Magnetismin käsittely yläkoulun oppikirjoissa
Tekijät
Päivämäärä
2018Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Oppikirjat ohjaavat suuresti opettajien valintoja opetuksessa. Tästä syystä on tärke
ää, että oppikirjoja tutkitaan ja päivitetään vastaamaan nykyaikaista opetussuunnitelmaa.
Tässä tutkimuksessa on tutkittu neljän yläkoulun oppikirjan magnetismin
käsittelyä. Magnetismi on tärkeä fysiikan ala, sillä siihen liittyy paljon luonnon ilmi
öitä ja teknologian sovelluksia. Erityisesti kirjoista tutkittiin, kuinka ne vastaavat
tunnettuihin virhekäsityksiin. Havaittiin, että virhekäsityksiin voisi vastata paremmin
ja jotkin kohdat kirjoista voivat jopa edistää joidenkin virhekäsityksien syntymist
ä. Kirjojen rakenteen vertailussa käytettiin apuna käsitekarttoja. Käsitekartoista
huomattiin, Textbooks guide teachers' choices in teaching greatly. For this reason, it is important
that textbooks are studied and updated. In this study, we studied how four
junior high school textbooks deal with magnetism. Magnetism is an important eld
of physics as it involves many natural phenomena and technological applications. In
particular, we examined how the books respond to known misconceptions. It was
found that misconceptions could be answered better and some books even promote
emergence of some misconceptions. Concept maps were used to compare the structure
of the books. From the concept maps was noted that the structure of new and
old curricula books dier slightly.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Liikkeen ja voiman kuvitus yläkoulun ja lukion fysiikan oppikirjoissa
Kurki, Pekka (2014)Kuvat ovat kiistattomasti olennainen osa ihmisen kokemusmaailmaa ja kommunikointia, ja ne ovat tärkeä osa etenkin luonnontieteitä, joissa kuvallisella ilmaisulla on aina ollut merkittävä asema niin asiantuntijoiden kuin ... -
Vammaisuus yläkoulun ja lukion oppikirjoissa
Tausta, Anna (2015)TIIVISTELMÄ Tausta, Anna. 2015. Vammaisuus yläkoulun ja lukion oppikirjoissa. Erityispeda-gogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 53 sivua. Oppikirjat ovat tärkeässä roolissa suomalaisessa ... -
Lihavuus yläkoulun terveystiedon oppikirjoissa
Maaranen, Heidi (2024)Lihavuus on Suomessa ja muualla maailmassa kasvava terveysilmiö. Lihavuuteen liittyvää tutkimusta on pitkään hallinnut lihavuuden biomedikaalinen näkökulma, mutta tutkimustieto lihavuuden yhteiskunnallisista ja kriittisistä ... -
Ryhmäviestintä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa
Sievänen, Ellinoora (2013)Tutkimus käsittelee sitä, miten ryhmäviestintä on esillä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa. Ryhmäviestintää ei ole koulukontekstissa tutkittu paljon. Oppikirjojen tutkimus hyödyttää sekä opettajia että ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.