Datan hyödyntäminen verkkokaupan liiketoimintajohtamisen päätöksenteossa
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Verkkokauppojen liiketoiminnasta kertyvän datan määrä kasvaa jatkuvasti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten verkkokauppojen dataa saadaan hyödynnettyä liiketoiminnan päätöksenteossa. Tutkielma suoritettiin kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tuloksista selvisi, että liiketoimintatiedon hallinnan avulla kertyvästä datasta voidaan saada arvokasta tietoa liiketoiminnan päätöksentekoon ja verkkokaupan liiketoiminnassa erityisesti markkinointia voidaan tehostaa massadata-analytiikan avulla. Verkkokaupan datan kaltaisen massadatan saaminen päätöksenteossa hyödynnettäväksi tiedoksi vaatii kuitenkin yritykseltä erilaisten massadatateknologioiden ja menetelmien hallitsemista. The amount of data that can be collected from ecommerce businesses is increasing rapidly. The purpose of this study was to find out how this data can be utilized in decision-making. The thesis was conducted as a literature review using peer-reviewed articles gathered from Google Scholar and Scopus. The results of the thesis revealed that valuable information for business decision-making can be obtained from the data collected with the usage of business intelligence, and in the e-commerce business, marketing in particular can be enhanced with the help of big data analytics. However, transforming big data of an e-commerce business into information that can be utilized in decision-making requires the company to master various technologies and methods.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Massadatan hyödyntäminen toimitusketjussa
Tarvainen, Jenna (2019)Suuria määriä dataa muodostuu jatkuvasti monista eri lähteistä niin yrityksien sisältä kuin ulkopuolelta. Tällaista nopeasti muodostuvaa ja monissa eri muodoissa olevaa valtavaa määrää dataa kutsutaan massadataksi. Yritykset ... -
Massadatan vaikutukset yritysten päätöksentekoon
Vartiainen, Emil (2017)Teknologinen kehitys on mahdollistanut ympärillämme suurella nopeudella syntyvän, monimuotoisien ja määrällisesti valtavan massadatan keräämisen ja hyödyntämisen. Yritykset eivät kuitenkaan pysty hyödyntämään kaikkea ... -
Sosiaalisesta mediasta kerätty massadata ja sen analytiikka
Malkki, Kalle (2018)Sosiaalinen media ja massadata ovat nousseet 2000-luvulla merkittäviksi tekijöiksi yhteiskunnissa ja liiketoiminnassa. Sosiaalinen media koostaa sisälleen suuren määrän käyttäjiä, jotka tuottavat myös huomattavia määriä ... -
Datatieteilijän kompetenssien määritteleminen
Pinola, Teemu (2015)Tässä pro gradu – tutkielmassa tarkasteltiin datatieteilijän kompetensseja. Kompetensseja lähestyttiin kahdesta eri näkökulmasta, tieteellisen kirjallisuu- den pohjalta sekä empiirisesti työpaikkailmoitusten kautta. ... -
Liiketoimintatiedon hallinta yritysten päätöksenteossa
Vaskelainen, Tinja (2020)Tämän päivän kilpailullisessa ja tietoon pohjautuvassa liiketoiminnassa yri-tyksiltä vaaditaan liiketoimintatiedon hallinnan eli business intelligencen tu-kea päätöksentekoon. Liiketoimintatiedon hallinta kerää, analysoi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.