University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

English and Finnish compared - attitudes held by future experts and teachers of English

Thumbnail
View/Open
446.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Petrow, Elisa
Date
2010
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Kieliasenteita on tutkittu maailmalla 1960-luvulta lähtien. Tutkimusmetodit koskien kieliasenteita ovat pysyneet suhteellisen samoina siitä lähtien kun Matched guise tekniikka kehittyi. Tästä lähtien tutkimusmetodologia keskittyi erilaisiin asteikkoihin ja ennalta määrättyihin vastausvaihtoehtoihin. Näitä tutkimusmenetelmiä on kritisoitu sekä kaavamaisuudesta että vastaajien huomiotta jättämisestä. Tämän tutkielman on tarkoitus määrittää suomalaisten englannin yliopisto-opiskelijoiden asenteita englannin kieltä kohtaan. Tutkielman toinen päätarkoitus on osoittaa vaihtoehtoisten tutkimusmenetelmien tarpeellisuus kieliasenteiden tutkimuksessa. Lähtökohtana tutkimuksessa on vastaajien todellisten arvioiden selvittäminen avoimella kysymyslomakkeella avulla. Vastaajat (N=123) olivat tutkimuksen suorittamishetkellä Jyväskylän yliopiston kielten laitoksen kurssilla syksyllä 2005 ja alkukeväästä 2006. Suurin osa vastaajista oli vasta aloittanut englannin opinnot vuonna 2005. Tutkimus kuuluu suurempaan projektiin nimeltä Noviisista Ekspertiksi. Vastaajat on tarkoitus testata uudelleen yliopisto-opintojen loppupuolella. Kysymyslomake koostui seitsemästä avoimesta kysymyksestä, joista 4 kohtaa käsitellään tässä tutkimuksessa. Kysymykset koskivat enimmäkseen englannin kieltä, kahdessa kohdassa pyydettiin myös vastauksia liittyen suomen kieleen. Vastauksista haetaan arvioita englannin ja suomen kieltä kohtaan käyttäen apuna taustatutkimuksesta selvinneitä ulottuvuuksia sekä datasta nousseita ulottuvuuksia, esimerkiksi estetiikka ulottuvuutena kauniista rumaan. Tarkoitus on myös selvittää, riittävätkö nykyiset tutkimusmetodit tarkkaan kieliasenteiden tutkimiseen. Tulokset osoittivat, että vastaajilla oli selvästi positiivisia asenteita englannin kielen eri osa alueita kohtaan. Negatiivisia arvioita koskien englannin kieltä oli huomattavan vähän. Suomen kieltä kohtaan arviot olivat tunnepitoisempia, mutta tässä kohdassa oli tutkimuksessa ainoa esiin noussut ulottuvuus jossa arviot olivat selkeästi negatiivisia, tämä oli kohdan 2 (suomen kieli on minusta…) ulottuvuus koskien ymmärrettävyyttä. Vastaajilla näyttäisi siis olevan enemmän positiivisia asenteita englannin kieltä kohtaan kuin omaa äidinkieltänsä, suomea, kohtaan. Tutkimus osoitti myös, että nykyiset määritelmät ja asenteiden tutkimusmetodit ovat puutteellisia. Kun vastaajille annetaan vapaus vastata haluamallaan tavalla, ovat vastaukset ja niistä saadut tulokset kattavampia kuin valmiita kaavoja käyttämällä. ...
Keywords
language attitude evaluations matched guise technique suomen kieli englannin kieli opiskelijat asenteet
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201010263014

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23985]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Friend or foe? : attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learners 

    Malessa, Eva (2011)
    Tutkin pro gradu -työssäni S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa. Aiemmat tutkimukset englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa ovat keskittyneet suomalaisten äidinkielenpuhujien ...
  • International students' language use and attitudes towards English and Finnish 

    Leinonen, Anniina (2014)
    Vaihto-opiskelu on kasvattanut suosiotaan sekä maailmanlaajuisesti että Suomessa erityisesti korkea-asteen opiskelijoiden keskuudessa. Suomi kohdemaana on hyvä esimerkki siitä, ettei nykyään pääsyy ulkomailla opiskeluun ...
  • "Teachers teach so well that it's nice to learn" : a case-study on the role of teacher-to-student feedback in attitude-formation on L2 elementary English lessons 

    Björkman, Kaisa (2015)
    Arviointi ja palautteenanto ovat oleellisia asioita opettajan jokapäiväisessä työssä. Lisäksi asenteiden tutkiminen on tällä hetkellä suosittu tutkimusala. Tässä tapaustutkimuksessa tutkittiin, millaista vuorovaikutuksellista ...
  • Finnish students' uses of and attitudes towards English on Facebook 

    Valppu, Jenni (2013)
    Monet sosiaalisen median sovellukset ovat saavuttaneet maailmanlaajuisen suosion ja niistä on tullut tärkeä osa etenkin nuorten jokapäiväistä elämää. Englantia käytetään sosiaalisessa mediassa paljon ja erityisesti ...
  • Finnish health care and social work students' perceptions of Finnish-English code-switching : a survey study 

    Rinne, Tiina (2015)
    Englannin kielen asema kansainvälisenä valtakielenä on vaikuttanut sen leviämiseen myös Suomessa. Laajalle levinnyttä vierasta kieltä käyttävät Suomessa moninaisin tavoin eri-ikäiset ja taitotasoltaan erilaiset ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre