Mistä on lasten leikit tehty? : kolmasluokkalaisten käsityksiä leikkimisestä
Rautiainen, Sini-Tuulia. Mistä on lasten leikit tehty? Kolmasluokkalaisten käsityksiä leikkimisestä. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos, 2011. Pro gradu -tutkielma, 78 sivua.
Tutkimuksessa kartoitettiin 9–10-vuotiaiden suosikkileikkejä sekä sitä, millaisia käsityksiä kolmasluokkalaisilla on leikkimisestä ja siitä, milloin leikkimisen ajatellaan päättyvän. Aikaisempien tutkimusten mukaan leikit vähenevät selkeästi kymmenen vuoden iässä. Tutkimusten mukaan tyttöjen leikeissä tehdään ulkomaanmatkoja ja vastaavasti pojat nauttivat toiminnasta ja urheilulajeista. Suosikkileikkeihin vaikuttavat yhteiskunnan vaurastuminen ja ympäröivä kulttuuri.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeilla ja haastatteluilla. 26 oppilasta vastasi kyselylomakkeeseen ja heistä neljä osallistui myös yksilöhaastatteluun. Kyselylomakkeissa oli avoimia ja suljettuja kysymyksiä sekä yksi piirrostehtävä. Haastattelut olivat kestoltaan noin puolen tunnin mittaisia. Tutkimusaineiston mukaan leikki on vielä suurimmalle osalle kolmasluokkalaisista tärkeää. Tulokset osoittivat poikien suosikkileikkien sisällöiksi taistelun ja kilpailun. Vastaavasti tyttöjen suosikkileikit muodostuivat pääasiassa muodista ja seikkailuista. Leikkimisen arvellaan loppuvan teini-iässä, jolloin se alkaa tuntua lapselliselta ja tilalle tulevat tietokoneet, meikit, seurustelu ja alkoholi.
On tärkeää tutustua nykyajan lasten leikkeihin ja mielikuvitusmaailmaan, jotta kasvattajina voisimme kohdata jokaisen lapsen entistä paremmin. Leikit ovat merkittävä osa lasten jokapäiväistä elämää. Kun olemme aidosti kiinnostuneita lasten elämästä ja leikeistä, aikuisen ja lapsen välille muodostuu hiljalleen syvä luottamus.
...
Alternative title
Kolmasluokkalaisten käsityksiä leikkimisestäMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29574]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Päiväkodin leikkikulttuurin luomat olosuhteet esikouluikäisten lasten vapaalle leikille
Anttonen, Anne-Mari; Ukkonen, Jenni (2009)Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin päiväkodin leikkikulttuurin luomia olosuhteita esikouluikäisten lasten vapaalle leikille. Tutkimuksessa leikkikulttuurin nähtiin koostuvan sekä fyysisestä että sosiokulttuurisesta ... -
Leikin arviointivälineet PAGS, ToP ja TOES tarkasteltuna käsitteellisesti ICF-CY-luokituksen kautta
Mattila, Liisa (2009)Leikin arviointivälineet PAGS, ToP ja TOES tarkasteltuna käsitteellisesti ICF-CY – luokituksen kautta. Mattila Liisa. Jyväskylän yliopisto. Liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta. Terveystieteiden laitos. 2009.42s. ... -
Leikki kolmasluokkalaisten määrittämänä sekä heidän kokemuksiaan leikin esiintymisestä opetuksessa ja leikin avulla oppimisesta
Saarikoski, Susanna (2022)Leikki on keskeinen osa lapsen elämää ja merkittävä elementti lapsen kokonaiskehityksessä ja oppimisessa. Leikki kuuluu myös YK:n määrittämiin lasten oikeuksiin. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, miten kolmasluokkalaiset ... -
Omaehtoisen leikin rajoittaminen päiväkodissa : varhaiskasvattajien näkemyksiä lasten ei-toivotuista leikeistä
Mikkonen, Anssi (2018)Päiväkodeissa on paljon leikkiä koskevia sääntöjä, mutta tutkimusta aiheesta on niukasti. Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää, mitä leikkejä suomalaisissa päiväkodeissa kielletään, ja että mitkä leikit ovat varhaiskasvattajien ... -
Haastava leikki lasten toimintaterapiassa
Sario, Anja (2004)