dc.contributor.author | Korhonen, Kaisa | |
dc.date.accessioned | 2010-06-09T08:59:34Z | |
dc.date.available | 2010-06-09T08:59:34Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24332 | |
dc.description.abstract | Tämän proseminaari-tutkielman tarkoituksena oli saada selville, millaisia opetusmenetelmiä
opettajat käyttävät englannin tunneilla suomalaisissa lukioissa ja millainen opetus on oppilaiden
mielestä hyödyllisintä englannin kielen oppimisessa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli
vertailla oppilaiden ja opettajien vastauksia näihin kysymyksiin. Englannin kielen käyttö on
lisääntynyt paljon lyhyessä ajassa globalisoituvan yhteiskunnan seurauksena, minkä vuoksi on
tärkeää saada selville, onko suomalaisissa lukioissa annettu opetus nimenomaan oppilaiden
mielestä höydyllistä ja tehokasta. Aihetta on tutkittu viimeksi Suomessa kaksikymmentä vuotta
sitten ja tämän vuoksi uusi tutkimus oli tarpeellinen.
Tutkimuksen viitekehyksenä käytettiin aiempia Suomessa tehtyjä tutkimuksia sekä muutamia
ulkomailla samasta aiheesta tehtyjä tuoreempia tutkimuksia. Tämän lisäksi tukena käytettiin
Lukion opetussuunnitelman perusteita sekä Eurooppalaista viitekehystä.
Tutkimukseen osallistui 54 oppilasta ja 2 opettajaa kahdesta eri lukiosta. Aineisto kerättiin
kyselylomakkeella, joka sisälsi 20 väittämää sekä yhden avoimen kysymyksen.
Tulosten mukaan lukion englannin opettajat käyttävät opetuksessaan enemmän perinteisiä
tapoja (kääntämisharjoitukset, sanakokeet, kieliopin korostus jne.) kuin innovatiivisempia ja
kommunikatiivisuutta korostavia tapoja (keskusteluharjoitukset, käytännön kielitaito). Oppilaat
kokivat opetuksen monipuolisuuden tärkeänä. Monet toivoivat tunneille enemmän
keskusteluharjoituksia, mutta myös perinteiset tavat opettaa, kuten kääntämisharjoitukset,
sanakokeet ja aineiden kirjoittaminen olivat oppilaiden mielestä hyödyllisiä englannin
oppimisessa. Opettajien ja oppilaiden vastaukset erosivat hieman toisistaan. Opettajat vastasivat
käyttävänsä enemmän innovatiivisia opetustapoja kun taas oppilaiden mielestä tunneilla
käytettiin hieman enemmän perinteisiä tapoja opettaa englantia. | en |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | English teaching | en |
dc.subject.other | Language teaching methods | en |
dc.title | Teaching English in Finnish upper secondary schools: How English is taught and what are the most effective ways of learning | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201006092022 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |