dc.contributor.author | Ristimäki, Heini | |
dc.date.accessioned | 2011-06-07T14:49:05Z | |
dc.date.available | 2011-06-07T14:49:05Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27125 | |
dc.description.abstract | Sosioemotionaalisuus on tutkimusaiheena laaja. Tässä tutkimuksessa
sosioemotionaalinen kompetenssi määriteltiin sosiaalisten, sosiokognitiivisten
ja emotionaalisten taitojen yläkäsitteeksi. Tutkimuksessa lähestyttiin
sosioemotionaalisuuden käsitettä ulos- ja sisäänpäin suuntautuneen
persoonallisuuden ja sosioemotionaalisten taitojen tukemisen kautta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten 6-luokkalaiset oppilaat
arvioivat omia sosiaalisia taitojaan. Toisena tutkimuksen tavoitteena oli
selvittää ulos- ja sisäänpäin suuntautuneiden oppilaiden sosiaalisia taitoja
oppilaiden ja luokanopettajan arvioimana. Kolmantena tutkimustehtävänä oli
tarkastella ulos- ja sisäänpäin suuntautuneiden oppilaiden toimintaa
kuvitteellisissa sosiaalisissa tilanteissa oppilas- ja vanhempiarvioinnin avulla.
Tutkimusaineisto kerättiin oppilaiden sosiaalisten taitojen itsearviointi- ja
opettaja-arviointilomakkeen avulla. Lisäksi tutkimusaineisto koostui kolmen
ulospäin ja kahden sisäänpäin suuntautuneen oppilaan ja vanhemman
kuvitteellisista sosiaalisista tilannekuvauslomakkeista. Tutkimukseen
osallistui 19 oppilasta, yksi luokanopettaja ja viiden oppilaan vanhemmat.
Tutkimusaineisto analysoitiin sekä määrällisiä että laadullisia aineiston
analyysimenetelmiä käyttäen.
Tutkimus osoitti, kuinka sisäänpäin suuntautuneet oppilaat viihtyivät
ryhmässä ja osasivat toimia yhteistyössä muiden oppilaiden kanssa, kun taas
kahden ulospäin suuntautuneen oppilaan yhteistyötaidoissa havaittiin
puutteita. Sisäänpäin suuntautuneet oppilaat olivat tutkimuksen mukaan
empaattisia, ja kahden ulospäin suuntautuneen oppilaan arvioitiin nauravan
muiden erehdyksille ja ottavan toisten tunteet huomioon harvoin.
Tutkimustulosten mukaan ulospäin suuntautuneiden oppilaiden empatiataito
näkyi yksilön toiminnassa, toisiin kohdistuvana auttamisena ja tukemisena,
kun taas sisäänpäin suuntautuneiden oppilaiden empatia pohjautui ajatteluun
ja tunteisiin. Sisäänpäin suuntautuneet oppilaat osasivat säädellä tunteitaan,
kun taas kahdella ulospäin suuntautuneella oppilaalla oli havaittavissa
tunteiden säätelyvaikeuksia. Tutkimuksen mukaan ulospäin suuntautuneet
oppilaat uskalsivat puolustaa itseään ja muita oppilaita. Sitä vastoin
sisäänpäin suuntautuneet oppilaat välttivät sosiaalisia riskitilanteita.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, kuinka sosioemotionaaliset taidot
määrittelevät yksilön toimintakykyä sosiaalisissa suhteissa ja tilanteissa.
Tutkimuksessa korostetaan sosioemotionaalisten taitojen oppimisen tärkeyttä
sekä ohjattujen harjoitusten, opetusohjelmien ja positiivisten sosiaalisten
mallien merkitystä sosioemotionaalisen kasvun tukemisessa. | fi |
dc.format.extent | 78 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.title | Sosiaaliset taidot 6-luokkalaisten oppilaiden,
luokanopettajan ja vanhempien arvioinnin kohteena | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-2011060710961 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.format.content | fulltext | |