Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMörsky, Jenni
dc.date.accessioned2010-11-30T15:36:32Z
dc.date.available2010-11-30T15:36:32Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1143632
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25645
dc.description.abstractTIIVISTELMÄ Jenni Mörsky. Liikunnanopettajan vuorovaikutustaidot – Liikunnanopettajien näkemyksiä ongelmatilanteiden ratkaisu- ja toimintatavoistaan koululiikunnassa. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma 2010, 73 s. Tässä pro gradu -tutkielmassani tarkastelin laadullisen tutkimusotteen avulla liikunnanopettajien suhtautumista koululiikunnan ongelmatilanteisiin ja heidän menetelmiä niiden ratkaisemiseen. Lisäksi selvitin, millainen käsitys liikunnanopettajilla on vuorovaikutusosaamisestaan sekä miten koululiikuntaan saataisiin entistä enemmän myönteistä ilmapiiriä. Aineistokeruumenetelmänä käytin teemahaastattelua. Tutkimuskohteenani oli kolme naisliikunnanopettajaa ja kaksi miesliikunnanopettajaa Etelä-Suomesta. Haastateltavat olivat iältään 38–56-vuotiaita ja heillä kaikilla oli yli kymmenen vuoden työkokemus liikunnanopettajan työstä. Aineiston keräsin keväällä 2010 ja tutkimustuloksia analysoin teemoittelemalla. Tutkimuksesta ilmeni, että liikunnanopettajilla on omasta mielestään tarpeeksi valmiuksia kohdata ongelmatilanteita koululiikunnassa. Ongelmatilanteiden ratkaisuissa käytettiin puhuttelua, keskustelua, kuuntelua, erilaisia rangaistuksia, kotiin ilmoittamista, huumoria, huutamista, oppilaan poistamista, parien vaihtamista, jälki-istuntaa, yhteisten sääntöjen laatimista sekä yhteistyötä. Tutkimustuloksien mukaan liikunnanopettajat eivät tarkkaan tiedä, mitä vuorovaikutustaidoilla tarkoitetaan. Selvisi myös, että vuorovaikutuksessa on tärkeää opettajan havainnointikyky, oppilastuntemus, kuuntelutaito sekä sanallinen ja sanaton viestintä. Tutkimukseen osallistuneet liikunnanopettajat pitävät turvallista ja kaikkia huomioivaa opettajaa tärkeänä. Liikunnanopettajat pitävät oppilaiden viihtymistä liikuntatunneilla tärkeänä. Ilmapiirin parantamiseksi opettajat kertoivat käyttäneensä tunneilla ryhmäyttämistä ja leikkejä. Keinoja ilmapiirin parantamiseen oli myös opettajan turvallisuus ja vaihteleva tuntitarjonta, valinnaiskurssit sekä toimivat liikuntavälineet ja hyvä liikuntasali. Liikunnanopettajat painottavat lisäksi sitä, että oppilas saa olla oma itsensä sekä sitä, ettei liikuntatunneilla tulisi esiintyä suorittamista. Tutkimustulokset antavat kuvan liikunnanopettajien todellisesta vuorovaikutusosaamisesta. Tutkimus antaa myös yleisesti ymmärrystä vuorovaikutustaidoista ja -osaamisesta. Avainsanat: vuorovaikutus, liikuntatunti, ongelmatilanne, ilmapiiri
dc.format.extent73 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherilmapiiri
dc.titleLiikunnanopettajan vuorovaikutustaidot : liikunnanopettajien näkemyksiä ongelmatilanteiden ratkaisu- ja toimintatavoistaan koululiikunnassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201011303130
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikuntakasvatuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Sport Sciencesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.subject.ysoopettajat


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot