Der finnische Akzent im Deutschen : Untersuchung aus der Sicht weit fortgeschrittener finnischer Deutschlerner und deutscher Muttersprachler.
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Jokaisella ihmisellä on puheessaan oma aksentti, johon ympäristö ja puhekonteksti vaikuttavat. Vaikka aksentti olisikin ymmärrettävä, suhtaudutaan osaan aksenteista positiivisemmin kuin toisiin. Aksenttien arvottamiseen vaikuttaa muun muassa se, onko se kuulijalle entuudestaan tuttu ja millaisia aiempia kokemuksia hänellä on kyseisestä aksentista. Koska ääntäminen on keskeinen osa verbaalista kommunikaatiota, voi aksentti olla ratkaisevana tekijänä esimerkiksi sosiaalisten suhteiden luomisessa sekä työmarkkinoilla.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin suomenkielisten saksanpuhujien aksenttia. Kiinnostuksen kohteena olivat suomenkieliset edistyneet saksan puhujat ja heidän näkemyksensä ja kokemuksensa omasta aksentistaan. Tämän lisäksi selvitettiin, miten saksankieliset suhtautuvat suomalaiseen aksenttiin. Materiaalina tutkimuksessa oli viiden suomalaisen haastattelut ja ääninäytteet sekä yhdeksän saksankielisen vastaukset kyselylomakkeeseen. Materiaali on analysoitu laadullisesti sisällönanalyysina.
Tutkimuksesta selvisi, että haastateltavat ovat ääntämiseensä suurimmaksi osaksi tyytyväisiä. Ääntämistä arvioidessa esille nousi erityisesti ymmärretyksi tuleminen. Kukaan haastatelluista ei pitänyt puhettaan äidinkielisen tasoisena, vaikka kaikki olivat jossain määrin yrittäneet päästä suomalaisesta aksentistaan eroon. Usein mainittiin, että aksentin häivyttäminen vaatii liikaa työtä, ja jo kerran opittua ääntämistä on vaikea muuttaa. Vierasta aksenttia pidettiin myös normaalina osana ei-äidinkielisen puhetta. Se nähtiin jopa hyödyllisenä siinä mielessä, että saksankieliset osaavat ottaa huomioon mahdolliset ymmärtämisen ongelmat.
Saksankieliset arvioivat suomalaisten koehenkilöiden ääntämisen yleisesti ottaen positiivisesti. Erityisen vahva aksentti saattaa kuitenkin jakaa mielipiteitä ja heikentää ymmärrettävyyttä. Tuloksista on kuitenkin myös nähtävissä, että eksoottinen ja hauska puhe voi olla samalla myös hyvin ymmärrettävää - vahva aksentti ei siis välttämättä korreloi ymmärrettävyyden kanssa. Ääninäytteet osoittivat, että puheen perusteella joitakin koehenkilöitä voi luulla äidinkielisiksi, vaikkakin puhenäytteen pituus on todennäköisesti vaikuttanut arviointeihin. Huomattavaa oli myös se, että saksankieliset informantit kuvasivat myös äidinkielisiksi arvioimiensa puhetta adjektiiveilla "ärsyttävä" tai "huonosti ymmärrettävä". Kukaan kyselyyn vastanneista ei tunnistanut yhtäkään puhujaa suomalaiseksi, mikä on ymmärrettävää, koska suomen kieli ja Suomi eivät ole saksankielisissä maissa kovin tunnettuja.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29626]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Entwicklung der Aussprache von finnischen Oberstufenschülern während eines mündlichen Deutschkurses
Laakkonen, Suvi (2017)Suullisen kielitaidon on tarkoitus tulla osaksi vieraiden kielten ylioppilaskokeiden arviointia vuoteen 2020 mennessä. Ääntäminen on nykyään jo valtakunnallisen syventävän kurssin suullisen kielitaidon kokeessa yksi ... -
Deutsch besser aussprechen - Phonothek Interaktiv von Langenscheidt aus der Perspektive finnischer DAF-Lerner : Anwendbarkeit im Ausspracheunterricht im Fach Deutsch als Fremdsprache
Paananen, Anna-Leena (2010)Nykymaailmassa vieraan kielen hyvää ääntämistä pidetään olennaisena osana kielitaitoa ja kommunikatiivista kompetenssia. Näin myös ääntämisen opettamisesta on tullut yhä merkittävämpi osa vieraan kielen opetusta. Tietotekniikka ... -
Aussprache in finnischen Lehrbüchern für Deutsch und Schwedisch
Rentola, Sara-Miina (2017)Ääntäminen ja sen harjoittelu ovat jääneet kieltenopetuksessa usein muiden kielitaidon osaalueiden varjoon, vaikka juuri hyvän ääntämyksen on todettu olevan yksi merkittävimmistä edellytyksistä kommunikaation onnistumiselle. ... -
Auffassungen von finnischen Jugendlichen über die Aussprache als Teil des Sprachlernens
Metsäranta, Tessa (2020)Ääntämisen rooli kieltenopetuksessa on aika ajoin keskusteltu teema kieltenopettajien keskuudessa. Opiskelijalähtöisen opetuksen nimissä tämä tutkielma keskittyy opiskelijoiden näkökulman esille tuomiseen, erityisesti ...