University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Leikin arviointivälineet PAGS, ToP ja TOES tarkasteltuna käsitteellisesti ICF-CY-luokituksen kautta

Thumbnail
View/Open
230.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mattila, Liisa
Date
2009

 
Leikin arviointivälineet PAGS, ToP ja TOES tarkasteltuna käsitteellisesti ICF-CY – luokituksen kautta. Mattila Liisa. Jyväskylän yliopisto. Liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta. Terveystieteiden laitos. 2009.42s. Asiantuntijalla on tärkeä olla riittävästi tietoa leikin arvioinnin tavoitteen kannalta oikean arviointivälineen valitsemiseksi. Lapsen osallistumista leikkiin voidaan arvioida luonnollisessa leikkitilanteessa, jolloin leikkijän, ympäristön ja leikin välinen dynaaminen vuorovaikutus voidaan huomioida. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin käsitteellisesti luonnollisen leikkitilanteen havainnoinnin välineitä Play assessment for group settings (PAGS), Test of Playfulness (ToP) ja Test of Environmental Supportiveness (TOES). Tarkoituksena oli kuvata arviointivälineitä sisällöllisesti selvittämällä, mille International Classification of Functioning, Disability and Health- Children and Youth (ICF-CY) luokituksen osa-alueille ja luokkiin ne kohdentuvat. Toisaalta ICF-CY luokituksen kautta tarkasteltiin, millaisia eroja ja yhteneväisyyksiä arviointivälineistä löytyy. Tavoitteena oli näin auttaa asiantuntijoita tilanteisiinsa sopivan arviointivälineen valinnassa. PAGS ja ToP kohdentuivat pääosin osa-alueelle osallistuminen ja lisäksi ruumiin/kehon toimintojen pääluokkaan mielentoiminnot. TOES kohdentui ympäristötekijöihin. PAGS:n ja ToP:n välillä tuli esille arviointivälineen valinnan kannalta merkityksellisiä eroja. Conceptual Examination of Play Assessment Tools PAGS, ToP and TOES through ICF-CY Classification. Mattila Liisa. Jyväskylä Univercity. Sport and Health Sciences. Faculty of Health Sciences. 2009. 42p. It is important for a health professional to have knowledge to decide on proper assessment tool to reach the goal of play assessment procedure. Participation in play can be assessed in natural settings, where dynamic interaction between player, context and play itself can be taken in account. In this study three participation-level observational play assessment tools Play assessment for group settings (PAGS), Test of Playfulness (ToP) and Test of Environmental Supportiveness (TOES) were conceptually considered. The aim of this study was to describe them in terms of their content by considering to which of the parts and categories of The International Classification of Functioning, Disability and Health- Children and Youth version (ICF-CY they are directed to. On the other side, through the lens of ICF-CY it was examined what kind of similarities and differences can be found between these tools. The objective of this study was to help health professionals to choose an appropriate tool among participation –level play assessment tools. PAGS and ToP were directed primarily to Participation but also to Mental functions. TOES was directed to Environmental Factors. Between PAGS and ToP meaningful differences in terms of choosing an assessment tool were noted. Key terms: ICF-CY, play assessment, participation, PAGS,ToP,TOES ...
Keywords
Avainkäsitteet: ICF-CY leikin arviointi osallistuminen PAGS ToP TOES participation play assessment ICF luokitukset leikki leikit arviointi arviointimenetelmät lapset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201101281177

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Play assessment for group settings : validating a measurement tool for assessment of children's play performance in the day-care context 

    Lautamo, Tiina (Jyväskylän yliopisto, 2012)
  • Kohti vahvempaa sosiaalista osallisuutta : varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä leikin tukemisesta 

    Antila, Sari (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä lasten sosiaalisen osallisuuden vahvistamisesta leikkiä tukemalla sekä tarkastella millainen merkitys tiedon lisäämisellä sosiaalisesta ...
  • Omaehtoisen leikin rajoittaminen päiväkodissa : varhaiskasvattajien näkemyksiä lasten ei-toivotuista leikeistä 

    Mikkonen, Anssi (2018)
    Päiväkodeissa on paljon leikkiä koskevia sääntöjä, mutta tutkimusta aiheesta on niukasti. Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää, mitä leikkejä suomalaisissa päiväkodeissa kielletään, ja että mitkä leikit ovat varhaiskasvattajien ...
  • Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus : päiväkodin vapaan leikin tarkastelu 

    Hautaniemi, Katja; Virtanen, Minnamari (2014)
    Lapsen osallisuutta on tutkittu paljon viime vuosina. Huomion ulkopuolelle ovat kuitenkin jääneet erityistä tukea tarvitsevat lapset ja heidän sosiaalinen osallisuutensa. Tästä syystä aihetta on tärkeää tutkia ja tarkentaa ...
  • Media osana lasten leikkejä vanhempien näkökulmasta tarkasteltuna 

    Paija, Tiina (2018)
    Tässä proseminaarityössä olen tutkinut median näkymistä lasten leikeissä vanhempien näkökulmasta. Tarkoituksena on ollut saada selville, mitä asioita lapset tuovat tänä päivänä leikeissään esille ja kuinka media ja erilaiset ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre