9.-luokkalaisten kokemuksia luokanopettajan ja jalkapallovalmentajan asiantuntijuudesta
Päivämäärä
2019Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 9.-luokkalaisten kokemuksia
luokanopettajan ja jalkapallovalmentajan asiantuntijuudesta. Tutkimme, millaisia taitoja ja ominaisuuksia nuoret kokevat luokanopettajan ja jalkapallovalmentajan omaavan. Tutkimme lisäksi, mitä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia taidoissa ja ominaisuuksissa löytyy luokanopettajan ja jalkapallovalmentajan välillä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kesällä 2019 sähköisesti toteutetulla kyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistuneet 14 nuorta jyväskyläläistä jalkapalloilijapoikaa vastasivat kyselylomakkeen avoimiin kysymyksiin. Aineisto analysoitiin laadullisen aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Keskeisten tutkimustulosten mukaan luokanopettajan ja jalkapallovalmentajan välillä löytyy paljon samankaltaisia taitoja ja ominaisuuksia, joita nuoret kokivat tärkeiksi. Merkittävintä tietoa tutkimuksen kannalta tuotti luokanopettajan ja jalkapallovalmentajan välillä havaitut yhtäläisyydet. Eroavaisuutena ilmeni, kuinka yksityiskohtaisemmin ja
monipuolisemmin nuoret kuvailivat erityisesti valmentajan ammatillisia piirteitä. Aikaisempaa tutkimustietoa löytyy sekä luokanopettajan että
jalkapallovalmentajan asiantuntijuudesta. Samankaltaisia nuorten esille
nostamia taitoja ja ominaisuuksia ilmenee tutkimuksista, mutta vertailua
ammattien asiantuntijuuden välisistä yhtäläisyyksistä ja eroavaisuuksista on
tutkittu vähemmän.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien ja 5.-6. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilaslähtöisyyden toteutumisesta
Rauhala , Veera; Uusitalo, Annika (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien ja 5.–6.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilaslähtöisyyden toteutumisesta koulussa. Tutkimuksen ensimmäinen tehtävä oli selvittää sitä, miten luokanopettajat ... -
"Mut se ihanne siellä kytee. Muutoksesta... Ja mukana pysymisestä" : puheenvuoroja luokanopettajan asiantuntijuuden ehdoista ja opettajankoulutuksen aikana kehittyvästä asiantuntijuudesta
Marjanen, Annulotta (2015)Tutkimus tarkastelee Jyväskylän yliopistossa työskentelevien opettajankouluttajien ja opettajankoulutuksesta valmistuneiden luokanopettajien kokemuksia koulutuksen aikana kehittyvästä asiantuntijuudesta. Tutkimuksen ... -
Opettajien kokemuksia syrjässä olevista oppilaista kouluyhteisössä
Ruostetsaari, Satu (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella opettajien kokemuksia syrjässä olevista oppilaista kouluyhteisössä. Tavoitteena on selvittää, mitkä asiat luokanopettajat kokevat olevan lasten syrjään jäämisen taustalla. T ... -
Luokanopettajien kokemuksia hyvästä vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan välillä
Kanerva, Sanna (2022)Tämän kasvatustieteen pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella opettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä hyvästä vuorovaikutuksesta. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla ... -
Fysioterapian opettajien kokemuksia asiantuntijuudesta ammattikorkeakoulun työharjoitteluklinikalla
Komssi, Titta (2012)Suomessa fysioterapian koulutusohjelmassa on mahdollista opiskella 15 eri ammattikorkeakoulussa. Näistä yhdeksässä on mahdollista suorittaa fysioterapian työharjoittelu oman koulutusyksikön tiloissa klinikkaharjoitteluna. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.