Phonetische Aspekte einer Didaktik der Finnischen Gebärdensprache als Fremdsprache
Julkaistu sarjassa
Jyväskylä studies in humanitiesTekijät
Päivämäärä
2004Oppiaine
Soveltava kielitiedeSuomalaista viittomakieltä opetetaan yhä enemmän kuuleville. Tämän seurauksena on syntynyt tarve kehittää viittomakielen opetuksen metodeja sekä kouluttaa viittomakielen opettajia. Bertold Fuchsin väitöstutkimus selvitti, miten viittomakielen kielitieteellistä tutkimusta voidaan hyödyntää viittomakielen opetuksen kehitettäessä. Tutkimus keskittyi viittomakielen taidon foneettiseen osa-alueeseen, toisin sanoen käsien, pään ja kehon liikkeiden muotoon. The aim of this study is to develop the phonetic aspects of teaching Finnish Sign Language (FinSL) as a foreign language. Like pronunciation as a part of spoken language proficiency, articulation, i.e. the exact form of the movements of the parts of the body, is one part of sign language proficiency. The main question in this study is how to teach these articulation skills to learners of FinSL.A prerequisite for teaching articulation is a detailed phonetic description of the language to be taught. For this purpose, FinSL language teaching material was transcribed using a transcription method developed by the American Sign Language (ASL) phonologists Robert Johnson and Scott Liddell. Analysis of the transcription revealed many features of how the articulators behave when signs are produced within whole sentences. By using these phonological processes signers are able to attain fluency and an appropriate signing speed. Another result of the analysis was an exact description of the interaction between manual and non-manual articulators. Phonetic analysis provided an answer to the question of what should be taught in FinSL articulation instruction. As to the question of how to teach it, articulation instruction was compared to spoken language pronunciation instruction. The similarities and differences between learning spoken languages and sign languages were discussed, and the aims and principles of sign language articulation instruction were defined. These issues are based on recent research about constructivism and foreign language teaching.At the end of the study, some articulation lessons were developed by using the teaching material which had been analysed. These lessons are directed to different learner groups at different stages of language learning.As background information, the study contains a survey of the situation of signers in Finnish society and where and by whom FinSL is taught as a foreign language.
...
Julkaisija
University of JyväskyläISBN
951-39-1841-6ISSN Hae Julkaisufoorumista
1459-4331Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Väitöskirjat [3565]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Deutsch besser aussprechen - Phonothek Interaktiv von Langenscheidt aus der Perspektive finnischer DAF-Lerner : Anwendbarkeit im Ausspracheunterricht im Fach Deutsch als Fremdsprache
Paananen, Anna-Leena (2010)Nykymaailmassa vieraan kielen hyvää ääntämistä pidetään olennaisena osana kielitaitoa ja kommunikatiivista kompetenssia. Näin myös ääntämisen opettamisesta on tullut yhä merkittävämpi osa vieraan kielen opetusta. Tietotekniikka ... -
Sprachlernspiele im DaF-Unterricht : Einblick in die Spielpraxis des finnischen und ungarischen Deutsch-als-Fremdsprache-Unterrichts in der gymnasialen Oberstufe sowie in die subjektiven Theorien der Lehrenden über den Einsatz von Sprachlernspielen
Mátyás, Emese (University of Jyväskylä, 2009)The goal of this study is to analyze and compare aspects of language learning games in the context of Finnish and Hungarian high-school teaching of German as a foreign language (GFL). First, the practices of using games ... -
"Deutsch mit Filmen" : eine Fallstudie über einen Einsatz eines Spielfilmes im Unterricht Deutsch als Fremdsprache in der finnischen Mittelstufe
Anttalainen, Johanna (2012)Elämme median ympäröiminä ja käytämme useita tunteja päivässä television katseluun. Voimme jopa sanoa, että television katselu on edesauttanut meitä vieraiden kielten oppimisessa. Miksi emme siis käyttäisi television ja ... -
Observations on possible use of the "Literate" game on poor readers in a multicultural classroom setting
Kalindi, Sylvia Chanda (2007)The 'Literate' game, developed in Finland, is designed to help enhance learning lettersound correspondences and later reading of words with increasing complexity in children. The ̔Literate̓ game uses the phonetic/synthetic ... -
Pirates and pronunciation : English consonant production skills of Finnish-speaking second-graders knowing no English
Savolainen, Jenna; Halmemies, Sofia (2019)Kieltenopetus varhentuu Suomessa, ja vuodesta 2020 alkaen suomalaiset lapset aloittavatkin vieraan kielen A1-opinnot jo ensimmäisellä luokalla. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, voiko lyhyt opetusinterventio ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.