Opettajien kokemuksia dialogisen opetuksen toteuttamisesta perusopetuksessa
Metsäpelto, R.-L., Vasalampi, K., Poikkeus, A.-M., Lerkkanen, M.-K., Salminen, J., & Mäensivu, M. (2017). Opettajien kokemuksia dialogisen opetuksen toteuttamisesta perusopetuksessa. Kasvatus, 48(1), 6-20.
Julkaistu sarjassa
KasvatusTekijät
Päivämäärä
2017Oppiaine
Esi- ja alkuopetusKasvatuspsykologiaKasvatustiedeVarhaiskasvatusPsykologiaPre- and Early Childhood EducationKasvatuspsykologiaEducationEarly Childhood EducationPsychologyTekijänoikeudet
© Kirjoittajat, 2017
Tässä artikkelissa tarkastellaan opettajien kokemuksia dialogisen opetuksen toteuttamisesta
perusopetuksen ryhmissä osana Vuorovaikutus, motivaatio ja osallisuuden tukeminen (VuoMo) -
nimistä ammatillisen kehittämisen ohjelmaa. Dialogisen opetuksen tavoitteena on vahvistaa
oppilaiden osallisuutta lisäämällä näkökulmien jakamista sisältävää vuorovaikutusta ja
keskustelua ja siten tukea oppilaiden oppimismotivaatiota. Tutkimuksen aineisto koostui kuuden
kehittämisohjelmaan osallistuneen opettajan haastatteluaineistosta, joka analysoitiin temaattisella
analyysilla. Opettajat kokivat, että heidän dialogisuuteen liittyvä pedagoginen ajattelunsa muuttui
ohjelman aikana. Erityisesti dialogisia opetuskokeiluja sisältävien videoitujen oppituntien
yhteinen reflektointi tuki ammatillista kehitystä. Dialogisen opetuksen toteutumista luokassa
edesauttoivat keskustelua virittävät materiaalit sekä turvallinen ja kiireetön ilmapiiri luokassa.
Toisaalta opettajajohtoiset pedagogiset rutiinit ja ajankäytön haasteet koulun arjessa tunnistettiin
dialogisuuden toteutumisen uhkana. Opettajan kokivat, että dialogisuuden lisääntyminen
ohjelman aikana toteutuilla tunneilla lisäsi oppilaiden osallistumista opetustilanteissa ja vaikutti
myönteisesti ryhmän toimintaan.
...
Julkaisija
Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitosISSN Hae Julkaisufoorumista
0022-927XJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/26902041
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Esimiesten kokemuksia dialogisen vuorovaikutuksen merkityksestä työyhteisölle
Leisimo, Titta (2021)Aikuiskasvatustieteen Pro gradu -tutkielma -
Opettajien kokemuksia vertaismentoroinnista
Ahokas, Minna (2010)Ahokas, Minna 2010 OPETTAJIEN KOKEMUKSIA VERTAISMENTOROINNISTA: Vertaismentorointikokemuksia ja näkemyksiä moniammatillisissa vertaismentorointiryhmissä Jyväskylässä toisen asteen koulutuksessa. Kasvatustieteen pro ... -
Ammatti- ja S2-opettajien kokemuksia opetuksen integroinnista : toimijuuden edistäminen opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen aikana
Kuokkanen, Maria (2021)Opiskeluvalmiuksia tukevat opinnot (OPVA) ovat ammatillisen koulutuksen reformin yhteydessä käyttöön otettu tuen muoto, joka tarjoaa tukea opiskelijan yksilöllisen tarpeen mukaan siten, että ammatillisen tutkinnon suorittaminen ... -
Promotion of school engagement through dialogic teaching practices in the context of a teacher professional development programme
Vasalampi, Kati; Metsäpelto, Riitta-Leena; Salminen, Jenni; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Mäensivu, Marja; Poikkeus, Anna-Maija (Elsevier BV, 2021)This study was conducted in the context of a teacher professional development programme that aimed to improve dialogic teaching in the classroom, and it describes the programme and examines the change in teachers' dialogic ... -
VOPA-toimintamalli opettajan vuorovaikutusosaamisen ja arvioinnin tukena
Pöysä, Sanni; Pakarinen, Eija; Kajamies, Anu; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Niilo Mäki Instituutti, 2021)Tässä artikkelissa kuvataan Opettajien arviointiosaaminen oppimisen, osallisuuden ja tuen toteutumisen edistäjänä (OPA)-hankkeen (2018–2021) yhteydessä kehitettyä Vuorovaikutus osana opettajan arviointiosaamista (VOPA) ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.