Muovipakkaukset, ne on niin syntisiä : tutkimus kuluttajien elintarvikepakkauksista kokemasta arvosta osto- ja käyttöprosessin vaiheissa
Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa ymmärrystä elintarvikepakkauksen roolista kuluttajan kokeman arvon muodostumisessa kussakin osto- ja käyttöprosessin vaiheessa. Tutkimus selvittää myös, millaisia ominaisuuksia kuluttajat pitävät tärkeinä elintarvikepakkauksissa prosessin kuluessa.
Tutkielman aineisto kerättiin kvalitatiivisesti narratiivisen tutkimuksen ja teemahaastattelun yhdistelmällä 12 keskustelutilanteessa, ja se analysoitiin rakenneanalyysin avulla.
Aineistosta käy ilmi, että kuluttajien kokema arvo elintarvikepakkauksista vaihtelee huomattavasti prosessin aikana, mutta arvon kokeminen on usein alitajuista eivätkä kuluttajat tiedosta pakkauksen merkitystä. Ennen ostoa ja ostohetkellä pakkauksen tehtävänä on ulkoasullaan, kuten grafiikalla ja muodolla, kiinnittää kuluttajan huomio ja edesauttaa ostopäätöksen tekoa. Uudet ja uusiutuvat pakkaukset luovat episteemistä arvoa, kun taas pakkausten esteettisyys, lapsuudesta saakka säilynyt malli ja eri aistein havaittavat ominaisuudet tukevat tunneperäistä arvokokemusta. Tietyn brandin pakkauksen ostaminen on vahvasti tilannekohtaista ja kytkeytyy sosiaalisiin hetkiin ja muiden kanssa kuluttamiseen. Kaupasta kotiin siirryttäessä pääasiallisimmaksi arvokokemukseksi muodostuvat funktionaaliset ominaisuudet eli pakkauksen käytön toimivuus. Hävitysvaiheessa nousee monesti esille kuluttajien lyhytnäköisyys valintoja tehtäessä, sillä ongelmat tyhjien pakkausten hävittämisessä koon, muodon tai materiaalin vuoksi eivät aina näy ostohetken valinnoissa. Kuluttajien arvoissa ja kulutuskäyttäytymisessä näkyy selkeä ristiriita; yhtäältä kuluttajat arvostavat ekologisuutta, toisaalta luksusta. Vastuullisuuden kanssa kilpailee yksilön itsekeskeinen näkökanta.
Tulokset osoittavat, että pakkauksen ymmärtäminen kapeasti visuaalisena huomionherättäjänä on riittämätöntä. Erilaiset pakkauksen ominaisuudet ovat arvokkaita osto- ja käyttöprosessin eri vaiheissa ollen mukana kuluttajan arvon kokemuksissa.
...
Muu nimeke
Tutkimus kuluttajien elintarvikepakkauksista kokemasta arvosta osto- ja käyttöprosessin vaiheissaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vaikuttajamarkkinoinnin keskeiset vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa
Liimatainen, Oona (2020)Tässä tutkielmassa tutkittiin vaikuttajamarkkinoinnin keskeisiä vaikutuksia kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tavoitteena oli myös selvittää, miksi vaikuttajamar ... -
Kuluttajan luottamuksen vaikutus ostopäätösprosessiin verkkokaupassa
Kokko, Iida (2018)Verkkokaupankäynti on digitalisaation myötä kasvanut huomattavasti. Myös kuluttajan luottamuksen merkitys verkkokaupan kontekstissa on lisääntynyt. Kuluttajan ostopäätösprosessi on verkkokaupan myötä monimuotoistunut ja ... -
"Nyt nää läskit lähtee" : lihavuusleikkaukseen hakeutuminen kuluttajan ostopolkuna
Kokkonen, Tuula (2016)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka kuluttaja toimii hakeutuessaan vaativaan leikkaukseen. Tutkimuksessa pyritään ymmärtämään kuluttajan motivaatioita, emooti-oita ja vaikeita valintoja lihavuusleikkauksen ... -
Kuluttajien kokemukset digitaalisten showroomien vaikutuksesta ostoprosessin eri vaiheissa
Heikkinen, Elias (2023)Tämän tutkielman tavoitteena on tuottaa tietoa kuluttajien kokemuksista digitaalisiin showroomeihin liittyen ja kartoittaa niiden merkitystä ostoprosessin eri vaiheisiin. Tutkimuksen kohteena olivat huonekaluliikkeiden ... -
Kuluttajan motivaatioiden ja asenteiden vaikutus ruokaverkkokaupan kotiinkuljetuspalveluiden käyttöön
Kauppinen, Jussi (2023)Ruokaverkkokaupan kotiinkuljetuspalvelut ovat yleistyneet varsinkin vuoden 2020 koronakriisin aikana ja edelleen sen jälkeen. Palveluntarjoajia on Suomen markkinalla jo useita ja kukin toteuttaa näitä palveluita hiukan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.