Lasten vuorovaikutustaidot tutkimuksen kohteena
Laaksonen, V. (2010). Lasten vuorovaikutustaidot tutkimuksen kohteena. Prologi : puheviestinnän vuosikirja 2010, 2010, 6-24. http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat
Julkaistu sarjassa
Prologi : puheviestinnän vuosikirjaTekijät
Päivämäärä
2010Tekijänoikeudet
© Kirjoittaja ja Prologos ry
Lapsi omaksuu arvoja ja asenteita ja rakentaa käsitystä itsestään vertaissuhteissa.
Lapset tarvitsevat erilaisia vuorovaikutustaitoja vertaistensa parissa. Esimerkiksi
yhteistyö, jakaminen ja ongelmanratkaisu ovat tärkeitä taitoja jo alle
kouluikäiselle lapselle.
Vuorovaikutustaidoista puhutaan eri tieteenaloilla eri käsittein. Tämän artikkelin
tavoitteena on kuvata, millaisilla käsitteillä ja tutkimusmenetelmillä lasten
vuorovaikutustaitoja on tutkittu muun muassa viestinnän, kasvatustieteiden ja
psykologian tieteenaloilla. Artikkelissa kootaan myös niitä näkökulmia, jotka
ovat vaikuttaneet lasten vuorovaikutustaitojen tutkimuksen taustalla.
Lasten vuorovaikutustaitojen tutkimusta viimeisen kymmenen vuoden
ajalta (1998–2009) kartoittavan kirjallisuuskatsauksen pohjalta voidaan todeta,
että yleisimmin aineiston tutkimuksissa käytetään käsitteitä sosiaalinen kompetenssi,
sosiaaliset taidot, vertaissuhdetaidot ja viestintätaidot. Lasten vuorovaikutustaidot
on moninaisista käsitteistä huolimatta määritelty ja operationaalistettu
samankaltaisesti. Päätutkimusmenetelminä käytetään havainnointia ja
lasten vuorovaikutustaitojen mittaamiseen tarkoitettuja mittareita. Alkuperäistutkimusten
tarkastelu osoitti, että lasten vuorovaikutustaitoja on tutkittu esimerkiksi
erilaisten kehityshaasteiden ja riskien ehkäisyn näkökulmasta.
Lasten vuorovaikutustaidot kehittyvät vertaissuhteissa (Gagnon & Nagle
2004, 174). Koska vuorovaikutustaidot muodostavat alustan vertaissuhteiden
kehittymiselle, voi vertaisryhmästä syrjäytymisestä seurata negatiivinen kierre,
joka ylläpitää tiettyä sosiaalista statusta vertaisryhmässä (ks. Laine 1998, 497).
Lasten vuorovaikutustaitojen tutkiminen auttaa tunnistamaan myös mahdollisia
riskitekijöitä, joihin jo varhaiskasvatusvaiheessa voidaan vaikuttaa.
...
Julkaisija
Prologos ryISSN Hae Julkaisufoorumista
1795-7613
Alkuperäislähde
http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjatMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Prologi [159]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lasten viestintäkäyttäytyminen ja vertaissuhteet : kirjallisuuskatsaus
Laho, Henna-Kaisa (2011)Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa perehdyttiin lasten viestintäkäyttäytymiseen sekä heidän vertaissuhteissaan ilmenevään vuorovaikutukseen. Tavoitteena oli löytää ja analysoida lasten viestintäkäyttäytymistä käsitteleviä ... -
Lasten vertaissuhdetaidot ja kiusaaminen esikoulun vertaisryhmissä
Laaksonen, Vilja (Jyväskylän yliopisto, 2014) -
Urheiluvalmentajan vuorovaikutusosaaminen
Turunen, Tuuli (2016)Tässä tutkielmassa tarkasteltiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla urheiluvalmentajien vuorovaikutusosaamista. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää ja jäsennellä, minkälaista tutkimusta urheiluvalmentajien ... -
Lasten jalkapallovalmentajien vuorovaikutusosaaminen ja sen kehittyminen
Vainio, Olli (2019)Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää, millaista vuorovaikutusosaamista lasten jalkapallovalmennus valmentajalta edellyttää, sekä miten lasten jalkapallovalmentajien vuorovaikutusosaaminen voi ... -
Kasvattajan rooli alle kolmivuotiaiden lasten vertaissuhteiden tukemisessa päiväkodissa
Sääskilahti, Liisa (2010)Sääskilahti, Liisa. KASVATTAJAN ROOLI ALLE KOLMIVUOTIAIDEN LASTEN VERTAISSUHTEIDEN TUKEMISESSA PÄIVÄKODISSA. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos, varhaiskasvatuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.