dc.contributor.author | Ahokas, Minna | |
dc.date.accessioned | 2010-08-26T07:10:16Z | |
dc.date.available | 2010-08-26T07:10:16Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1134666 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24901 | |
dc.description.abstract | Ahokas, Minna 2010 OPETTAJIEN KOKEMUKSIA VERTAISMENTOROINNISTA:
Vertaismentorointikokemuksia ja näkemyksiä moniammatillisissa
vertaismentorointiryhmissä Jyväskylässä toisen asteen koulutuksessa. Kasvatustieteen
pro gradu-tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2010. 75 sivua.
Julkaisematon.
Tutkimukseni tarkoitus oli selvittää toisen asteen opettajien kokemuksia
vertaismentoroinnista moniammatillisessa oppilaitoksessa ja sen
vertaismentorointiryhmissä. Tutkimuksen avulla haluttiin kuulla mentoroitavien,
aktoreiden omia ajatuksia siitä, millaisia odotuksia osallistujilla oli, kuinka
vertaismentorointiryhmä toimi ja miten moniammatillisuus vaikutti
vertaismentorointiryhmässä toimimiseen. Lisäksi haluttiin tietoa vuorovaikutuksesta ja
vertaisuuden merkityksestä vertaismentorointiryhmässä toimiessa.
Tutkimusaineisto kerättiin havainnoimalla kahta vertaismentorointiryhmää. Ryhmien
vuorovaikutusaktiivisuutta havainnoitiin ja aktoreiden kokemuksia kartoitettiin
teemahaastattelulla. Vertaismentorointiryhmissä oli mukana jo pitkään oppilaitoksessa
olleita opettajia ja vastatulleita. Ryhmät olivat moniammatillisia, muuta yhteistä ei
aktoreilla ollut paitsi se, että he olivat kaikki opettajia. Tutkimuksessa ei tutkittu
ryhmien mentoreita vaan moniammatillisia mentoroitavia. Molemmilla
vertaismentorointiryhmillä oli tapaamisissa aina teemat, joiden pohjalta tapaaminen
eteni. Aluksi teeman asiantuntija alusti tapaamista, jonka jälkeen mentoroitavat
keskustelivat teemasta ja muodostivat yhteisen näkemyksen teemasta. Aineisto
analysoitiin tutkimuskysymyksistä nousevien teemojen valossa.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta, että mentoroitavien odotukset täyttyivät, he
saivat tukea ammatilliseen kasvuun, aikaa pysähtyä ja aikaa keskustelulle itselle
tärkeistä ammatillisista asioista sekä pääsivät kokeilemaan jotain uutta tapaa
henkilöstön kehittämisessä. Moniammatillinen oppilaitos tarjoaa mahdollisuuksia
näkökulmien laajentumiseen tai voimavaraksi arkeen. Vertaismentorointi toimi myös
paikkana jakaa hyviä käytäntöjä ja tutustua suureen organisaatioon niin kollegatasolla
kuin toimipaikkatasolla. Tärkeää vertaismentoroinnissa on ryhmädynamiikan luominen
tai sen tukeminen, vuorovaikutuksen avoimuus ja tasa-arvoisuus. Vertaisuus ja tasaarvoisuus
koettiin tärkeänä. Toiminta lisäsi yhteenkuuluvaisuuden tunnetta.
Vertaismentorointi puolustaa paikkaansa henkilöstön kehittämisen välineenä.
Osaamisen kehittämisen tulee olla strategialähtöistä, suunnitelmallista ja
johdonmukaista. Työyhteisö ei ole hyvinvoiva, jollei sitä kehitetä. | |
dc.format.extent | 75 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | vertaisuus | |
dc.title | Opettajien kokemuksia vertaismentoroinnista | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201008262494 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Adult Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatus | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | mentorointi | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | moniammatillisuus | |
dc.subject.yso | ammatillinen kehitys | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |