Verkkokaupan konversion haasteet kuluttajaverkkokaupassa
Tekijät
Päivämäärä
2011Pääsyrajoitukset
Luettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain Jyväskylän yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella.
Heiskanen, Tomi
Verkkokaupan konversion haasteet kuluttajaverkkokaupassa
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 27 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma
Ohjaaja: Salo, Markus
Tutkielman tarkoituksena oli tutkia ja jäsentää kuluttajaverkkokaupan
konversion haasteita eli tekijöitä, jotka vaikuttavat negatiivisesti konversioon
vierailijasta ostajaksi verkkokaupassa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta.
Aihealueesta on valtavasti kirjallisuutta, mutta tutkimus on
pääosin keskittynyt vain johonkin tiettyyn konversion haasteeseen, eikä
kokoavaa tutkimusta juurikaan ole.
Tämä tutkimus osoitti, että verkkokaupan konversioon vaikuttaa negatiivisesti
huomattava määrä erilaisia syitä. Tutkielmassa koottiin konversion haasteita ja
niiden jaottelemiseksi esitettiin uusi malli. Mallissa haasteet ryhmiteltiin
kolmeen pääryhmään: luottamukseen, käyttökokemukseen ja ostamisen
esteisiin liittyviin syihin. Tutkimuksessa ilmeni myös, että luottamus on
konversion kannalta avainasemassa. Havainto selittyy elektronisen liiketoiminnan
erityispiirteillä sekä kuluttajakäyttäytymisen eroilla verkon ja
reaalimaailman välillä. Tutkimuksessa havaittiin, että luottamusta heikentävät
kuluttajan huolet liittyen yksityisyyteen, turvallisuuteen ja moninaisiin uhkiin,
kuten rikollisuuteen verkossa. Käyttökokemus on haasteiden toinen pääryhmä.
Siihen liittyviä konversion haasteita ovat muiden muassa huono käytettävyys ja
kehno asiakaspalvelu. Negatiivinen käyttökokemus verkkokaupasta heikentää
sen konversiota, koska vierailijan on siirtymiskustannusten puuttuessa helppo
vaihtaa kaupasta toiseen. Kolmanteen, ostamisen esteet käsittävään ryhmään
kuuluvat tekijät, jotka estävät vierailijaa ostamasta verkkokaupasta. Tällaisia
syitä voivat olla esimerkiksi korkeat toimituskulut tai saatavuusongelmat.
Tutkielmassa pääteltiin, että konversion haasteet ovat erilaisia niin laajuuden,
vakavuuden kuin keston puolesta. Tutkielman tekemisen aikana kävi ilmi, että
tieteellisellä tutkimuskentällä on tilaa sekä uudelle että jatkotutkimukselle
aihealueelta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5370]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kuluttajien kriittiset kokemukset osana ruoan verkkokaupan omaksumista
Lahti, Josefiina (2023)Ruoan verkkokauppa on verrattain nuori markkina Suomessa. Viimeisten vuosien aikana uusia palveluita on tullut markkinoille, ja kuluttajat ovat alkaneet ottaa palveluita käyttöön osaksi rutiinejaan. Kuitenkin ruoan ... -
Datan hyödyntäminen verkkokaupan liiketoimintajohtamisen päätöksenteossa
Tuominen, Valtteri (2023)Verkkokauppojen liiketoiminnasta kertyvän datan määrä kasvaa jatkuvasti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten verkkokauppojen dataa saadaan hyödynnettyä liiketoiminnan päätöksenteossa. Tutkielma suoritettiin ... -
Käytettävyyden vaikutus verkkokaupan käyttöliittymäsuunnitteluun
Melto, Roosa (2019)Nykypäivänä yrityksille on suhteellisen helppoa ja edullista aloittaa sähköinen kaupankäynti. Tämän ansiosta verkkokauppojen määrä on lisääntynyt oleellisesti viime vuosina, ja kuluttajilla on paljon valinnanvaraa. ... -
Verkkokaupan käyttäjäkokemukseen vaikuttavat tekijät
Hannuksela, Emma-Stiina (2019)Kilpailu verkkokauppojen välillä kiristyy verkkokaupankäynnin kasvaessa. Käyttäjäkokemus on yksi verkkokaupan menestymiseen vaikuttavista tekijöistä ja sen nähdään vaikuttavan asiakkaan ostokäyttäytymiseen. Käyttäjäkokemuksen ... -
Käyttäjäkokemuksen vaikutukset verkkokaupan asiakastyytyväisyyteen
Nissinen, Ella (2020)Verkkokaupan kasvavan suosion myötä myös kiinnostus verkkokauppasivus-tojen suunnittelua kohtaan on lisääntynyt. Niin kuin kaiken liiketoiminnan, myös verkkokaupankäynnin tavoitteena on tehdä voittoa, ja koska asiakastyytyväisyys ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.