Leikki kolmasluokkalaisten määrittämänä sekä heidän kokemuksiaan leikin esiintymisestä opetuksessa ja leikin avulla oppimisesta
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Leikki on keskeinen osa lapsen elämää ja merkittävä elementti lapsen
kokonaiskehityksessä ja oppimisessa. Leikki kuuluu myös YK:n määrittämiin
lasten oikeuksiin. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, miten
kolmasluokkalaiset määrittelevät leikin sekä kartoittaa heidän kokemuksiaan
leikin esiintymisestä opetuksessa ja leikin avulla oppimisesta.
Tutkimusote oli laadullinen, lasten ajatuksia ja kokemuksia kuvaileva
haastattelututkimus. Tutkimukseen osallistuneet 25 lasta, kahdesta eri koulusta
haastateltiin kuudessa, 4–5 lapsen ryhmässä ja ryhmäkeskustelut analysoitiin
aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Leikki oli kolmasluokkalaisille tärkeää, hauskaa, yhteistä tekemistä, jossa
korostui itse päättäminen. He leikkivät sekä koulupäivän aikana että vapaa-ajalla
monipuolisesti esimerkiksi mielikuvitusleikkejä ja pihaleikkejä, myös leluilla
leikittiin. Erilaiset pelit, sekä perinteiset lauta- ja ulkopelit että digilaitteilla
pelaaminen olivat isossa roolissa lasten kuvauksissa. Oppitunneilla leikkiä
esiintyi opettajan ohjaamina leikkeinä, liikuntatunneilla sekä erilaisina
oppimispeleinä. Lasten kokemusten mukaan leikin avulla voi oppia niin
akateemisia, fyysisiä, sosiaalisia, kuin luovuuteenkin liittyviä taitoja.
Lasten kokemusta leikistä positiivisena ja heille luontaisena
oppimismuotona tulisikin aktiivisesti pyrkiä hyödyntämään antamalla leikin
avulla oppimiselle uudenlaista näkyvyyttä niin opetussuunnitelmissa kuin
opettajakoulutuksessakin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lasten omaehtoiseen leikkiin osallistuminen ja siihen liittyvät tekijät kasvattajien kokemana
Salonen, Helena; Ruuska, Anni (2021)Kandidaatintutkielmamme käsittelee kasvattajien kokemuksia lasten omaehtoiseen leikkiin osallistumisesta ja siihen liittyvistä tekijöistä. Tavoitteenamme oli tutkia muun muassa sitä, millaisia tunteita ja ajatuksia omaehtoinen ... -
Keppihevosharrastusilmiö leikin kulttuurisen näkökulman tarkastelussa
Abahassine, Ella (2020)Tässä tutkielmassa jäsennetään keppihevosharrastusta lähdekirjallisuuden ja muun lähdeaineiston valossa sekä tarkastellaan neljän aikuisen keppihevosharrastajan keppihevosharrastusta ja sen ilmiötä leikin kulttuurisesta ... -
Mitä leikitään? : lasten ja vanhempien yhteinen leikki lasten itsesäätelytaitojen tukemisessa
Nuosmaa, Satu-Päivi (2022)Tässä tutkimuksessa tutkittiin Uudessa-Seelannissa kehitetyn, lasten itsesäätelytaitoja tukevan, niiden ongelmia ennaltaehkäisevän, vanhemman ja lapsen yhteiseen leikkiin perustuvan ENGAGE- ohjelman käyttöä Suomessa, osana ... -
Kuudesluokkalaisten ja heidän opettajiensa kokemuksia esiintymisestä
Saha, Maija (2017)Esiintyminen ja esilläolo kuuluvat keskeisenä osana jokaisen peruskoulua käyvän oppilaan elämään ainakin koulupäivien osalta. Oppilaat ovat päivittäin vuorovaikutuksessa sekä toisten oppilaiden, opettajien että ... -
Toiminnallisuus ja leikin potentiaali peruskoulun alkuopetuksen musiikissa
Siltanen, Johannes (2023)Tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkastelen toiminnallisen oppimisen ja leikin merkitystä lapsen ja nuoren kehityksessä. Peilaan tutkimustietoa toiminnallisesta oppimisesta perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Keskityn ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.