dc.contributor.author | Heiskanen, Tomi | |
dc.date.accessioned | 2011-02-24T05:34:46Z | |
dc.date.available | 2011-02-24T05:34:46Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26588 | |
dc.description.abstract | Heiskanen, Tomi
Verkkokaupan konversion haasteet kuluttajaverkkokaupassa
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 27 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma
Ohjaaja: Salo, Markus
Tutkielman tarkoituksena oli tutkia ja jäsentää kuluttajaverkkokaupan
konversion haasteita eli tekijöitä, jotka vaikuttavat negatiivisesti konversioon
vierailijasta ostajaksi verkkokaupassa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta.
Aihealueesta on valtavasti kirjallisuutta, mutta tutkimus on
pääosin keskittynyt vain johonkin tiettyyn konversion haasteeseen, eikä
kokoavaa tutkimusta juurikaan ole.
Tämä tutkimus osoitti, että verkkokaupan konversioon vaikuttaa negatiivisesti
huomattava määrä erilaisia syitä. Tutkielmassa koottiin konversion haasteita ja
niiden jaottelemiseksi esitettiin uusi malli. Mallissa haasteet ryhmiteltiin
kolmeen pääryhmään: luottamukseen, käyttökokemukseen ja ostamisen
esteisiin liittyviin syihin. Tutkimuksessa ilmeni myös, että luottamus on
konversion kannalta avainasemassa. Havainto selittyy elektronisen liiketoiminnan
erityispiirteillä sekä kuluttajakäyttäytymisen eroilla verkon ja
reaalimaailman välillä. Tutkimuksessa havaittiin, että luottamusta heikentävät
kuluttajan huolet liittyen yksityisyyteen, turvallisuuteen ja moninaisiin uhkiin,
kuten rikollisuuteen verkossa. Käyttökokemus on haasteiden toinen pääryhmä.
Siihen liittyviä konversion haasteita ovat muiden muassa huono käytettävyys ja
kehno asiakaspalvelu. Negatiivinen käyttökokemus verkkokaupasta heikentää
sen konversiota, koska vierailijan on siirtymiskustannusten puuttuessa helppo
vaihtaa kaupasta toiseen. Kolmanteen, ostamisen esteet käsittävään ryhmään
kuuluvat tekijät, jotka estävät vierailijaa ostamasta verkkokaupasta. Tällaisia
syitä voivat olla esimerkiksi korkeat toimituskulut tai saatavuusongelmat.
Tutkielmassa pääteltiin, että konversion haasteet ovat erilaisia niin laajuuden,
vakavuuden kuin keston puolesta. Tutkielman tekemisen aikana kävi ilmi, että
tieteellisellä tutkimuskentällä on tilaa sekä uudelle että jatkotutkimukselle
aihealueelta. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.subject.other | verkkokauppa | en |
dc.subject.other | konvertointi | en |
dc.subject.other | kuluttajakäyttäytyminen | en |
dc.title | Verkkokaupan konversion haasteet kuluttajaverkkokaupassa | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201102231803 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.accessrights | Luettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain Jyväskylän yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella. | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. | en |