Sosiaaliset taidot 6-luokkalaisten oppilaiden, luokanopettajan ja vanhempien arvioinnin kohteena
Sosioemotionaalisuus on tutkimusaiheena laaja. Tässä tutkimuksessa
sosioemotionaalinen kompetenssi määriteltiin sosiaalisten, sosiokognitiivisten
ja emotionaalisten taitojen yläkäsitteeksi. Tutkimuksessa lähestyttiin
sosioemotionaalisuuden käsitettä ulos- ja sisäänpäin suuntautuneen
persoonallisuuden ja sosioemotionaalisten taitojen tukemisen kautta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten 6-luokkalaiset oppilaat
arvioivat omia sosiaalisia taitojaan. Toisena tutkimuksen tavoitteena oli
selvittää ulos- ja sisäänpäin suuntautuneiden oppilaiden sosiaalisia taitoja
oppilaiden ja luokanopettajan arvioimana. Kolmantena tutkimustehtävänä oli
tarkastella ulos- ja sisäänpäin suuntautuneiden oppilaiden toimintaa
kuvitteellisissa sosiaalisissa tilanteissa oppilas- ja vanhempiarvioinnin avulla.
Tutkimusaineisto kerättiin oppilaiden sosiaalisten taitojen itsearviointi- ja
opettaja-arviointilomakkeen avulla. Lisäksi tutkimusaineisto koostui kolmen
ulospäin ja kahden sisäänpäin suuntautuneen oppilaan ja vanhemman
kuvitteellisista sosiaalisista tilannekuvauslomakkeista. Tutkimukseen
osallistui 19 oppilasta, yksi luokanopettaja ja viiden oppilaan vanhemmat.
Tutkimusaineisto analysoitiin sekä määrällisiä että laadullisia aineiston
analyysimenetelmiä käyttäen.
Tutkimus osoitti, kuinka sisäänpäin suuntautuneet oppilaat viihtyivät
ryhmässä ja osasivat toimia yhteistyössä muiden oppilaiden kanssa, kun taas
kahden ulospäin suuntautuneen oppilaan yhteistyötaidoissa havaittiin
puutteita. Sisäänpäin suuntautuneet oppilaat olivat tutkimuksen mukaan
empaattisia, ja kahden ulospäin suuntautuneen oppilaan arvioitiin nauravan
muiden erehdyksille ja ottavan toisten tunteet huomioon harvoin.
Tutkimustulosten mukaan ulospäin suuntautuneiden oppilaiden empatiataito
näkyi yksilön toiminnassa, toisiin kohdistuvana auttamisena ja tukemisena,
kun taas sisäänpäin suuntautuneiden oppilaiden empatia pohjautui ajatteluun
ja tunteisiin. Sisäänpäin suuntautuneet oppilaat osasivat säädellä tunteitaan,
kun taas kahdella ulospäin suuntautuneella oppilaalla oli havaittavissa
tunteiden säätelyvaikeuksia. Tutkimuksen mukaan ulospäin suuntautuneet
oppilaat uskalsivat puolustaa itseään ja muita oppilaita. Sitä vastoin
sisäänpäin suuntautuneet oppilaat välttivät sosiaalisia riskitilanteita.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, kuinka sosioemotionaaliset taidot
määrittelevät yksilön toimintakykyä sosiaalisissa suhteissa ja tilanteissa.
Tutkimuksessa korostetaan sosioemotionaalisten taitojen oppimisen tärkeyttä
sekä ohjattujen harjoitusten, opetusohjelmien ja positiivisten sosiaalisten
mallien merkitystä sosioemotionaalisen kasvun tukemisessa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajan työhyvinvointi ja sen yhteys oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin 1. luokalla
Tapanainen, Kaisa; Takala, Julia (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella luokanopettajan työhyvinvointia selvittämällä stressinhallintakeinojen sekä työtyytyväisyyden ja työstressin välistä yhteyttä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin ... -
5.-6.-luokkalaisten oppilaiden sosiaaliset taidot ja kiusaaminen koulussa ja liikuntaharrastuksessa
Pasanen, Erkko; Pennanen, Matti (2012)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alakoulun 5.–6.-luokkalaisten oppilaiden sosiaalisia taitoja ja kiusaamista koulun ja liikuntaharrastuksen ympäristöissä. Mittasimme oppilaiden koulun ja liikuntaharrastuksen ... -
9.-luokkalaisten kokemuksia luokanopettajan ja jalkapallovalmentajan asiantuntijuudesta
Fagerström, Tuure; Pyhäranta, Jere (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 9.-luokkalaisten kokemuksia luokanopettajan ja jalkapallovalmentajan asiantuntijuudesta. Tutkimme, millaisia taitoja ja ominaisuuksia nuoret kokevat luokanopettajan ja jalkapallovalmentajan ... -
Lasten vuorovaikutustaidot tutkimuksen kohteena
Laaksonen, Vilja (Prologos ry, 2010)Lapsi omaksuu arvoja ja asenteita ja rakentaa käsitystä itsestään vertaissuhteissa. Lapset tarvitsevat erilaisia vuorovaikutustaitoja vertaistensa parissa. Esimerkiksi yhteistyö, jakaminen ja ongelmanratkaisu ovat tärkeitä ... -
Peruskoulun 5-, 7- ja 9-luokkalaisten sosiaaliset suhteet ja liikuntaharrastuksen yhteydet sosiaalisiin suhteisiin
Herlevi, Tiina; Rosberg, Minna (2000)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.