Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPekkarinen, Beate
dc.date.accessioned2010-06-10T13:33:05Z
dc.date.available2010-06-10T13:33:05Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24388
dc.description.abstract Kielelliset roolimallit syntyvät kielenoppijan muodostaessa käsityksiä ja mielipiteitä opittavan kielen kulttuurisesta kontekstista sekä kohdekieltä käyttävistä ihmisistä, ja ne muokkaavat pitkälti kielen oppijan motivaatiota kyseisen kielen oppimisessa. Kielellisiä asenteita ja roolimalleja sekä niiden vaikutuksia kielen opiskelumotivaatioon on tutkittu niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa, ennen kaikkea globaalin englannin kielen kohdalla. Kuitenkin sitä, kuinka kielelliset roolimallit (idolit) sekä epäroolimallit (inhokit) vaikuttavat nuorten kielenoppijoiden opiskelumotivaatioon tai mistä näitä esikuvia nykyään tulee, ei ole tutkittu. Käsillä olevassa tutkielmassa selvitettiin yläkouluikäisten (7.-, 8- ja 9.-luokkalaisten) kielellisiä roolimalleja englannin kielessä sekä niiden alkuperää niin mediassa kuin koti- ja kouluympäristöissäkin. Tutkimus myös selvitti yläkouluikäisten suosimat englannin kielen variantit. Tutkimus toteutettiin keräämällä kirjallinen aineisto yhdeltä 7.-, 8.- sekä 9.-luokalta, yhteensä 49 vastaajalta, kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeessa oli sekä avoimia kysymyksiä, että monivalintakysymyksiä seuraavista aihepiireistä: idolit, inhokit, esikuvat koti- ja kouluympäristöissä sekä englannin kielen variantit. Aineisto analysoitiin ensin kvantitatiivisin menetelmin kooten suosituimmat ja inhotuimmat roolimallit luokka-asteittain sekä sukupuolittain, minkä jälkeen tuloksista tehtiin kvalitatiivisia päätelmiä ilmiön yleisistä suuntauksista. Kielellisiä roolimalleja tarkasteltiin myös ryhmäidentiteetin määrittäjinä. Tulokset osoittavat, että roolimallit todella jäsentävät nuorten mieltymyksiä sekä ryhmäidentiteettiä, etenkin sukupuolittain, joskaan ei niinkään luokka-asteittain. Selkeästi yleisin idoleiden alkuperä ovat amerikkalaiset tv-sarjat ja elokuvat, mikä oli havaittavissa myös amerikanenglannin asemana suosituimpana englannin varianttina. Yleisimmät inhokit puolestaan olivat kotimaisia urheilijoita ja poliitikkoja, jotka julkisuudessa käyttävät englantia. Kielellisiä roolimalleja nuorille tulee niin koti- kuin kouluympäristöistäkin, positiivisten roolimallien ilmaantuessa ennen kaikkea opettajien ja vertaisryhmänä toimivien kavereiden keskuudesta.   en
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherroolimalliten
dc.subject.othermotivaatioen
dc.subject.otherasenteeten
dc.title”Alexander Stubb. His singing is quite incomprehensible and bad somehow” : A Study on Linguistic Role Models of Finnish Youngsters in English
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201006102033
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot