Liikunnanopettajien näkemyksiä seka- ja erillisryhmien opettamisesta sekä kaksijakoisesta sukupuolikäsityksestä
Authors
Date
2019Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yläkoulun liikunnanopettajien näkemyksiä ja
ajatuksia seka- ja erillisryhmien opettamisesta sekä kaksijakoisesta sukupuolikäsityksestä.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella maaliskuun 2018 aikana LIITO ry:n
jäsenrekisterin kautta. Kyselyyn vastasi yhteensä 87 yläkoulun liikunnanopettajaa, joista 58
oli naisia, 27 miehiä, 1 muu ja 1 ei halunnut sanoa sukupuoltaan. Aineistoa analysoitiin sekä
laadullisella luokittelulla että määrällisillä menetelmillä: ristiintaulukoinnilla, khiin-
neliötestillä, t-testillä ja Mann-Whitney’n U-testillä.
Suurin osa opettajista piti tyttöjen ja poikien erillisiä opetusryhmiä parhaana vaihtoehtona
yläkoulun liikuntaan. Noin puolet vastaajista oli sitä mieltä, että sekaryhmätunnit menevät
jommankumman sukupuolen ehdoilla. Naiset olivat miehiä useammin sitä mieltä, ja
näkemysero oli tilastollisesti merkitsevä. Suurin osa vastaajista oli sitä mieltä, että tytöt saavat
tyttöryhmässä enemmän toistoja ja opettajan huomiota kuin sekaryhmässä. Opettajat olivat
lähes yksimielisiä siitä, että tyttöjen on parempi olla tyttöryhmissä. Suurin osa opettajista
kuitenkin ajatteli, että suurimmat erot oppilaiden välillä löytyvät ennemmin yksilöiden väliltä
kuin sukupuolten väliltä. Suurin osa oli myös sitä mieltä, että ei vahvista sukupuolirooleja ja
kaksijakoisuutta omalla opetuksellaan. Ilmiössä on siis ristiriitaisuutta. Ryhmien jakamiseen
tulleista ehdotuksista yksi tuli muita useammin esiin: kahden opettajan (miehen ja naisen)
ryhmien yhdistämä iso ryhmä, jota jaetaan erilaisista syistä erilaisiin pienryhmiin. Eri
vastaajat kutsuivat tätä toteutusta yhteis-, samanaikais- tai rinnakkaisopetukseksi tai -
opettajuudeksi. Sekaryhmää eniten opettaneet olivat eniten erillisryhmää opettaneita
useammin sukupuolettoman liikunnanopetuksen kannalla. Puolet vastaajista oli törmännyt
sukupuoliristiriitaan oppilaidensa joukossa niin, että asia oli tullut opettajalle ilmi. Suurin osa
vastaajista koki, että koululiikunnan maailma ei ole maskuliininen, ja urheilumaailman koki
maskuliiniseksi noin puolet vastaajista. Suurin osa opettajista oli täysin eri mieltä siitä, että
olisi olemassa lajeja, liikuntamuotoja ja tuntisisältöjä, jotka eivät sovellu kaikille sukupuolille.
Opettajien näkemykset ja niiden perustelut täsmäsivät paljolti taustakirjallisuuden kanssa,
joten tutkimustulokset tukevat aiempia tutkimuksia. Erillis- ja sekaryhmissä opettaminen
näyttää olevan perusteltua, mutta joustava yhteisopettajuus, joka mahdollistaa ryhmien
muodostamisen eri tavoin, vaikuttaisi olevan moneen tilanteeseen sopivin vaihtoehto.
...
The aim of this study was to find out PE teachers’ views about coeducational groups, single-
gender groups and gender binarism in Physical Education. Data was collected with electric
questionnaire during March 2018. There were 87 PE teachers from upper comprehensive
school that answered the questionnaire. 58 of them were women, 27 men, 1 other and 1 did
not want to tell the gender. Data was analyzed by qualitative and quantitative methods:
classification, Chi-square test and cross tabulation, t-test and Mann-Whitney U-test.
Most of the teachers preferred single-gender groups when it comes to the upper
comprehensive schools physical education. Half of the teachers claimed that coeducational PE
classes are ruled by boys, and there was a significant difference between genders’ views.
Most of the teachers preferred single-gender groups for girls since they seem to get more
repetitions and teachers attention in that group type. Most of the teachers suggested that the
biggest differences among pupils can be found between individuals rather than genders. Most
of the teachers submitted that they are not reinforcing gender roles and gender binarism by
their teaching. There seems to be discrepancy in this phenomenon. Proposals concerning
group making included one common suggestion: one big group which is split by two teachers
by different argument, for example gender, pupils’ interest or skill levels. Half of the teachers
have been noticed gender identity discrepancy among their pupils. Most of the teachers found
physical education non-masculine and half of the teachers found sport masculine. Most of the
teachers suggested that there is a problem in phrases “women push-up” and “men push-up”.
Women agreed more often than men. Most of the teachers submitted that there are no sport or
class content which are not suitable for every gender. Teachers’ views and their arguments
were similar to the previous studies in this field.
...




Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29828]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Liikunnan opetusryhmien jakaminen ja oppilasmäärät yläkouluissa : liikunnanopettajien näkemyksiä opetusryhmien muodostamisesta
Vaahersola, Joona; Rikkonen, Toni (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisissa ryhmissä liikunnanopetusta järjestetään suomalaisissa yläkouluissa. Tarkastelun kohteena olivat opetusryhmien koko ja jako kaikille yhteisiin sekaryhmiin sekä ... -
Liikunnan opetusryhmät yläkouluissa ja opettajien näkemykset ryhmien muodostamisesta
Palomäki, Sanna; Vaahersola, Joona; Rikkonen, Toni (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry, 2024)Monissa suomalaisissa yläkouluissa on viimeisen vuosikymmenen aikana siirrytty liikunnassa erillisryhmäopetuksesta sukupuolesta riippumattomiin sekaryhmiiin, mutta kansallisesti kattavaa tietoa liikunnan ryhmäjaoista ei ... -
"- Et se liikunta on melkein kakkossijalla." : yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta
Pirttimäki, Harri; Salmio, Paavo (2013)Pirttimäki, H. & Salmio, P. 2013. Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta. Pro gradu –tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, kasvatustiede ja liikuntakasvatuksen laitos, ... -
Liikunnanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia tanssinopetuksesta yläkoulussa
Kauppila, Veera; Asikainen, Pauliina (2021)Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia näkemyksiä ja kokemuksia liikunnanopettajilla on tanssinopetuksesta yläkoulussa. Tutkielman tarkoituksena oli saada selville, millaisia tekijöitä liikunnanopettajat ... -
Sekaryhmät vai erillisryhmät? : yläkoululaisten toiveita koululiikunnan ryhmäjaoista
Nieminen, Aleksi (2020)Koululiikunnassa on Suomessa käytössä pääasiassa kahdenlaisia opetusryhmiä: sukupuolen mukaan jaettuja erillisryhmiä sekä sekaryhmiä. Aikaisemmin yläkouluissa erillisryhmät on määrätty käytettäväksi, mutta nykyään opetusryhmien ...