokkatason noustessa. Tutkimuksen tulokset paljastavat erilaisia valintoja, joilla kuvituksen tiedollista roolia suunniteltaessa on pyritty huomioimaan oppilaan ajattelun kehitystaso ja mahdolliset kuvanlukutaidot. Tästä huolimatta fysiikan oppikirjojen kuvituksessa on kehitettävää etenkin kuvatekstien käytössä ja kuviin viittaamisessa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29606]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vammaisuus yläkoulun ja lukion oppikirjoissa
Tausta, Anna (2015)TIIVISTELMÄ Tausta, Anna. 2015. Vammaisuus yläkoulun ja lukion oppikirjoissa. Erityispeda-gogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 53 sivua. Oppikirjat ovat tärkeässä roolissa suomalaisessa ... -
Magnetismin käsittely yläkoulun oppikirjoissa
Senttula, Jaakko (2018)Oppikirjat ohjaavat suuresti opettajien valintoja opetuksessa. Tästä syystä on tärke ää, että oppikirjoja tutkitaan ja päivitetään vastaamaan nykyaikaista opetussuunnitelmaa. Tässä tutkimuksessa on tutkittu neljän yläkoulun ... -
Kirjoittamaton kirja, kirjoitettu kirja ja luonnonkirja : planetaariset ilmiöt teksteinä ja kuvina peruskoulun ja lukion oppikirjoissa
Ojala, Jorma (Jyväskylän yliopisto, 1997) -
Ionisoivan säteilyn ja aineen välinen vuorovaikutus lukion fysiikan oppikirjoissa
Vankka, Anna (2012) -
Käsitteellinen ymmärtäminen ja fysiikan oppimiseen liittyvät odotukset lukion mekaniikassa
Utriainen, Oiva (University of Jyväskylä, 2018)Aikaisempi tutkimus (Utriainen 2004) ja myöhempi oppimistulosten tarkastelu paljastivat puutteita, jotka koskivat kappaleen liiketilan ja kappaleen vuorovaikutusten välisen yhteyden ymmärrystä. Voimakuvion laadinta ja ...