University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Liikunnanopettajien näkemyksiä seka- ja erillisryhmien opettamisesta sekä kaksijakoisesta sukupuolikäsityksestä

Thumbnail
View/Open
848.0Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Koponen, Paula Anneli
Date
2019
Discipline
LiikuntapedagogiikkaPhysical Education Teacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yläkoulun liikunnanopettajien näkemyksiä ja ajatuksia seka- ja erillisryhmien opettamisesta sekä kaksijakoisesta sukupuolikäsityksestä. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella maaliskuun 2018 aikana LIITO ry:n jäsenrekisterin kautta. Kyselyyn vastasi yhteensä 87 yläkoulun liikunnanopettajaa, joista 58 oli naisia, 27 miehiä, 1 muu ja 1 ei halunnut sanoa sukupuoltaan. Aineistoa analysoitiin sekä laadullisella luokittelulla että määrällisillä menetelmillä: ristiintaulukoinnilla, khiin- neliötestillä, t-testillä ja Mann-Whitney’n U-testillä. Suurin osa opettajista piti tyttöjen ja poikien erillisiä opetusryhmiä parhaana vaihtoehtona yläkoulun liikuntaan. Noin puolet vastaajista oli sitä mieltä, että sekaryhmätunnit menevät jommankumman sukupuolen ehdoilla. Naiset olivat miehiä useammin sitä mieltä, ja näkemysero oli tilastollisesti merkitsevä. Suurin osa vastaajista oli sitä mieltä, että tytöt saavat tyttöryhmässä enemmän toistoja ja opettajan huomiota kuin sekaryhmässä. Opettajat olivat lähes yksimielisiä siitä, että tyttöjen on parempi olla tyttöryhmissä. Suurin osa opettajista kuitenkin ajatteli, että suurimmat erot oppilaiden välillä löytyvät ennemmin yksilöiden väliltä kuin sukupuolten väliltä. Suurin osa oli myös sitä mieltä, että ei vahvista sukupuolirooleja ja kaksijakoisuutta omalla opetuksellaan. Ilmiössä on siis ristiriitaisuutta. Ryhmien jakamiseen tulleista ehdotuksista yksi tuli muita useammin esiin: kahden opettajan (miehen ja naisen) ryhmien yhdistämä iso ryhmä, jota jaetaan erilaisista syistä erilaisiin pienryhmiin. Eri vastaajat kutsuivat tätä toteutusta yhteis-, samanaikais- tai rinnakkaisopetukseksi tai - opettajuudeksi. Sekaryhmää eniten opettaneet olivat eniten erillisryhmää opettaneita useammin sukupuolettoman liikunnanopetuksen kannalla. Puolet vastaajista oli törmännyt sukupuoliristiriitaan oppilaidensa joukossa niin, että asia oli tullut opettajalle ilmi. Suurin osa vastaajista koki, että koululiikunnan maailma ei ole maskuliininen, ja urheilumaailman koki maskuliiniseksi noin puolet vastaajista. Suurin osa opettajista oli täysin eri mieltä siitä, että olisi olemassa lajeja, liikuntamuotoja ja tuntisisältöjä, jotka eivät sovellu kaikille sukupuolille. Opettajien näkemykset ja niiden perustelut täsmäsivät paljolti taustakirjallisuuden kanssa, joten tutkimustulokset tukevat aiempia tutkimuksia. Erillis- ja sekaryhmissä opettaminen näyttää olevan perusteltua, mutta joustava yhteisopettajuus, joka mahdollistaa ryhmien muodostamisen eri tavoin, vaikuttaisi olevan moneen tilanteeseen sopivin vaihtoehto. ...
 
The aim of this study was to find out PE teachers’ views about coeducational groups, single- gender groups and gender binarism in Physical Education. Data was collected with electric questionnaire during March 2018. There were 87 PE teachers from upper comprehensive school that answered the questionnaire. 58 of them were women, 27 men, 1 other and 1 did not want to tell the gender. Data was analyzed by qualitative and quantitative methods: classification, Chi-square test and cross tabulation, t-test and Mann-Whitney U-test. Most of the teachers preferred single-gender groups when it comes to the upper comprehensive schools physical education. Half of the teachers claimed that coeducational PE classes are ruled by boys, and there was a significant difference between genders’ views. Most of the teachers preferred single-gender groups for girls since they seem to get more repetitions and teachers attention in that group type. Most of the teachers suggested that the biggest differences among pupils can be found between individuals rather than genders. Most of the teachers submitted that they are not reinforcing gender roles and gender binarism by their teaching. There seems to be discrepancy in this phenomenon. Proposals concerning group making included one common suggestion: one big group which is split by two teachers by different argument, for example gender, pupils’ interest or skill levels. Half of the teachers have been noticed gender identity discrepancy among their pupils. Most of the teachers found physical education non-masculine and half of the teachers found sport masculine. Most of the teachers suggested that there is a problem in phrases “women push-up” and “men push-up”. Women agreed more often than men. Most of the teachers submitted that there are no sport or class content which are not suitable for every gender. Teachers’ views and their arguments were similar to the previous studies in this field. ...
 
Keywords
sekaryhmä erillisryhmä kaksijakoinen sukupuolikäsitys opettajien näkemykset opettajat tytöt koululiikunta yläkoulu sukupuoli opetus liikunnanopettajat sukupuoliroolit opetusryhmät
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905092502

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23352]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "- Et se liikunta on melkein kakkossijalla." : yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta 

    Pirttimäki, Harri; Salmio, Paavo (2013)
    Pirttimäki, H. & Salmio, P. 2013. Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta. Pro gradu –tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, kasvatustiede ja liikuntakasvatuksen laitos, ...
  • Liikunnanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia tanssinopetuksesta yläkoulussa 

    Kauppila, Veera; Asikainen, Pauliina (2021)
    Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia näkemyksiä ja kokemuksia liikunnanopettajilla on tanssinopetuksesta yläkoulussa. Tutkielman tarkoituksena oli saada selville, millaisia tekijöitä liikunnanopettajat ...
  • Sekaryhmät vai erillisryhmät? : yläkoululaisten toiveita koululiikunnan ryhmäjaoista 

    Nieminen, Aleksi (2020)
    Koululiikunnassa on Suomessa käytössä pääasiassa kahdenlaisia opetusryhmiä: sukupuolen mukaan jaettuja erillisryhmiä sekä sekaryhmiä. Aikaisemmin yläkouluissa erillisryhmät on määrätty käytettäväksi, mutta nykyään opetusryhmien ...
  • ”Ei tarvii kellekkään tytölle näyttää että osaa” : nuorten aikuisten kokemuksia ja oletuksia yläkoulun koululiikunnan seka- ja erillisopetuksesta 

    Tamminen, Aino (2018)
    Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää seka- ja erillisopetuksen myönteisiä sekä kielteisiä puolia yläkoulun liikunnanopetuksessa. Tutkin sekä omakohtaisesti koettuja että oletettuja kokemuksia. Haastattelin kolme ...
  • Luokanopettajien ja liikunnanopettajien näkemyksiä koulukohtaisista liikunnan opetussuunnitelmista 

    Siniharju, Kristiina (2002)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre