Linguistic identities of Finnish students : what has English got to do with it?
Monikielisyys on osa arkeamme. Täten se voi vaikuttaa myös monien identiteetteihin. Koska myös kielellinen identiteetti muuttuu jatkuvasti, on mahdollista, että opitut kielet voivat vaikuttaa sen rakentumiseen. Monikielisyyden vaikutuksia suomalaisten kieli-identiteetteihin ei olla kuitenkaan mittavasti tutkittu, ja monet aiemmista tutkimuksista keskittyvät vain CLIL-oppijoihin. Tässä tutkielmassa halusin tutkia sekä suomella että vieraalla kielellä opiskelevia lukiolaisia, ja samalla myös löytää mahdollisia yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia näiden ryhmien välillä.
Tutkielmaani varten haastattelin yhteensä kahdeksaa lukiolaista tarkoituksenani kuulla, kuinka he puhuvat kielellisestä identiteetistään ja millaisia repertuaareja he käyttävät. Pidin kaksi ryhmähaastattelua, joista toisessa oli IB-lukiolaisia ja toisessa opiskelijoita suomenkielisestä lukiosta. Kysymykset koskivat haastateltavia kielenkäyttäjinä, heidän opiskelemiaan kieliä sekä heidän ajatuksiaan omasta mahdollisesta monikielisyydestään. Analysoin aineistoni diskursiivisella otteella, minkä jälkeen pystyin nimeämään sen pohjalta kolme eri repertuaaria: tärkeys vs. merkityksettömyys, kielenoppija vs. kielenkäyttäjä sekä yksikielinen vs. monikielinen. Sain selville, että englannilla oli suuri merkitys lukiolaisten kielelliselle identiteetille. Se oli opiskelluista kielistä ainoa, joka koettiin suomen lisäksi tärkeäksi ja jonka osaamista kuvattiin positiivisesti. Monikielisyydestä puhuttaessa englanti oli myös ainoa kieli, jonka taitaminen vaikutti opiskelijoiden käsityksiin itsestään, eikä englantia enää nähty vieraana kielenä. Kaikki opiskelijat eivät kuitenkaan jakaneet näitä mielipiteitä, sillä haastateltaviin kuului myös opiskelijoita, jotka kokivat olevansa yksikielisiä. Osa heistä myös koki englannin vaikeana, eivätkä he nähneet tulevaisuudessa käyttävänsä sitä ainakaan merkittävissä määrin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5332]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“Therefore go and make disciples of all nations” (except of those who do not speak Finnish) : investigating language policies and self-representations on three websites of the Evangelical Lutheran Church of Finland
Peijonen, Pauliina (2019)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Suomen evankelis-luterilainen kirkko suhtautuu vieraskielisiin verkkoviestintänsä perusteella. Tutkimuksessa tarkastellaan Suomen evankelisluterilaista kirkkoa yhtenä superdiversiteetin ... -
The Use of Multimodal Resources by Technical Managers and Their Peers in Meetings Using English as the Business Lingua Franca
Räisänen, Tiina (IEEE, 2020)Background: Engineers increasingly work and advance their careers in international business settings. As technical managers, they need management and technical skills when working with different stakeholders with whom they ... -
Text type distinctions and variation in English of software engineering
Hämäläinen, Riitta-Liisa (2008) -
The linguistic landscape and representations of Finnish parliamentary parties on their websites
Santa, Roosa (2022)Virtuaalisen kielimaisematutkimuksen avulla voidaan tarkastella kielenkäyttöä netissä ja tuoda ilmi kielten välisiä valtaeroja (Ivkovic and Lotherington 2009: 32). Poliittiset puolueet hyödyntävät nettisivuja jakaakseen ... -
The master's thesis process, its challenges, and how to overcome them : an investigation of English Master's degree students' perceptions of their thesis process at the University of Jyväskylä
Mäki-Kuutti, Matias (2021)Maisterin tutkielma on yliopisto-opiskelijan tärkein opinnäyte, opintojen luonnollinen päätös, jossa esitellään opiskelijan hankkimia taitoja ja osaamista. Tässä tutkimuksessa käsitellään Jyväskylän Yliopiston Englannin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.