dc.contributor.author | Mörsky, Jenni | |
dc.date.accessioned | 2010-11-30T15:36:32Z | |
dc.date.available | 2010-11-30T15:36:32Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1143632 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25645 | |
dc.description.abstract | TIIVISTELMÄ
Jenni Mörsky. Liikunnanopettajan vuorovaikutustaidot – Liikunnanopettajien
näkemyksiä ongelmatilanteiden ratkaisu- ja toimintatavoistaan koululiikunnassa.
Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma 2010, 73 s.
Tässä pro gradu -tutkielmassani tarkastelin laadullisen tutkimusotteen avulla
liikunnanopettajien suhtautumista koululiikunnan ongelmatilanteisiin ja heidän
menetelmiä niiden ratkaisemiseen. Lisäksi selvitin, millainen käsitys
liikunnanopettajilla on vuorovaikutusosaamisestaan sekä miten koululiikuntaan
saataisiin entistä enemmän myönteistä ilmapiiriä.
Aineistokeruumenetelmänä käytin teemahaastattelua. Tutkimuskohteenani oli kolme
naisliikunnanopettajaa ja kaksi miesliikunnanopettajaa Etelä-Suomesta.
Haastateltavat olivat iältään 38–56-vuotiaita ja heillä kaikilla oli yli kymmenen
vuoden työkokemus liikunnanopettajan työstä. Aineiston keräsin keväällä 2010 ja
tutkimustuloksia analysoin teemoittelemalla.
Tutkimuksesta ilmeni, että liikunnanopettajilla on omasta mielestään tarpeeksi
valmiuksia kohdata ongelmatilanteita koululiikunnassa. Ongelmatilanteiden
ratkaisuissa käytettiin puhuttelua, keskustelua, kuuntelua, erilaisia rangaistuksia,
kotiin ilmoittamista, huumoria, huutamista, oppilaan poistamista, parien vaihtamista,
jälki-istuntaa, yhteisten sääntöjen laatimista sekä yhteistyötä.
Tutkimustuloksien mukaan liikunnanopettajat eivät tarkkaan tiedä, mitä
vuorovaikutustaidoilla tarkoitetaan. Selvisi myös, että vuorovaikutuksessa on
tärkeää opettajan havainnointikyky, oppilastuntemus, kuuntelutaito sekä sanallinen
ja sanaton viestintä. Tutkimukseen osallistuneet liikunnanopettajat pitävät turvallista
ja kaikkia huomioivaa opettajaa tärkeänä.
Liikunnanopettajat pitävät oppilaiden viihtymistä liikuntatunneilla tärkeänä.
Ilmapiirin parantamiseksi opettajat kertoivat käyttäneensä tunneilla ryhmäyttämistä
ja leikkejä. Keinoja ilmapiirin parantamiseen oli myös opettajan turvallisuus ja
vaihteleva tuntitarjonta, valinnaiskurssit sekä toimivat liikuntavälineet ja hyvä
liikuntasali. Liikunnanopettajat painottavat lisäksi sitä, että oppilas saa olla oma
itsensä sekä sitä, ettei liikuntatunneilla tulisi esiintyä suorittamista.
Tutkimustulokset antavat kuvan liikunnanopettajien todellisesta
vuorovaikutusosaamisesta. Tutkimus antaa myös yleisesti ymmärrystä
vuorovaikutustaidoista ja -osaamisesta.
Avainsanat: vuorovaikutus, liikuntatunti, ongelmatilanne, ilmapiiri | |
dc.format.extent | 73 sivua | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | ilmapiiri | |
dc.title | Liikunnanopettajan vuorovaikutustaidot : liikunnanopettajien näkemyksiä ongelmatilanteiden ratkaisu- ja toimintatavoistaan koululiikunnassa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201011303130 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikuntakasvatuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Sport Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |