Teaching English in Finnish upper secondary schools: How English is taught and what are the most effective ways of learning
Tämän proseminaari-tutkielman tarkoituksena oli saada selville, millaisia opetusmenetelmiä
opettajat käyttävät englannin tunneilla suomalaisissa lukioissa ja millainen opetus on oppilaiden
mielestä hyödyllisintä englannin kielen oppimisessa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli
vertailla oppilaiden ja opettajien vastauksia näihin kysymyksiin. Englannin kielen käyttö on
lisääntynyt paljon lyhyessä ajassa globalisoituvan yhteiskunnan seurauksena, minkä vuoksi on
tärkeää saada selville, onko suomalaisissa lukioissa annettu opetus nimenomaan oppilaiden
mielestä höydyllistä ja tehokasta. Aihetta on tutkittu viimeksi Suomessa kaksikymmentä vuotta
sitten ja tämän vuoksi uusi tutkimus oli tarpeellinen.
Tutkimuksen viitekehyksenä käytettiin aiempia Suomessa tehtyjä tutkimuksia sekä muutamia
ulkomailla samasta aiheesta tehtyjä tuoreempia tutkimuksia. Tämän lisäksi tukena käytettiin
Lukion opetussuunnitelman perusteita sekä Eurooppalaista viitekehystä.
Tutkimukseen osallistui 54 oppilasta ja 2 opettajaa kahdesta eri lukiosta. Aineisto kerättiin
kyselylomakkeella, joka sisälsi 20 väittämää sekä yhden avoimen kysymyksen.
Tulosten mukaan lukion englannin opettajat käyttävät opetuksessaan enemmän perinteisiä
tapoja (kääntämisharjoitukset, sanakokeet, kieliopin korostus jne.) kuin innovatiivisempia ja
kommunikatiivisuutta korostavia tapoja (keskusteluharjoitukset, käytännön kielitaito). Oppilaat
kokivat opetuksen monipuolisuuden tärkeänä. Monet toivoivat tunneille enemmän
keskusteluharjoituksia, mutta myös perinteiset tavat opettaa, kuten kääntämisharjoitukset,
sanakokeet ja aineiden kirjoittaminen olivat oppilaiden mielestä hyödyllisiä englannin
oppimisessa. Opettajien ja oppilaiden vastaukset erosivat hieman toisistaan. Opettajat vastasivat
käyttävänsä enemmän innovatiivisia opetustapoja kun taas oppilaiden mielestä tunneilla
käytettiin hieman enemmän perinteisiä tapoja opettaa englantia.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
An analysis of student preferred oral English teaching methods and their benefits in Finnish upper secondary schools
Tamminen, Tuulia (2021)Tämän kandidaatintutkielman aiheena on englannin kielen suullisen kielitaidon opetusmetodit. Tutkimuksen pääongelmana on suullisen kielitaidon opetuksen puute lukion englannin kielen opetuksen pakollisilla kursseilla. ... -
English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions
Korhonen, Kaisa (2014)Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ... -
"I think it is important to learn to speak English, for the future" : Finnish upper secondary school students' opinions about teaching the speaking skill of English
Pakkala, Vilma (2017)Tämä tutkielma tarkastelee lukion opiskelijoiden mielipiteitä englannin kielen puhumisen opetuksesta. Tarkoituksena oli kartoittaa, pitävätkö opiskelijat puhumista tärkeänä taitona ja opetetaanko sitä heidän mielestään ... -
English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools and its effect on students’ confidence to speak English
Hamm, Oona (2019)Ääntäminen on tärkeä osa kielitaitoa ja sen tärkeys korostuu erityisesti vieraita kieliä puhuttaessa. Ääntäminen vaikuttaa ymmärrettävyyteen ja puhetapa on ulkoisen olemuksen lisäksi yksi ensimmäisistä asioista, joihin ... -
English speaking skills in Finnish upper secondary school : students' self-assessment vs. the objectives of the curriculum
Keränen, Iiro (2017)Vieraiden kielten osaamisella on alati kasvava merkitys nykyajan ihmisille. Eri kulttuureista ja yhteisöistä tulevat ihmiset luovat kontakteja toisiinsa niin virtuaalisesti kuin myös kasvokkain. Tällaiset kontaktit ovat ...