Sponsorointistrategiat, sponsorointikohteiden valinta ja hyödyntäminen
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sponsorointi nähdään kohdeorganisaatioissa. Tutkimuskirjallisuuden ja esihaastattelujen perusteella erityisiksi mielenkiinnon kohteiksi nousivat yritysten sponsorointistrategiat, millä perusteilla sponsorointikohteita valitaan ja miten sponsorointia hyödynnetään. Tutkimuksen tavoitteena oli tulosten perusteella löytää yrityksille sponsoroinnin kehittämiskohteita.
Aineisto kerättiin haastattelemalla 11 henkilöä kymmenessä erityyppisessä keskisuomalaisessa yrityksessä, jotka harjoittivat sponsorointia. Haastattelut toteutettiin nauhoitettuina puolistrukturoituina teemahaastatteluina, jotka litteroitiin, ja aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimustuloksista heijastui sponsoroinnin monimuotoisuus. Sponsorointi nähtiin merkittävänä ja vastavuoroisena viestintäkeinona. Sponsoroinnilla oli yhteys muihin yritysstrategioihin ja -tavoitteisiin, vaikka sitä luonnehtikin yleisesti ottaen strateginen suunnittelemattomuus.
Huolimatta siitä, ettei sponsorointikohteiden valintaan ja hyödyntämiseen panostaminen ollut kovin aktiivista tai suunnitelmallista, sponsorointia kyettiin kuitenkin hyödyntämään melko monipuolisesti, eikä onnistunut hyödyntäminen välttämättä edellyttänyt suurta markkinointiviestintäbudjettia. Sponsorointiin oltiin tyytyväisiä ja sen vaikutuksiin uskottiin, vaikka yrityksillä olikin esittää hyvin vähän tutkimustietoa asian tueksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Suomalaisten designyritysten brändiviestintä
Koskinen, Salla (2010)Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata suomalaisten designyritysten ylimmän johdon käsityksiä ja kokemuksia brändiviestinnästä. Lisäksi haluttiin selvittää brändistrategian ja viestintästrategian ominaispiirteitä, niiden ... -
Sosiaalisen median hyödyntäminen suomalaisissa yksityisen sektorin suuryrityksissä
Berg, Henri (2014)Työssä tutkittiin suomalaisen yksityisen sektorin suuryritysten suhtautumista sosiaaliseen mediaan ja sosiaalisen median hyödyntämistä. Suhtautumisesta tutkittiin, millaista se on ja miten se on muuttunut viime vuosina. ... -
Primed Authenticity : How Priming Impacts Authenticity Perception of Social Media Influencers
Luoma-aho, Vilma; Pirttimäki, Tuisku; Maitly, Devdeep; Munnukka, Juha; Reinikainen, Hanna (Taylor & Francis, 2019)Though organizations increasingly collaborate with social media influencers, such as bloggers and videobloggers, little is known as to how the contextual cues related to sponsored content affect the authenticity perception ... -
Ajatusjohtajuus pelialalla : mistä se koostuu ja miten siitä viestitään?
Koponen, Katri (2015)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin ajatusjohtajuutta pelialalla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia näkemyksiä pelialan yritysten viestinnästä vastaavilla henkilöillä on ajatusjohtajuudesta alallaan. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.