University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Suomalaisten designyritysten brändiviestintä

Thumbnail
View/Open
678.0Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Koskinen, Salla
Date
2010
Discipline
PuheviestintäSpeech Communication

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata suomalaisten designyritysten ylimmän johdon käsityksiä ja kokemuksia brändiviestinnästä. Lisäksi haluttiin selvittää brändistrategian ja viestintästrategian ominaispiirteitä, niiden merkitystä designyritysten toiminnalle ja vaikutusta brändiviestinnän sisältöön ja toteutukseen. Brändiviestintää tutkittiin kansainvälisyyden, vaikuttamisen keinojen, vaikuttamisen haasteiden ja niiden hallinnan kautta. Lopuksi haluttiin vielä selvittää, millaisena designyrityksen ylin johto näkee oman roolinsa viestinnän johtamisessa. Tutkimus toteutettiin teema-haastatteluna. Tutkimuksessa haastateltiin seitsemän suomalaisen designyrityksen kahdeksaa ylimmän johdon edustajaa. Tämän tutkimuksen mukaan suomalaisten designyritysten toiminta ei ole aina strategialähtöistä. Ylimmän johdon mukaan kaikilla ei ole käytössään määriteltyjä strategioita, vaikka usein yrityksen toiminnan uskotaan perustuvan niihin. Brändistrategian merkitys niin sanotuissa strategiayrityksissä oli suuri, strategiaa toteutetaan kaikessa yrityksen toiminnassa ja se on kansainvälistä. Ei-strategiayrityksissä sama tulos näkyy toimintatavoissa, kaikki toiminta ja viestintä kuvaavat brändiä, vaikka toiminta ei ole strategian ohjaamaa. Strategian puuttuminen ei tarkoita sitä, että toiminta yrityksessä tapahtuu ilman ennakkosuunnittelua. Ylimmän johdon mukaan suomalaiset designyritykset ovat tyytyväisiä brändistrategian toteutukseen, vaikka parempia vientiprosentteja tavoitellaan. Viestintästrategian tärkeimmäksi tehtäväksi ylin johto näkee brändistrategian tukemisen viestinnällisesti. Brändiviestinnän toteutuksessa mainonnan merkitys on vähentynyt ja yritykset osoittavat kasvavaa kiinnostusta sosiaalista mediaa kohtaan. Designyritykset kokevat brändinsä ja tuotteensa vahvoina, mutta vaikuttaminen kansainvälisillä markkinoilla koetaan haastavaksi. Haasteet eivät vaikuta brändin tai strategioiden sisältöön, vaan kehitystä haetaan brändiviestinnästä. Designyritysten ylin johto näki lähes poikkeuksetta viestinnän roolin tärkeäksi, jopa elinehdoksi yrityksen toiminnalle. ...
Keywords
brändistrategia brändiviestintä designbrändi markkinointiviestintä puheviestintä viestintästrategia viestinnän johtaminen brändit viestintä viestintästrategiat strategia johtaminen muotoilu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201012163181

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23399]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Ajatusjohtajuus pelialalla : mistä se koostuu ja miten siitä viestitään? 

    Koponen, Katri (2015)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin ajatusjohtajuutta pelialalla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia näkemyksiä pelialan yritysten viestinnästä vastaavilla henkilöillä on ajatusjohtajuudesta alallaan. ...
  • Viestintäjohtajien näkemyksiä viestinnän merkityksestä suomalaisten virastojen strategiaprosessissa 

    Tiihonen, Anna (2014)
    Viestinnän strategista roolia organisaatioiden toiminnassa on tutkittu laajalti. Suomalaisten julkisorganisaatioiden osalta aihe ei ole kuitenkaan saanut paljoa huomiota. Tässä pro gradu-tutkimuksessa tarkastellaan Suomen ...
  • Suomalaisten, monikansallisten yritysten sisäisen viestinnän haasteet 2010-luvulla : "yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta"-problematiikka globaalissa kuningaskunnassa 

    Metsäpelto, Karin (2010)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia suomalaisten, monikansallisten yritysten sisäisen viestinnän haasteita konsernitoimintojen viestintävastaavien näkökulmasta katsottuna. Tutkimuksen tavoitteena oli vastata ...
  • Matkalla strategiseen ajatteluun : viestinnän merkitys Kouvolan kaupunkistrategian jalkautuksessa 

    Veripää, Heli (2011)
    Tämä tutkimus käsittelee strategiaa käytäntönä. Kyseessä on tapaustutkimus, jossa teemahaastatteluin,kirjallista aineistoa analysoiden ja havainnointia käyttäen tutkitaan kaupunkiorganisaation johdon mielipiteitä strategian ...
  • Sponsorointistrategiat, sponsorointikohteiden valinta ja hyödyntäminen 

    Lahtinen, Eero (2010)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sponsorointi nähdään kohdeorganisaatioissa. Tutkimuskirjallisuuden ja esihaastattelujen perusteella erityisiksi mielenkiinnon kohteiksi nousivat yritysten sponsorointistrategiat, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre