University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Liikunnanopettajan vuorovaikutustaidot : liikunnanopettajien näkemyksiä ongelmatilanteiden ratkaisu- ja toimintatavoistaan koululiikunnassa

Thumbnail
View/Open
287.2Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mörsky, Jenni
Date
2010
Discipline
LiikuntapedagogiikkaPhysical Education Teacher Education

 
TIIVISTELMÄ Jenni Mörsky. Liikunnanopettajan vuorovaikutustaidot – Liikunnanopettajien näkemyksiä ongelmatilanteiden ratkaisu- ja toimintatavoistaan koululiikunnassa. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma 2010, 73 s. Tässä pro gradu -tutkielmassani tarkastelin laadullisen tutkimusotteen avulla liikunnanopettajien suhtautumista koululiikunnan ongelmatilanteisiin ja heidän menetelmiä niiden ratkaisemiseen. Lisäksi selvitin, millainen käsitys liikunnanopettajilla on vuorovaikutusosaamisestaan sekä miten koululiikuntaan saataisiin entistä enemmän myönteistä ilmapiiriä. Aineistokeruumenetelmänä käytin teemahaastattelua. Tutkimuskohteenani oli kolme naisliikunnanopettajaa ja kaksi miesliikunnanopettajaa Etelä-Suomesta. Haastateltavat olivat iältään 38–56-vuotiaita ja heillä kaikilla oli yli kymmenen vuoden työkokemus liikunnanopettajan työstä. Aineiston keräsin keväällä 2010 ja tutkimustuloksia analysoin teemoittelemalla. Tutkimuksesta ilmeni, että liikunnanopettajilla on omasta mielestään tarpeeksi valmiuksia kohdata ongelmatilanteita koululiikunnassa. Ongelmatilanteiden ratkaisuissa käytettiin puhuttelua, keskustelua, kuuntelua, erilaisia rangaistuksia, kotiin ilmoittamista, huumoria, huutamista, oppilaan poistamista, parien vaihtamista, jälki-istuntaa, yhteisten sääntöjen laatimista sekä yhteistyötä. Tutkimustuloksien mukaan liikunnanopettajat eivät tarkkaan tiedä, mitä vuorovaikutustaidoilla tarkoitetaan. Selvisi myös, että vuorovaikutuksessa on tärkeää opettajan havainnointikyky, oppilastuntemus, kuuntelutaito sekä sanallinen ja sanaton viestintä. Tutkimukseen osallistuneet liikunnanopettajat pitävät turvallista ja kaikkia huomioivaa opettajaa tärkeänä. Liikunnanopettajat pitävät oppilaiden viihtymistä liikuntatunneilla tärkeänä. Ilmapiirin parantamiseksi opettajat kertoivat käyttäneensä tunneilla ryhmäyttämistä ja leikkejä. Keinoja ilmapiirin parantamiseen oli myös opettajan turvallisuus ja vaihteleva tuntitarjonta, valinnaiskurssit sekä toimivat liikuntavälineet ja hyvä liikuntasali. Liikunnanopettajat painottavat lisäksi sitä, että oppilas saa olla oma itsensä sekä sitä, ettei liikuntatunneilla tulisi esiintyä suorittamista. Tutkimustulokset antavat kuvan liikunnanopettajien todellisesta vuorovaikutusosaamisesta. Tutkimus antaa myös yleisesti ymmärrystä vuorovaikutustaidoista ja -osaamisesta. Avainsanat: vuorovaikutus, liikuntatunti, ongelmatilanne, ilmapiiri ...
Keywords
ilmapiiri vuorovaikutus koululiikunta opettajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201011303130

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21159]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre