English and Finnish compared - attitudes held by future experts and teachers of English
Kieliasenteita on tutkittu maailmalla 1960-luvulta lähtien. Tutkimusmetodit koskien kieliasenteita ovat pysyneet suhteellisen samoina siitä lähtien kun Matched guise tekniikka kehittyi. Tästä lähtien tutkimusmetodologia keskittyi erilaisiin asteikkoihin ja ennalta määrättyihin vastausvaihtoehtoihin. Näitä tutkimusmenetelmiä on kritisoitu sekä kaavamaisuudesta että vastaajien huomiotta jättämisestä. Tämän tutkielman on tarkoitus määrittää suomalaisten englannin yliopisto-opiskelijoiden asenteita englannin kieltä kohtaan. Tutkielman toinen päätarkoitus on osoittaa vaihtoehtoisten tutkimusmenetelmien tarpeellisuus kieliasenteiden tutkimuksessa. Lähtökohtana tutkimuksessa on vastaajien todellisten arvioiden selvittäminen avoimella kysymyslomakkeella avulla.
Vastaajat (N=123) olivat tutkimuksen suorittamishetkellä Jyväskylän yliopiston kielten laitoksen kurssilla syksyllä 2005 ja alkukeväästä 2006. Suurin osa vastaajista oli vasta aloittanut englannin opinnot vuonna 2005. Tutkimus kuuluu suurempaan projektiin nimeltä Noviisista Ekspertiksi. Vastaajat on tarkoitus testata uudelleen yliopisto-opintojen loppupuolella. Kysymyslomake koostui seitsemästä avoimesta kysymyksestä, joista 4 kohtaa käsitellään tässä tutkimuksessa. Kysymykset koskivat enimmäkseen englannin kieltä, kahdessa kohdassa pyydettiin myös vastauksia liittyen suomen kieleen. Vastauksista haetaan arvioita englannin ja suomen kieltä kohtaan käyttäen apuna taustatutkimuksesta selvinneitä ulottuvuuksia sekä datasta nousseita ulottuvuuksia, esimerkiksi estetiikka ulottuvuutena kauniista rumaan. Tarkoitus on myös selvittää, riittävätkö nykyiset tutkimusmetodit tarkkaan kieliasenteiden tutkimiseen.
Tulokset osoittivat, että vastaajilla oli selvästi positiivisia asenteita englannin kielen eri osa alueita kohtaan. Negatiivisia arvioita koskien englannin kieltä oli huomattavan vähän. Suomen kieltä kohtaan arviot olivat tunnepitoisempia, mutta tässä kohdassa oli tutkimuksessa ainoa esiin noussut ulottuvuus jossa arviot olivat selkeästi negatiivisia, tämä oli kohdan 2 (suomen kieli on minusta…) ulottuvuus koskien ymmärrettävyyttä. Vastaajilla näyttäisi siis olevan enemmän positiivisia asenteita englannin kieltä kohtaan kuin omaa äidinkieltänsä, suomea, kohtaan. Tutkimus osoitti myös, että nykyiset määritelmät ja asenteiden tutkimusmetodit ovat puutteellisia. Kun vastaajille annetaan vapaus vastata haluamallaan tavalla, ovat vastaukset ja niistä saadut tulokset kattavampia kuin valmiita kaavoja käyttämällä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Acceptance and inclusivity in the classroom : English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English
Vellamo, Pinja (2022)Sukupuolineutraalin kielen ja yksikkömuotoisen ’they’-pronominin kasvava käyttö englannin kielessä on herättänyt nykypäivänä paljon julkista keskustelua. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään englanninopettajaopiskelijoiden ... -
Friend or foe? : attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learners
Malessa, Eva (2011)Tutkin pro gradu -työssäni S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa. Aiemmat tutkimukset englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa ovat keskittyneet suomalaisten äidinkielenpuhujien ... -
"Teachers teach so well that it's nice to learn" : a case-study on the role of teacher-to-student feedback in attitude-formation on L2 elementary English lessons
Björkman, Kaisa (2015)Arviointi ja palautteenanto ovat oleellisia asioita opettajan jokapäiväisessä työssä. Lisäksi asenteiden tutkiminen on tällä hetkellä suosittu tutkimusala. Tässä tapaustutkimuksessa tutkittiin, millaista vuorovaikutuksellista ... -
International students' language use and attitudes towards English and Finnish
Leinonen, Anniina (2014)Vaihto-opiskelu on kasvattanut suosiotaan sekä maailmanlaajuisesti että Suomessa erityisesti korkea-asteen opiskelijoiden keskuudessa. Suomi kohdemaana on hyvä esimerkki siitä, ettei nykyään pääsyy ulkomailla opiskeluun ... -
Finnish students' uses of and attitudes towards English on Facebook
Valppu, Jenni (2013)Monet sosiaalisen median sovellukset ovat saavuttaneet maailmanlaajuisen suosion ja niistä on tullut tärkeä osa etenkin nuorten jokapäiväistä elämää. Englantia käytetään sosiaalisessa mediassa paljon ja erityisesti ...