University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Liikunnanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia palloilun merkityksistä koululiikunnassa

Thumbnail
View/Open
1.1Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Salo, Neea |
Tiainen, Tiina
Date
2020
Discipline
LiikuntapedagogiikkaPhysical Education Teacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää liikunnanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia palloilun merkityksistä koululiikunnassa. Tavoitteenamme oli saada ajankohtaista tietoa palloilun yleisyydestä yläkoulun liikunnassa ja opettajien kokemuksista palloilun opettamisesta sekä ymmärtää näihin ilmiöihin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä niihin tekijöihin, jotka edesauttavat palloilun valikoitumista liikuntatuntien sisällöiksi ja jäsennellä palloilun opetusta liikunnanopettajan näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla talven 2019–2020 aikana. Tutkimukseen osallistui viisi mies- ja viisi naisliikunnanopettajaa eri puolilta Suomea. Tutkittavat olivat tällä hetkellä työelämässä olevia yläkoulun liikunnanopettajia. Tutkimuksen lähestymistapa oli fenomenologis-hermeneuttinen ja tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimus osoitti palloilun olevan yhä yleinen liikuntatuntien sisältö. Tutkimukseen osallistuneet liikunnanopettajat perustelivat palloilun yleisyyttä koululiikunnassa neljän eri teeman kautta. Liikunnanopettajan näkökulma avasi palloilun määrää konkreettisesti. Palloilun laajat mahdollisuudet sisälsivät perusteluita palloilun laajan lajikirjon ja opetussuunnitelman tavoitteiden saavuttamisen kannalta. Oppilaiden näkökulma puolestaan selittää palloilun yleisyyttä muun muassa palloilun suosion ja tuttuuden kautta. Fyysinen aktiivisuus perustelee palloilun yleisyyttä palloilutuntien sisältämän korkean aktiivisuuden tason avulla. Liikunnanopettajan toiminta avasi liikunnanopettajien kokemusmaailmaa palloilun opettamisesta. Kaikki tutkittavat liikunnanopettajat pitivät palloilun opettamisesta. Liikunnanopettajat tarkastelivat omaa toimintaansa palloilun opettajana ennen tuntia suunnittelun, tavoitteiden asettamisen ja sisältöjen valitsemisen kautta sekä tunnin aikana opettamisen ja pätevyyden kokemusten pohjalta. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää yleisellä tasolla liikunnanopettajien koulutuksessa. Lisäksi tutkimus saattaa herätellä lukijaa pohtimaan omia opetuskäytänteitään ja niihin vaikuttavia tekijöitä. ...
 
The aim of this research was to understand the views and experiences on the significance of ball games in physical education from teachers of physical education (PE). Our goal was to gather current and topical information on the frequency of ball games in PE classes within secondary schools. As well as experiences of the PE teachers in teaching these games and the factors which affect this phenomenon. The purpose of this thesis was to specifically become acquainted with the factors, which contribute to the selection of ball games within the curriculum, as well as the structuring of these from the PE teacher’s perspective. This thesis was conducted using qualitative research methods in the form of a semi-structured questionnaire during the winter of 2019–2020. Five male and female PE teachers each from different parts of Finland attended this study. All participants at the time of the study were working as PE teachers at the secondary school level. This thesis was approached in a phenomenological-hermeneutic way, with the research data being analyzed through a content analysis method. This research found ball games to still be a regular part of the PE curriculum. The participants based the prevalence of ball games through four different themes. PE teacher’s view clarified concretely the prevalence of ball games. The wide opportunities of ball games included arguments about the wide range of ball games and achieving the aims of the curriculum. From the pupil’s perspective, the prevalence of ball games is explained through the popularity and familiarity of these games among students. The high level of physical activity during a lesson with ball games, explains their commonality in PE curriculums. The activities undertaken daily as a PE teacher opened up the participants’ experience and knowledge in teaching ball games within lessons. All the participants of this study noted that they enjoyed teaching ball games. They reviewed their own actions before ball game lessons through planning, goal setting and choosing content, and during ball game lessons through teaching and competence experience. The results of this thesis can be generally utilized within the education of PE teachers. This study may also evoke the reader to consider their own teaching habits and the factors affecting them. ...
 
Keywords
koululiikunta liikunnanopettajat palloilu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006084035

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Liikunnanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia tanssinopetuksesta yläkoulussa 

    Kauppila, Veera; Asikainen, Pauliina (2021)
    Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia näkemyksiä ja kokemuksia liikunnanopettajilla on tanssinopetuksesta yläkoulussa. Tutkielman tarkoituksena oli saada selville, millaisia tekijöitä liikunnanopettajat ...
  • Liikunnanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia oppilaan sosioemotionaalisen kasvun tukemisesta liikuntatunneilla 

    Kauko, Kirsi (2005)
  • Liikunnanopettajan vuorovaikutustaidot : liikunnanopettajien näkemyksiä ongelmatilanteiden ratkaisu- ja toimintatavoistaan koululiikunnassa 

    Mörsky, Jenni (2010)
    TIIVISTELMÄ Jenni Mörsky. Liikunnanopettajan vuorovaikutustaidot – Liikunnanopettajien näkemyksiä ongelmatilanteiden ratkaisu- ja toimintatavoistaan koululiikunnassa. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma 2010, 73 ...
  • Liikunnanopettajien kokemuksia liikunta-oppiaineen ja liikunnanopettajien arvostuksesta sekä arvostukseen vaikuttavista tekijöistä koulussa 

    Ojatalo, Niklas (2018)
    Tutkielmani tarkoitus oli selvittää millaisia kokemuksia liikunnanopettajilla on liikunta oppiaineen ja liikunnanopettajien arvostuksesta, sekä arvostukseen vaikuttavista tekijöistä koulumaailmassa. Kysyin liikunnanopettajilta ...
  • Liikunnanopettajien näkemyksiä seka- ja erillisryhmien opettamisesta sekä kaksijakoisesta sukupuolikäsityksestä 

    Koponen, Paula Anneli (2019)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yläkoulun liikunnanopettajien näkemyksiä ja ajatuksia seka- ja erillisryhmien opettamisesta sekä kaksijakoisesta sukupuolikäsityksestä. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre