Deutsch besser aussprechen - Phonothek Interaktiv von Langenscheidt aus der Perspektive finnischer DAF-Lerner : Anwendbarkeit im Ausspracheunterricht im Fach Deutsch als Fremdsprache
Tekijät
Päivämäärä
2010Nykymaailmassa vieraan kielen hyvää ääntämistä pidetään olennaisena osana kielitaitoa ja kommunikatiivista kompetenssia. Näin myös ääntämisen opettamisesta on tullut yhä merkittävämpi osa vieraan kielen opetusta. Tietotekniikka sovelluksineen on vallannut alaa yhteiskuntamme eri osa-alueilla ja myös kouluissa ollaan vähitellen alettu käyttää tietokoneita apuna ja työvälineinä opetuksessa. Kieltenopetuksessa tietokoneet ja erityisesti internet tuovat
vieraat kielet kulttuuripiireineen luokkahuoneeseen tarjoten rajattomasti mahdollisuuksia oppia kielistä ja kulttuureista, käyttää autenttisia materiaaleja ja kommunikoida reaaliajassa sekä muiden kieltenopiskelijoiden että natiivien kanssa. Erityisen hyvin tietotekniikan tarjoamat mahdollisuudet soveltuvat ääntämisen ja suullisen kielitaidon harjoittamiseen.
Tämän pro gradu-tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka hyvin saksan kielen fonetiikan interaktiivinen opetusohjelma Langenscheidt CD-ROM Phonothek Interaktiv soveltuu suomalaiseen saksa vieraana kielenä - opetukseen, millaisia mahdollisuuksia se tarjoaa saksan kielen ääntämisopetukselle, kuinka hyvin se vastaa sääntöineen ja harjoituksineen suomalaisten saksanoppijoiden tarpeita ja kuinka sitä voitaisiin hyödyntää myös luokkaopetuksessa. Työn tarkoituksena oli luoda tietopaketti Phonothek Interaktivin käytöstä ja soveltuvuudesta avuksi kieltenopettajille saksan ääntämisopetusta varten, sekä tarjota vinkkejä ja neuvoja sen käytöstä.
Tutkimuksessa Phonothek Interaktiv analysoitiin mm. vertaamalla sitä ja sen ominaisuuksia laadukkaan opetusohjelman kriteereihin sekä niihin yksityiskohtaisiin haasteisiin, joita äidinkieleltään suomalaisella oppijalla on saksan oikeanlaisen ääntämisen oppimisessa. Lisäksi arvioitiin sen käyttömahdollisuuksia luokkaopetuksessa. Tutkimus osoitti, että Phonothek
Interaktiv soveltuu hyvin saksan kielen fonetiikan opetukseen myös suomalaisille oppijoille, kunhan kohderyhmä on valittu oikein ja tiettyjä sisältöjä muistetaan täydentää. Vaikka ohjelma on teknisesti vanhentunut, eikä vastaa nykyisiä vaatimuksia laadukkaasta opetusohjelmasta, se tarjoaa kuitenkin monipuolisia harjoitustehtäviä sekä hyvät perusteet saksan kielen fonetiikasta. Phonothek Interaktivia voidaan käyttää tietyin varauksin myös luokkaopetuksessa täydentämään opetusta ja tuomaan vaihtelua.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Der finnische Akzent im Deutschen : Untersuchung aus der Sicht weit fortgeschrittener finnischer Deutschlerner und deutscher Muttersprachler.
Bolkart, Sonja (2018)Jokaisella ihmisellä on puheessaan oma aksentti, johon ympäristö ja puhekonteksti vaikuttavat. Vaikka aksentti olisikin ymmärrettävä, suhtaudutaan osaan aksenteista positiivisemmin kuin toisiin. Aksenttien arvottamiseen ... -
"Deutsch mit Filmen" : eine Fallstudie über einen Einsatz eines Spielfilmes im Unterricht Deutsch als Fremdsprache in der finnischen Mittelstufe
Anttalainen, Johanna (2012)Elämme median ympäröiminä ja käytämme useita tunteja päivässä television katseluun. Voimme jopa sanoa, että television katselu on edesauttanut meitä vieraiden kielten oppimisessa. Miksi emme siis käyttäisi television ja ... -
Phonetische Aspekte einer Didaktik der Finnischen Gebärdensprache als Fremdsprache
Fuchs, Bertold (University of Jyväskylä, 2004)Suomalaista viittomakieltä opetetaan yhä enemmän kuuleville. Tämän seurauksena on syntynyt tarve kehittää viittomakielen opetuksen metodeja sekä kouluttaa viittomakielen opettajia. Bertold Fuchsin väitöstutkimus selvitti, ... -
Sprachlernspiele im DaF-Unterricht : Einblick in die Spielpraxis des finnischen und ungarischen Deutsch-als-Fremdsprache-Unterrichts in der gymnasialen Oberstufe sowie in die subjektiven Theorien der Lehrenden über den Einsatz von Sprachlernspielen
Mátyás, Emese (University of Jyväskylä, 2009)The goal of this study is to analyze and compare aspects of language learning games in the context of Finnish and Hungarian high-school teaching of German as a foreign language (GFL). First, the practices of using games ... -
"Im Storycrafting Deutsch zu sprechen war schön, weil ich es nie versucht habe, frei zu erzählen" : Storycrafting in einer Fremdsprache
Mäenpää, Noora (2010)Tutkimus käsittelee sadutus -menetelmän käyttöä saksan kielellä. Suomessa 1980-luvulla kehitetyn sadutuksen ohje kuuluu seuraavasti: ”Kerro satu (tai tarina). Kirjaan sen juuri niin kuin sen minulle kerrot. Lopuksi luen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.