dc.contributor.author | Rautiainen, Sini-Tuulia | |
dc.date.accessioned | 2011-05-11T19:09:37Z | |
dc.date.available | 2011-05-11T19:09:37Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1158633 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26941 | |
dc.description.abstract | Rautiainen, Sini-Tuulia. Mistä on lasten leikit tehty? Kolmasluokkalaisten käsityksiä leikkimisestä. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos, 2011. Pro gradu -tutkielma, 78 sivua.
Tutkimuksessa kartoitettiin 9–10-vuotiaiden suosikkileikkejä sekä sitä, millaisia käsityksiä kolmasluokkalaisilla on leikkimisestä ja siitä, milloin leikkimisen ajatellaan päättyvän. Aikaisempien tutkimusten mukaan leikit vähenevät selkeästi kymmenen vuoden iässä. Tutkimusten mukaan tyttöjen leikeissä tehdään ulkomaanmatkoja ja vastaavasti pojat nauttivat toiminnasta ja urheilulajeista. Suosikkileikkeihin vaikuttavat yhteiskunnan vaurastuminen ja ympäröivä kulttuuri.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeilla ja haastatteluilla. 26 oppilasta vastasi kyselylomakkeeseen ja heistä neljä osallistui myös yksilöhaastatteluun. Kyselylomakkeissa oli avoimia ja suljettuja kysymyksiä sekä yksi piirrostehtävä. Haastattelut olivat kestoltaan noin puolen tunnin mittaisia. Tutkimusaineiston mukaan leikki on vielä suurimmalle osalle kolmasluokkalaisista tärkeää. Tulokset osoittivat poikien suosikkileikkien sisällöiksi taistelun ja kilpailun. Vastaavasti tyttöjen suosikkileikit muodostuivat pääasiassa muodista ja seikkailuista. Leikkimisen arvellaan loppuvan teini-iässä, jolloin se alkaa tuntua lapselliselta ja tilalle tulevat tietokoneet, meikit, seurustelu ja alkoholi.
On tärkeää tutustua nykyajan lasten leikkeihin ja mielikuvitusmaailmaan, jotta kasvattajina voisimme kohdata jokaisen lapsen entistä paremmin. Leikit ovat merkittävä osa lasten jokapäiväistä elämää. Kun olemme aidosti kiinnostuneita lasten elämästä ja leikeistä, aikuisen ja lapsen välille muodostuu hiljalleen syvä luottamus. | |
dc.format.extent | 78 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | leikki | |
dc.subject.other | leikkiympäristö | |
dc.subject.other | lelut | |
dc.subject.other | leikkikulttuuri | |
dc.subject.other | leikin loppuminen | |
dc.title | Mistä on lasten leikit tehty? : kolmasluokkalaisten käsityksiä leikkimisestä | |
dc.title.alternative | Kolmasluokkalaisten käsityksiä leikkimisestä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-2011051110782 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | leikit | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |