Tunne- ja vuorovaikutustaidot peruskoulun liikunnanopettajan työssä
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tarkastella kirjallisuuskatsauksen ominaispiirteiden mukaisesti erilaisia tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä niiden ilmenemistä peruskoulun liikunnanopettajan työssä. Pyrkimyksenä on selvittää, miksi opettajalla kannattaa olla hyvät tunne- ja vuorovaikutustaidot sekä miten ja miksi näitä taitoja opetetaan peruskoulun liikunnassa. Tavoitteena on avata liikunnanopettajille konkreettisia keinoja tunne- ja vuorovaikutustaitojen käyttämiseen ja opettamiseen.
Sosioemotionaalisen oppimisen viitekehys (engl. social and emotional learning) luo raamit tunne- ja vuorovaikutustaidoille. Kyseinen viitekehys on saanut viime vuosina merkittävää huomiota kouluympäristöön liittyvässä kirjallisuudessa. Sen mukaan tunne- ja vuorovaikutusosaaminen (engl. social and emotional competence) eli tunne- ja vuorovaikutustaidot jaetaan itsetietoisuuteen, itsensä johtamiseen, sosiaaliseen tietoisuuteen, ihmissuhdetaitoihin sekä vastuulliseen päätöksentekoon.
Tutkielma osoitti, että tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat tärkeä osa peruskoulun liikunnanopettajan työtä. Tunne- ja vuorovaikutustaidot ilmenevät liikunnanopettajan työssä omana osaamisena ja roolimallina toimimisena, omien taitojen kehittämisenä sekä taitojen tietoisena opettamisena. Peruskoulun liikunnanopettajalla on paljon tilaisuuksia ja keinoja käyttää tunne- ja vuorovaikutustaitoja opetuksessaan sekä opettaa näitä taitoja oppilailleen. Liikunnanopettaja voi opettaa tunne- ja vuorovaikutustaitoja erilaisten keskustelujen, opetusmenetelmien sekä opetusmallien avulla. Yksi merkittävimmistä huomioista tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisessa on opettajan oma tunne- ja vuorovaikutusosaaminen. Jotta liikunnanopettaja voi tuloksellisesti käyttää ja opettaa tunne- ja vuorovaikutustaitoja opetuksessaan, kannattaa hänen jatkuvasti tarkastella omia taitojaan kriittisesti sekä sen myötä kehittää niitä.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4767]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia ongelma- ja ristiriitatilanteista ja niissä käytetyistä tunne- ja vuorovaikutustaidoista
Alanen, Jaakko (2019)Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli selvittää yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia työssään kohdatuista ongelma- ja ristiriitatilanteista sekä niissä käytetyistä tunne- ja vuorovaikutustaidoista. Lisäksi olin ... -
Liikunnanopetuksen ongelma- ja ristiriitatilanteet sekä opettajien menetelmät niiden kohtaamiseen : miesopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ongelmanratkaisutilanteissa
Paajanen, Santeri (2016)Paajanen, S. 2016. Liikunnanopetuksen ongelma- ja ristiriitatilanteet sekä opettajien menetel- mät niiden kohtaamiseen: Miesopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ongelmanratkaisutilanteissa. Pro ... -
"- Et se liikunta on melkein kakkossijalla." : yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta
Pirttimäki, Harri; Salmio, Paavo (2013)Pirttimäki, H. & Salmio, P. 2013. Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta. Pro gradu –tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, kasvatustiede ja liikuntakasvatuksen laitos, ... -
Liikunnan ja terveystiedon opettajien käsityksiä tunne- ja vuorovaikutustaidoista
Honkanen, Miiamari (2014)Pro gradu -tutkimuksessani pyrin selvittämään millaisia tunne- ja vuorovaikutustaitoja koulutetut liikunnan ja terveystiedon opettajat arvostavat ja kokevat osaavansa käyttää. Tutkimuksessa tarkasteltiin eroja vastaajien ... -
Toimivaa vuorovaikutusta oppimassa : autoetnografinen tutkimus tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisprosessista
Mäkinen, Tommi (2012)TIIVISTELMÄ Mäkinen, Tommi. 2012. Toimivaa vuorovaikutusta oppimassa -autoetnografinen tutkimus tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisprosessista. Liikuntatieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto, 122 sivua. Pro ...